تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۶۳۲
کد خبر: ۲۰۳۹۵۳
سرویس خبر : زمین شناسی
مهدیزاده در افتتاح مرکز نوآوری و فناوری زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی مطرح کرد:

امروز روز مبارکی برای جامعه زمین‌شناسی و علوم زمین است

‌می‌متالز - صبح امروز مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی پارک علم و فناوری استان سمنان با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و کامبیز مهدیزاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، کامبیز مهدیزاده، مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم اظهار داشت امروز میتواند روز پایان تفکر درآمد‌های نفتی و آغازگر شکوفایی و بهار فناوری و نوآوری و جلوگیری از خام فروشی باشد. امروز روز زمین است، چرا که همه چیز از زمین است.

وی با تشکر از دکتر ستاری معاون رئیس جمهور گفت: ایشان مرد استارتاپی دولت است که طی این سال‌ها تلاش کردند تا این نگاه‌های سنتی تغییر کند. تا زمانی که نگاه مدیران ما نفتی باشد، از پیشرفت خبری نیست. مهدیزاده تاکید کرد: امروز چرا معاونت علمی نسبت به سایر وزارتخانه‌ها موفقتر است؟ چون ما ساختار‌ها را تغییر دادیم، معاونت علمی در مسیر پایان دوران نفتی قدم برداشته است.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد همه ما مدیران نفتی هستیم، باید ما مدیران نوآوری و فناوری باشیم. ما در سال ۱۳۹۴ هشتصد میلیون دلار جهت تعمیر و راه اندازی چاه‌های کشور هزینه کردیم. کشور نروژ فقط ۴ درصد درآمد نفتش در بودجه میباشد، مابقی آن بیرون از نروژ سرمایه گذاری میشود، یعنی امروز حداقل ۲.۵ الی ۳ درصد مالکیت بیشتر شرکت‌ها در اروپا و آسیا برای نروژ است. اکونومیست در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده است که چین ۱۴ درصد بیشتر از آمریکا صادر کرده و کمتر هم وارد کرده است، این بدان معناست که تمرکز کشور چین به نوآوری و فناوری بوده است.

وی افزود: استاد دانشگاه آکسفورد، فردریک ون در پلگ میگوید آیا نفت خوشبختی می‌آورد یا بدبختی؟ که نظریه نفرین منابع اینجا مطرح میشود و نتیجه این است که کشور‌هایی پیشرفت میکنند که از چند منبع برای توسعه خود استفاده می‌کنند مثل نروژ، لذا ترکیبی از منابع برای رشد کشور لازم است، نه یک منبع ثابت مثل نفت، بلکه در کنار آن باید از فناوری‌ها و نوآوری‌ها استفاده کنیم. اینکه میگویم نفت نفروشیم به این معنی نیست که چاه‌های نفتی را ببندیم، خیر نفت یک نعمت و موهبت خدادادی است و ما باید حداکثر بهره برداری را در این حوزه داشته باشیم، اما تنها به آن اکتفا نکنیم.

مهدیزاده اظهار داشت: پیشرفت با نگاه نو حاصل میشود نه با درآمد و دلار‌های نفتی و نه با بشکه‌های نفتی، پیشرفت در گرو توسعه فناوری و نوآوری است. شما ملاحظه کردید در همین شرایط کرونا قیمت نفت به علت کاهش تقاضا پایین آمد، اما خیلی از شرکت‌های بزرگ استارتاپی هر روز سهامشان گرانتر میشد و این نشان اهمیت فناوری است.

مهدیزاده افزود: امیدوارم با راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی و با ایجاد این زیست بوم شاهد این باشیم که در عرصه زمین شناسی و معدن این شرکت‌های نوپا تاثیر گذار باشند.

به گفته وی، استان سمنان دارای پتانسیل‌های خوبی از جهت زمین شناسی و بالاخص ژئوتوریسم و میراث زمین شناختی ایران هست، که از آن جمله میتوان به کویر چاه جام (در جنوب شاهرود)، چشمه هفت رنگ موجن (در منطقه کویری استان سمنان)، آبشار زیبای موجن و همچنین جنگل ابر که کوتاه‌ترین فاصله را بین کویر و جنگل دارد، اشاره کرد.

وی افزود: باید میراث زمین شناختی و ژئوتوریسم در این منطقه با توجه به پتانسیل‌ها مورد توجه قرار گیرد، به خصوص در حوزه توسعه اپلیکیشن‌های ژئوتوریستی و گردشگری که بایستی دارای قابلیت‌های ذیل باشند:

راحتترین راه‌های دسترسی را نشان دهند

عکس‌های به اشتراک گذاشته زمین شناسی که توسط محققین و گردشگران گرفته شده را در اختیار کاربران قرار دهند
تسریع در شناسایی محل‌های اقامتی و خانه‌های بوم گردی برای محققین و گردشگران
ارائه اطلاعات علمی از جمله موقعیت جغرافیایی و ترکیب کانیشناسی و ژئوشیمی و ژئومورفولوژی منطقه

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی آماده است که در همین مرکزی که امروز شکل گرفت حمایت‌های لازم را انجام دهیم. مهدیزاده گفت: در پایان میخواستم به این نکته تاکید کنم که بزرگترین مشکل کشور ما دانش است. در ۴۰ سال گذشته در زمینه نفتی مدام آزمون و خطا کردیم و همچنان هم در حال تست کردن هستیم. در اقتصاد نفتی نمیتوانیم نخبه پرورش دهیم. همچنین از زحمات استاندار محترم، مسئولین محترم استان و رئیس محترم پارک علم و فناوری استان سمنان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده