تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۰۴۲۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

سنگ اندازی دولتی‌ها با ایجاد صف‌های فروش در بازار

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد برخی از نهاد‌های دولتی و شبه دولتی در حال کنترل بازار و به وجود آوردن فشار فروش هستند و مانع افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، محمد خیری اظهار کرد: صرفا برجام عامل روند منفی بازار نیست با توجه به شرایط بازار و وضعیت نقدینگی که طی یک تا دو سال اخیر وارد آن شد موجب جذابیت و رشد آن شد که طبعا پس از هر رشدی اُفت هم وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه خروج نقدینگی عامل اصلی ریزش بورس است، افزود: همچنین برخی تصمیمات بانک مرکزی، ارز‌های دیجیتال و پیش بینی کاهش قیمت دلار از سایر عوامل اُفت بازار است.

وی گفت: پیش بینی قیمت دلار ۲۰ هزار تومانی موجب شده تا هیجان منفی برای فروش ایجاد شود، اما باید توجه داشت که در بسیاری از شرکت‌ها قیمت‌های جهانی بیش از اُفت دلار رشد داشته است.

خیری با بیان اینکه قیمت جهانی ورق فولادی طی ماه‌های اخیر ۳۵ درصد رشد داشته یا افزایش قیمتی که بسیاری از صنایع دریافت کردند و با توجه به کاهش نرخ دلار سودآوری شرکت‌ها خیلی تغییر نکرده است و جذاب هم هستند و دیگر حبابی هم نداشته اند.

کارشناس بازر سرمایه با بیان اینکه مشکل بازار فاندامنتالی نیست، بیان کرد: مشکل عدم وجود نقدینگی در بازار و محبوس شدن نقدینگی است که به سیاستگذاری که متولی آن است بر می‌گردد به ویژه سیاست‌های بانک مرکزی و سازمان بورس در این باره دخیل بوده است.

وی تصریح کرد: قرار دادن دامنه منفی ۲ و مثبت ۶ موجب شد سهام بسیاری از شرکت‌ها در صف فروش قفل شد و تخلیه فشار افزایش نرخ روی آن‌ها لحاظ نمی‌شود.

خیری خاطرنشان کرد: قبلا شاهد بودیم سازمان بورس در زمان نزولی بازار خواستار حمایت از سهام می‌شد، اما اکنون این سیاست را اجرا نمی‌کند به نظر می‌رسد سیاست کلی این است که بازار سرمایه در حال حاضر در وضعیت " استندبای" قرار داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد برخی از نهاد‌های دولتی و شبه دولتی در حال کنترل بازار و به وجود آوردن فشار فروش هستند و مانع افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

وی گفت: اگر قرار است برجام به سرانجام برسد و نرخ دلار کاهش یابد قاعدتا گروه‌های خودرویی و بانکی باید جذاب باشند، اما شاهدیم فشار فروش در همه گروه‌ها وجود دارد و به نظر می‌رسد بازار دستوری عمل می‌کند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده