تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۰۳۹۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن فولاد

لزوم همکاری فرادستگاهی برای توسعه صادرات فولاد/ سال گذشته ۴۰ درصد از بازار‌های صادراتی را از دست دادیم/ صادرات فولاد می‌تواند ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشد

‌می‌متالز - نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: سال ۹۹ طبق برنامه باید صادرات فولاد کشور ۲۵ درصد افزایش می‌یافت، اما با توجه به محدودیت‌های صادراتی، صادرات فولاد کشور تقریباً ۱۵ درصد کاهش یافت و این بدان معناست که ۴۰ درصد از بازار‌های صادراتی را از دست داده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، سلیمانی در پاسخ به این سوال که صنعت فولاد کشور چگونه می‌تواند به اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله دست یابد، گفت: با توجه به شرایط فعلی مصرف فولاد در کشور، راه دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز، از مسیر توسعه صادرات فولاد می‌گذرد و در این مسیر تمام دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذار، باید دست به دست هم بدهند تا شاهد رونق صادرات فولاد باشیم.

عملکرد وزارت صمت در بخش فولاد

وی خاطرنشان ساخت: وظایف وزارت صمت در قبال صنعت فولاد را در دو بخش می‌توان خلاصه کرد. بخش اول، توسعه زنجیره فولاد و رشد تولید فولاد و بخش دوم، حوزه بازرگانی و تنظیم بازار فولاد است. در بخش نخست، وزارت صمت عملکرد موفقی داشته است و دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تنی در افق ۱۴۰۴ به‌طور بالقوه دست‌یافتنی است.

سلیمانی افزود: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بر مبنای رشد اقتصادی سالانه ۸ درصدی و مصرف سرانه فولاد ۳۵۰ کیلوگرم در سال تدوین شده است. در شرایط فعلی به‌خاطر رکود اقتصادی، مصرف سرانه فولاد به حدود ۲۰۰ کیلوگرم در سال رسیده و این یعنی کل مصرف فولاد کشور، چیزی در حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن در سال است.

لزوم تمرکز بر صادرات فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان ساخت: تا پایان سال ۹۹، تولید فولاد ایران به ۳۰ تا ۳۱ میلیون تن می‌رسد و ما حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن فولاد مازاد بر مصرف داخلی داریم که باید صادر شود. متأسفانه در حوزه صادرات از برنامه عقب هستیم. در بخش بازرگانی و تنظیم بازار فولاد، فشار گروه‌های غیرتخصصی بر دستگاه‌های سیاست‌گذار باعث التهاب در بازار و ایجاد رانت شده است. بنابراین، ضروری است که در تنظیم بازار فولاد، کار تخصصی و کارشناسی صورت گیرد تا قیمت‌ها در بازار متعادل شود و مصرف‌کننده نهایی از قیمت‌های تعادلی بهره ببرد و از این طریق، فشار گروه‌های غیرتخصصی بر سیاست‌گذاری تنظیم بازار فولاد نیز برداشته شود.

فرصت کسب درآمد ارزی ۷ تا ۸ میلیارد دلاری

سلیمانی عنوان کرد: با حاکم شدن کار تخصصی و کارشناسی در حوزه تنظیم بازار فولاد، فضا مهیّا خواهد شد تا سیاست‌های توسعه صادرات در بخش فولاد، با جدیت دنبال شود. صادرات فولاد مازاد بر نیاز داخل، با توجه به کمترین قیمت‌های فعلی در بازار‌های صادراتی، در حال حاضر می‌تواند برای کشور درآمد ارزی ۷ تا ۸ میلیارد دلاری به همراه داشته باشد. اگر کشور بخواهد از اقتصاد نفتی رهایی یابد، بهترین راه آن توسعه صادرات فولاد با این ظرفیت عظیم است. برای جذب این میزان درآمد ارزی، باید تمام دستگاه‌ها از بانک مرکزی و وزارت صمت گرفته تا وزارت اقتصاد و گمرکات کشور، سیاست‌های توسعه صادرات فولاد را به‌صورت پیگیر دنبال کنند و مسیر صادرات فولاد را تسهیل نمایند.

درنظر گرفتن سهمیه صادرات برای فولادسازان بزرگ

عضو هیات مدیره انجمن فولاد گفت: اگر اراده حاکمیت جذب این میزان درآمد ارزی از طریق صادرات فولاد است، کل حاکمیت باید به کمک تولیدکنندگانی بیاید که در حال حاضر، با چالش‌های متنوعی در حوزه صادرات روبرو هستند.

وی ادامه داد: یک راه تحقق این میزان درآمد ارزی، درنظر گرفتن سهمیه صادرات برای فولادسازان بزرگ کشور است. این فولادسازان، به تمام تعهدات خود در قبال عرضه در بورس کالا و اشباع بازار داخلی پایبند بوده‌اند و از طریق تخصیص سهمیه صادرات به آن‌ها، باید اجازه داد تا این شرکت‌ها سهم ایران در بازار‌های صادراتی فولاد را افزایش دهند. کل اقتصاد ایران قطعاً از نتیجه این راهکار، سود خواهد برد و با این الگو است که صنعت فولاد ایران می‌تواند به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴، دست یابد.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده