تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۵
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۰۴۱۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در ۱۱ ماهه ۹۹ اتفاق افتاد؛

رشد منفی در صدور عمده مجوز‌های مراکز پژوهشی صنعت و معدن

‌می‌متالز - گزارشی از عملکرد ۱۱ ماهه سال ۹۹ کشور در حوزه صنعت، معدن و تجارت از سوی وزارت صمت منتشر شد که یکی از مباحث مورد بررسی آن در خصوص مجوز‌های صادره در بخش پژوهش بود.

به گزارش می‌متالز، بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، در بسیاری از مجوز‌های صادر شده برای بخش پژوهش با رشد منفی مواجه شده ایم. چرا که می‌بینیم تعداد جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی صادره در ۱۱ ماهه ۹۸، ۲۱ فقره بوده که این عدد در ۱۱ ماهه سال ۹۹ به ۱۴ فقره رسیده و با رشد منفی ۳۳.۳ درصد مواجه گشته است.

تنها در یک مورد شاهد رشد مثبت در تعداد مجوز‌ها بودیم. به این شکل که جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی تمدید شده که در ۱۱ ماهه ۹۸، به ۹ فقره به ثبت رسیده بود در ۱۱ ماهه سال ۹۹ به ۱۰ فقره رسید و با رشد ۱۱.۱ درصدی همراه شد. در خصوص پروانه پژوهش مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی صادره در سال گذشته نیز بیشترین رشد منفی را داشته است چرا که با رشد منفی ۶۲.۵درصدی از ۸ فقره در ۱۱ماهه سال ۹۸ به ۳ فقره در سال ۹۹ کاهش یافته است.

همچنین مجوز‌های صادره تحقیق و توسعه طی سال گذشته نیز با رشد منفی همراه بوده است به گونه‌ای که در بخش گواهی تحقیق و توسعه در ۱۱ ماهه ۹۹ با رشد منفی ۶۱.۶ درصدی از ۲۸۴ فقره در سال ۹۸ به ۱۰۹ فقره در ۱۱ ماهه ۹۹ کاهش یافته است. همچنین پروانه تحقیق و توسعه نیز طی مدت یاد شده با رشد منفی ۲۷.۱ درصد از ۱۶۶ فقره در ۱۱ ماهه ۹۸ به ۱۲۱ فقره در مدت مشابه ۹۹ رسیده است.

به نظر می‌رسد موضوع تحقیق و پژوهش که همواره از سوی مسوولان و مدیران برای پیشبرد و توسعه طرح‌های صنعتی و معدنی از آن یاد شده، طی مدت ۱۱ ماهه سال ۹۹ آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و به دلایل مختلف از جمله کم شدن انگیزه‌ها در این بخش و همچنین مشکلاتی که همواره سد راه این بخش از صنعت وجود دارد، با کاهش قابل ملاحظه‌ای همراه گشته است؛ بنابراین توجه هرچه بیشتر دولت برای بالا بردن میزان تحقیق و توسعه، همچنین پژوهش‌های کاربردی در سالی که با نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده، از مهمترین مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده