تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۰۳۹۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در مصاحبه با مدیرعامل بانک صنعت و معدن عنوان شد؛

آغاز مسیر ارزش آفرینی بانک صنعت و معدن در سال ۱۴۰۰ با یک برنامه منسجم و هدفمند و رویکردی مشتری محور

‌می‌متالز - مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: بانک صنعت و معدن در سال گذشته موفق به کسب دستاورد‌های چشمگیری شد؛ تعیین تکلیف پرونده‌های معوق و مشکوک الوصول و افزایش وصول مطالبات، رونمایی از محصولات نوین در راستای تحقق بانکداری دیجیتال و شرکتی، تأمین مالی طرح‌های بزرگ صنعتی و معدنی و همچنین حمایت از پروژه‌های دانش بنیان، گوشه‌ای از موفقیت‌های بانک صنعت و معدن است که با وجود تأثیر تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بر فضای تولید کشور و شبکه بانکی حاصل شده است.

به گزارش می‌متالز، حسن مهری گفت: در سال گذشته ۲۲ طرح بزرگ که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد بودند با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد دلار توسط بانک صنعت و معدن به بهره برداری رساند که از این تعداد ۱۴ طرح با حضور رییس جمهور، یک طرح توسط معاون اول رییس جمهور، دو طرح توسط رییس سازمان برنامه و بودجه، یک طرح توسط رییس بنیاد مستضعفان و چهار طرح توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت افتتاح شدند.

مهری اعلام کرد: در مجموع بالغ بر ۲۶۱ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال به واحد‌های تولیدی تسهیلات پرداخت شد و در وصول مطالبات بانک شاهد رشد ۱۳۵ درصدی بودیم؛ به ۸۸ شرکت دانش بنیان در مجموع مبلغ ۳۶ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال تسهیلات اعطا شد و علاوه بر آن بیش از ۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات، توسط این بانک به منظور حمایت از واحد‌های تولیدیی که محصولات مرتبط با مبارزه با شیوع ویروس کرونا تولید می‌کنند، مصوب شد.

وی همچنین افزود: در سال ۹۹ در حوزه دارایی‌های بانک، پرتفوی ارزی از ۸۶ درصد به ۷۳ درصد رسید که اقدام مثبتی در جهت کاهش ریسک بانک بود.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن در زمینه بهره برداری از طرح‌های جدید نیز به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور رییس محترم دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری از چند پروژه مهم و راهبردی بانک مانند اسکله شرکت خدمات بندری ایران و سه محصول و خدمت نوین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان احراز هویت عینی غیر حضوری و امضای الکترونیکی، سامانه اعتبارسنجی نشانی مشتریان و مرکز عملیات امنیت فاوا (SOC) رونمایی شد.

حسین مهری خاطر نشان کرد: پنج محصول جدید شامل سامانه‌های سدف (سامانه دیجیتال فرآیندی)، تاش (سامانه تفویض اختیار شرکتی)، هدف (همراه بانک دیجیتال فرآیندی)، پات (پذیرش اینترنتی تسهیلات) و ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی) نیز توسط معاون رییس جمهور در مردادماه سال جاری رسماً معرفی شده بود و سامانه‌های ارزی و وصول مطالبات این بانک نیز مورد بهره برداری قرار گرفته بودند.

وی افزود: در زمینه بهینه سازی فضا‌های اداری و خدماتی نیز ساختمان‌های جدید سرپرستی‌های کرمان و خراسان جنوبی این بانک علاوه بر دو شعبه سبزوار و گرمسار مورد بهره برداری قرار گرفت.

مهری با پاسخ به این پرسش که در سال ۹۹ با چالش‌ها و فراز و نشیب‌هایی در مسیر اجرای برنامه‌ها و اهداف بانک مواجه بودید، گفت: سال ۹۹ را در حالی آغاز کردیم که به دلیل شیوع بیماری کوید ۱۹، کسب و کار‌های بسیاری به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمدند و واحد‌های تولیدی بسیاری در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند؛ در شرایطی که بانک‌ها خود با مشکلات بسیاری که تحریم‌های اقتصادی و بانکی بر آن‌ها تحمیل کرده بود، دست به گریبان بودند، لازم بود به یاری واحد‌های تولیدی بشتابند و به ارائه تسهیلات و اعتبار لازم برای ادامه روند فعالیت این واحد‌ها بپردازند.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه اولویت خود را در راستای تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی واحد‌های صنعتی قرار داد افزود: در مرحله بعد نسبت به تأمین مالی پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد اقدام نمود که این امر در شرایطی که بانک خود برای تأمین منابع و سرمایه با موانعی رو به رو بود و بسیاری از مشتریان بانک نیز قادر به انجام تعهدات خود و پرداخت اقساط تسهیلات نبودند، معضل بزرگی به شمار می‌رفت، اما به یاری خدا و همت همه کارکنان بانک موفق شدیم از این برهه با موفقیت و سربلند گذر کنیم و حتی در برخی شاخص‌های عملکردی مانند وصول مطالبات با رشد ۱۳۵ درصد، گشایش اعتبارات اسنادی با رشد ۱۲۷ درصد و ضمانت نامه‌های ریالی با رشد ۱۲۵ درصد، نتایج قابل قبولی کسب نماییم.

مهری با اشاره به برنامه‌های این بانک برای سال ۱۴۰۰ گفت: یقیناً پرداخت تسهیلات، عمل به تعهدات و توجه به جذب منابع پایدار، افزایش میزان سپرده‌های چهارگانه و افزایش نسبت درآمد‌های کارمزدی به کل درآمد‌ها در صدر اهداف و برنامه‌های این بانک قرار دارد.

وی اعلام کرد: تمرکز عملیات و خدمات مالی بر شرکت‌های دانش بنیان، صادرات محور و دارای فناوری‌های نوین، تأمین مالی حداقل ۴۰۰۰ میلیارد ریال از بازار سرمایه و ارزیابی و تعریف سقف اعتباری برای شرکت‌های برگزیده از ۵۰۰ شرکت برتر سازمان بورس از اهم سیاست‌های این بانک در سال ۱۴۰۰ است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن افزود: بهبود و ارتقای مدیریت ریسک و شفافیت عملکردی، تطابق با استاندارد‌های بین المللی، بهبود نوآوری در محصولات و خدمات و بهبود فرآیند‌های ارزیابی، نظارت، تخصیص و وصول مطالبات، توسعه دانش و مهارت‌های فنی نوین بانکداری و فناوری اطلاعات، جانشین پروری و تسهیم دانش، بهبود مشارکت و حساسیت کارکنان و در نهایت کاهش تمرکز و افزایش چابکی سازمانی از دیگر اهداف کلیدی بانک است.

وی تصریح کرد: تمرکز بر صنایع صادرات گرا و دانش بنیان، ارتقای فرهنگ سازمانی و بهره وری نیروی انسانی، عملیات بانکداری سرمایه گذاری (تأمین سرمایه از بازار سرمایه) و تأمین مالی پایدار منابع از جمله اهداف بانک هستند که در برنامه راهبردی پنج ساله این بانک تا افق ۱۴۰۴ مورد ملاحظه ویژه قرار گرفته اند و برای آن‌ها استراتژی مناسب تدوین شده است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده