تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۰۴۱۲۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ساخت باتری بی نیاز از الکتریسته برای شارژ خودرو برقی در هند

‌می‌متالز - هندی‌ها موفق به ساخت نمونه اولیه یک باتری آلومینیوم – هوا (Al-Air) شده اند که بدون نیاز به الکتریسته با ترکیب اکسیژن هوا و آلومینیوم خودرو برقی را شارژ می‌کند.

به گزارش می‌متالز، نمونه اولیه یک باتری آلومینیوم – هوا (Al-Air) که بدون نیاز به الکتریسیته خودرو برقی را شارژ می‌کند در هند ساخته شد.

شرکت دولتی نفت هند (IOC) و استارتاپ اسرائیلی انرژی پاک فینرژی (Phinergy) در حال همکاری برای تجاری سازی باتری‌های آلومینیوم هوا مخصوص خودرو‌های برقی در هند هستند.

براساس این گزارش، نمونه اولیه این باتری حاوی ۲۵ پیل آلومینیوم هوا در خودرو‌های برقی شرکت هندی «تاتا موتورز» و کامیون‌ها و اتوبوس‌های برقی «آشوک لیلند» مورد آزمایش قرار گرفته است.

فناوری مورد استفاده در باتری‌های آلومینیوم هوا یک فناوری ساده است که از واکنش اکسیژن موجود درهوا با آب و آلومینیوم برای تولید برق استفاده می‌کند.

بهترین بخش ماجرا این است که پس از فرسایش کامل آلومینوم می‌توان باتری را با آند جدید (صفحه آلومینیوم) و الکترولیت تازه دوباره پر کرد. برای مصرف کنندگان نیز این به معنای تعویض باتری مستعمل با یک باتری جدید خواهد بود.

به علاوه این فناوری می‌تواند کارایی خودرو را با افزایش بیش از دو برابری بُرد رانندگی (توان پیمایش) نسبت به یک باتری لیتیوم یونی ارتقا دهد.

به گفته دکتر راماکومار مدیر تحقیق و توسعه شرکت نفت هند، یک خودرو برقی که از ارتقایافته‌ترین باتری لیتیوم یونی استفاده می‌کند تنها ۱۰۰-۱۵۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی می‌کند در حالی که با بکارگیری آلومینیوم و حتی با نصف چگالی انرژی می‌توان به بُرد چهار برابری دست یافت.

همانطور که ذکر شد این باتری‌ها نیازی به الکتریسته برای شارژ ندارند. به علاوه محلول هیدروکسید آلومینیوم تولیدشده در باتری مستعمل را می‌توان به یک واحد بازیافت فرستاد تا آلومینیوم ۱۰۰ درصدی تولید شود.

همچنین فناوری آلومینیوم هوا ایمنی بیشتری نسبت به فناوری لیتیوم یونی دارد چرا که فقط از الکترولیت آبی که عاری از سموم است بهره می‌گیرد که در حالی که فناوری لیتیوم یونی از الکترولیت‌های ارگانیک سمی که بسیار قابل اشتعال هستند استفاده می‌کند.

در عین حال آلومینیوم به وفور در هند یافت می‌شود، اما کل ذخایر لیتیوم در خارج از هند واقع شده اند مضاف براینکه آلومینیوم برخلاف باتری‌های لیتیوم یون فلز سبکی است.

منبع: خودرو پرس

عناوین برگزیده