تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۹
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۰۴۱۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق اصناف اصفهان:

خطاب رهبری در شعار ۱۴۰۰ به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است

‌می‌متالز - رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با اشاره به شعار سال جاری گفت: اگرچه اتاق اصناف از واحد‌های زیرمجموعه خود حمایت می‌کند، اما خطاب مقام معظم رهبری بیشتر، دستگاه‌های متولی، وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش می‌متالز، رسول جهانگیری درباره برنامه‌های اتاق اصناف در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: شعار امسال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» است اماحمایت‌ها و مانع زدایی‌ها در اختیار این اتاق نیست. خطاب مقام معظم رهبری بیشتر دستگاه‌های متولی، وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که بر اساس قانون اختیاراتی برای گره‌گشایی از پای تولیدکنندگان، بازار اقتصادی، عرضه، تولید و مباحث کلی کشور دارند.

وی افزود: البته ما هم باید در رابطه با حمایت از واحد‌های صنفی تولیدی دفاع کنیم، اما در حقیقت حمایت از تولید و تحقق شعار بیشتر به مسوولان و دستگاه‌های متولی باز می‌گردد. امیدواریم متولیان حداقل از جایی که می‌شود قانون را خم کرد (نه زیرپا گذاشتن و شکستن قانون) کمک کنند.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: بسیاری از مواقع مشکلات اساسی مملکت‌مان ناشی از قوانین متعدد است. البته متاسفانه گاهی نیز متولیان اجرای قوانین آنقدر سخت گیر هستند که باعث ضربه زدن به تولید و اقتصاد می‌شوند.

جهانگیری درباره سیاست‌های کلان این اتاق در حمایت اعضای خود با اشاره به اهمیت واحد‌های صنفی به ویژه واحد‌های صنفی تولیدی در نظام اقتصادی کشور گفت: به دنبال ایجاد شرایطی برای کمک به تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه مورد نیاز واحد‌ها هستیم.

واحد‌های صنفی تولیدی همانند کارخانجات صنعتی دیده می‌شود

وی افزود: در حال حاضر با پیگیری اتاق اصناف کشور و اتاق‌های اصناف سراسر کشور، واحد‌های تولیدی صنفی نیز همانند کارخانه‌های صنعتی در وزارتخانه دیده می‌شود. بر این اساس تسهیلاتی که مقرر شده در آینده برای صنایع در نظر گرفته شود، برای واحد‌های صنفی تولیدی نیز در نظر گرفته خواهد شد. این مهمترین فعالیتی است که با پیگیری اتاق اصناف ایران و اتاق‌های اصناف سراسر کشور انجام شد.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: همچنین در صدد هستیم تخفیفاتی برای صنوف از دیون دولتی گرفته شود. توافقات مالیاتی درباره صنوف خدماتی، فنی و تولیدی نمونه‌ای از این موارد است.

جهانگیری درباره برنامه اتاق اصناف استان اصفهان برای حذف بروکراسی اداری اظهار کرد: اصناف از حالت سنتی و قدیمی خود خارج شده‌اند. قبلا دریافت پروانه کسب توسط متقاضیان به طور متوسط ۳ الی ۴ ماه زمان نیاز داشت در حالی که اکنون اگر کسی واقعا پیگیر دریافت پروانه کسب و اشتغال باشد، در کمتر از یک ماه (بر اساس آمار موجود) می‌تواند پروانه مورد نیاز خود را دریافت کند.

گواهی سوء پیشینه و عدم اعتیاد برای دریافت پروانه کسب حذف شده است

وی افزود: سعی کرده‌ایم مانع‌هایی که در کسب‌وکار و صنوف قابل حذف است، کم شود. اخیرا بحث سوء پیشینه، عدم اعتیاد و نهایتا تایید صلاحیت فردی برای برخی مشاغل حذف شده و فقط نظر نهایی نیروی انتظامی موثر خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان خاطرنشان کرد: درخواست، بازرسی و شکایت‌ها از طریق سامانه ثبت و رسیدگی می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده