تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۴۹۴
کد خبر: ۲۰۳۹۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
بهای مصنوعات تخت در بازار‌های جهانی با جرقه‌های مثبت روبه‌رو شده است

جوانه رونق از واگرایی بهای فولاد

‌می‌متالز - قیمت مقاطع تخت فولادی در بازار‌های اروپا و آمریکا در حال رکوردشکنی است و در این شرایط لغو معافیت مالیاتی صادرات این محصولات از سوی چین و اجرای محدودیت‌های بیشتر زیست محیطی در این کشور که به افت تولید در چین می‌انجامد، می‌تواند این روند رو به رشد را تقویت کند.

واگرایی بازار بیلت و اسلب

به گزارش می متالز، بهای شمش و محصولات فولادی ظرف یک ماه اخیر در بازار‌های مختلف دنیا روندی پر نوسان داشت؛ در حالی که قیمت بیلت فولادی در بازار‌های اروپا با افت نرخ مواجه شد، اما این نرخ در بازار‌های شرق آسیا به روند صعودی خود ادامه داد. اما وضعیت در بازار اسلب و مقاطع تخت فولادی ظرف این مدت متفاوت و در اغلب بازار‌ها رو به رشد با شتابی قابل ملاحظه بود، به‌گونه‌ای که در اول ماه مارس بهای ورق گرم آمریکا به رکورد تاریخی خود رسید و با قیمت ۱۴۳۲ دلار به ازای هر تن معامله شد. ظرف هفته‌های اخیر بهای اسلب و انواع ورق فولادی در اغلب بازار‌های دنیا روندی رو به رشد داشته است.


سیگنال مثبت چین برای بازار‌های جهانی

پس از اتمام تعطیلات سال نوی چینی در نیمه فوریه ۲۰۲۱، رشد تقاضای داخلی این کشور برای میلگرد، باعث شد تا میلگرد صادراتی چین وارد مسیر افزایش بها شود؛ به گونه‌ای که این محصول که تا ۲۲ فوریه با نرخ ۶۲۵ دلار به ازای هر تن معامله می‌شد به نرخ ۶۷۹ دلار به ازای هر تن (فوب بنادر اصلی چین) رسید. همچنین متال بولتن نیز در گزارش منتشر شده خود در دومین روز از ماه آوریل به افزایش ۳۰ دلاری بهای هر تن میلگرد بزرگترین تولیدکننده شرق آسیا ظرف هفته ابتدایی ماه آوریل اشاره کرد و آن را متاثر از تصمیم سازمان محیط‌زیست چین برای بازرسی و تحقیق و تفحص از عملکرد زیست‌محیطی، میزان کارآیی و در عین حال میزان ظرفیت فعال صنایع فولادی این کشور در بخش قابل توجهی از استان‌های این کشور دانست. بازرسان این سازمان کار خود را از ششم آوریل آغاز می‌کنند و بنا است که این تحقیق ظرف مدت یک ماه اجرایی شود. این تصمیم در عین حال که به رشد بهای محصولات فولادی چین در بازار داخل و صادراتی انجامیده، باعث شده تا نرخ فروش‌های آتی نیز افزایشی شود. این اقدام پیرو تصمیم‌های کلان کنگره خلق چین و به منظور کنترل هوا و کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن صورت گرفته و انتظار می‌رود که به افت محسوس تولید فولاد در این کشور ظرف سال جاری میلادی منجر شود. این در حالی است که برآورد می‌شود تقاضای فولاد در بازار چین افزایشی باشد. به این ترتیب باید منتظر افزایش واردات این کشور در این زمینه بود که خود عاملی در جهت تقویت بازار‌های جهانی به شمار می‌رود.

همچنین متال بولتن در گزارش خود به رشد ارزش معاملات زمین در ۵۰ شهر چین اشاره کرده است. مطابق این گزارش میزان ارزش معامله زمین در این ۵۰ شهر ظرف این بازه زمانی به ۷۰۲ میلیارد یوآن رسیده که این رقم ۲۶ درصد بیشتر از ارزش معاملات در مدت مشابه سال قبل است. با توجه به آنکه بخش قابل‌توجهی از این خرید زمین، مربوط به شرکت‌های خانه‌سازی این کشور است، برآورد می‌شود که در نیمه دوم امسال ساخت و ساز در این کشور رشد یابد که این موضوع با افزایش تقاضا برای مقاطع طویل فولادی ساختمانی به رشد بهای این کالا‌ها منجر می‌شود.

در حالی که خبر انجام بازرسی محیط زیستی از صنایع آلاینده چین و برآورد رشد ساخت و ساز در این کشور دو سیگنال افزایشی برای شمش و محصولات فولادی ظرف این مدت بود؛ برگزاری روز یاد بود نیاکان (Tomb-Sweeping) که در چین و تعدادی از کشور‌های شرق آسیا در روز‌های ابتدایی ماه مارس برگزار می‌شود و امسال نیز تاریخ آن ۴ تا ۶ مارس بود و تعطیلات ۳ روزه برای برگزاری آن، سرعت‌گیری در مسیر رشد بهای مقاطع طویل فولادی این کشور بود که توانست از شتاب رشد قیمتی این محصولات بکاهد.

علاوه بر موارد یاد شده، دولت چین به دنبال کاهش یا حذف مشوق مالیاتی صادرات برخی کالا‌ها است که میلگرد و ورق گرم، ورق سرد و گالوانیزه نیز مشمول کاهش و حذف این مشوق مالیاتی صادرات می‌شوند. تا پیش از این، تولیدکنندگان این محصولات از معافیت مالیاتی ۱۳ درصدی برای فروش صادراتی خود برخوردار بودند. با تصویب این قانون این معافیت مالیاتی برای میلگرد و ورق گرم به طور کامل برداشته شده و در ورق سرد و گالوانیزه به ۴ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع می‌تواند بهای صادراتی این محصولات را افزایش داده و سیگنالی رو به رشد برای بازار‌های جهانی باشد.

ظرف مدت سپری شده پس از اتمام تعطیلات سال نوی چینی، بهای انواع محصولات تخت چین رشدی بیش از افزایش قیمت ایجاد شده در مقاطع طویل ساختمانی داشته است. در حالی که قیمت میلگرد صادراتی چین از این زمان تا روز پایانی ماه مارس رشد ۶/ ۸ درصدی داشته، بهای ورق نورد گرم صادراتی آن افزایشی ۷/ ۱۵ درصدی و ورق گالوانیزه صادراتی نیز رشدی ۳/ ۱۲ درصدی داشته است. افت موجودی انبار‌های این کشور نسبت به مقاطع تخت و در عین رشد مستمر تقاضا عامل افزایش نرخ در این بازار بوده است.


رکورد شکنی ورق‌های فولادی

ظرف هفته‌های اخیر بهای بیلت و میلگرد فولادی در بازار‌های اروپا روندی کاهشی داشت. قیمت بیلت فولادی CIS تحویل دریای سیاه، پس از یک دوره صعودی ۵ هفته‌ای که از هفته ابتدایی فوریه آغاز شده و تا هفته ابتدایی ماه مارس نیز ادامه یافته بود، وارد فاز کاهشی شد و از ۵۸۸ دلار به ازای هر تن در ۵ مارس به ۵۷۶ دلار در روز پایانی مارس رسید. افت تقاضای فولاد‌های ساختمانی در این منطقه و روند حرکتی بهای قراضه دو سیگنال‌ساز این بازار هستند. ظرف هفته‌های گذشته افت تقاضا برای این محصولات در عین کاهش نرخ قراضه باعث تضعیف قیمت بیلت CIS شده بود. بهای قراضه اروپای شمالی تحویل ترکیه از ۴ تا ۲۶ مارس روندی نزولی داشت و از ۶۳/ ۴۵۴ دلار به ازای هر تن به ۴۰۴ دلار به ازای هر تن رسید و همین موضوع عاملی در جهت تضعیف بهای شمش فولاد نیز بود. اما مجددا ظرف روز‌های اخیر بهای این کالا وارد فاز افزایشی شد، به گونه‌ای که قیمت آن در روز ۳۰ مارس به ۴۲۰‌دلار به ازای هر تن رسید که این موضوع می‌تواند سیگنالی در جهت رشد قیمت‌ها باشد.

برخلاف بازار بیلت و میلگرد، اسلب و انواع ورق روند مستمر افزایشی را ظرف هفته‌های گذشته طی کردند به گونه‌ای که بهای هر تن اسلب صادراتی CIS تحویل دریای سیاه در روز پایانی ماه مارس به ۷۲۰ دلار به ازای هر تن رسید. به این ترتیب هر تن بیلت و اسلب صادراتی این منطقه تفاوتی ۱۴۴ دلاری پیدا کردند که نرخی قابل توجه به‌شمار می‌رود. رشد تقاضا برای اسلب از سوی تولیدکنندگان ورق عامل اصلی این رشد قیمت بوده است.

برخلاف روند نزولی تقاضا در بازار فولاد‌های ساختمانی در کشور‌های اروپایی، تقاضا برای انواع ورق فولادی در این منطقه رو به رشد بوده و همین موضوع نیز عاملی مهم در جهت تقویت قیمت در این بازار به شمار می‌رود. شرکت آرسلورمیتال طی ۲ هفته اخیر قیمت انواع ورق تولیدی خود را افزایش داده به‌گونه‌ای که هر تن ورق گرم تولیدی این شرکت در محدوده ۸۰۰ یورو و هر تن ورق سرد نیز در محدوده ۹۰۰ یورو عرضه شده و گفته می‌شود که مشتریان نیز این قیمت‌ها را پذیرفته اند؛ بنابراین استمرار این سطوح قیمتی برای این محصولات ظرف هفته‌های آینده محتمل است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده