تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۰۴۱۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیئت رئیسه مجلس:

مسیر حذف دلار از مراودات بین‌المللی از انعقاد پیمان‌ها می‌گذرد

‌می‌متالز- عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه افول اقتصاد آمریکا نزدیک است، گفت: انعقاد پیمان‌های دو یا چندجانبه پولی با هدف مراودات اقتصادی با کشور‌های مختلف می‌تواند دلار را از گردونه خارج کند.

به گزارش می‌متالز، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه سال‌ها است دلار نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد ایران دارد، گفت: انعقاد قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه پولی با برخی کشور‌ها مسیری است که سلطه دلار بر اقتصاد ایران را کاهش خواهد داد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه در قالب یک اتاق مشترک مابین کشور‌هایی که با هم مراوده اقتصادی دارند باید از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود، افزود: مراوده با کشور‌های مختلف باید به صورتی انجام شود که پول دو کشور بدون توجه به دلار در مراودات مورد استفاده قرار بگیرد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اهمیت توافق نامه‌های چند جانبه با کشور‌های مختلف برای بهبود شرایط موجود کشور تصریح کرد: قرار بر این است که در این اتاق‌ها به صورت پایاپای پول ملی کشور‌ها با هم مبادله شود و دلار در این اتاق‌ها مورد معامله قرار نگیرد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: استفاده از پول ملی بهترین راهکار برای خارج کردن دلار از صحنه رقابت‌های اقتصادی است کما اینکه چین هم چنین کاری را در گذشته انجام داده و تجربه موفقیت آمیزی نیز داشته اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حذف دلار در مراودات بین‌المللی به مرور و در دراز مدت می‌تواند به افول اقتصاد آمریکا کمک کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده