تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۰۴۴۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مشروح سخنان مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست خبری؛

شرکت مس مسیر روشنی را دنبال می‌کند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: ما مسیر توسعه و پیشرفت را شناسایی کرده‌ایم و در دو سال اخیر در این راه گام‌های گسترده برداشته‌ایم. شرکت مس با هدف رکوردزنی‌های متوالی فعالیت خود را ادامه می‌دهد و با همت پرسنل و متخصصین توانسته‌ایم در تمام حوزه‌های تولید، فروش، صادرات و طرح‌های توسعه‌ای آمار درخشانی را به ثبت برسانیم.

به گزارش می‌متالز، اردشیر سعدمحمدی در نشست خبری روز یکشنبه ۱۵ فروردین ماه، در میان اصحاب رسانه اظهار داشت: عملکرد شرکت مس در سال ۱۳۹۹ تقریبا مثبت ارزیابی می‌شود و می‌توان از رکورد‌های ثبت شده این شرکت به صحت این مهم پی برد. در سال گذشته حدود ۱۰۱ هزار متر حفاری عمیق را برای شناسایی پتانسیل‌های جدید انجام دادیم و نتیجه این میزان اکتشاف یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار ۰.۵ درصد بود، بنابراین میزان ذخیره شرکت مس در سال گذشته از هشت میلیارد تن عبور کرد که یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ نیز ما موفق به کشف ۵۲۳ میلیون تن مس شدیم. ارزش برجای این ذخیره اکتشاف شده به لحاظ ریالی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های شرکت اضافه کرد. ذخایر ما در دنیا پیش از این اکتشافات ۳۶.۵ میلیون تن بود که با اکتشافات جدید حدود ۷.۵ میلیون تن به ذخیر کشور اضافه شده و در حال حاضر میزان ذخایر بیش از ۴۰ میلیون تن مس خالص است. با برنامه‌ریزی که برای سال ۱۴۰۰ انجام شده است، در حال حاضر در رتبه هفتم ذخایر دنیا قرار داریم و قصد داریم خود را به جایگاه ششم ارتقا دهیم.

رکورد تولید آند را جابه‌جا کردیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح کرد: در رابطه با موضوع تولید، شاهد ارقام و رکورد‌های درخشانی نیز هستیم. در سال گذشته شرکت مس موفق به تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس شد که برای اولین بار در تاریخ این شرکت اتفاق افتاده که ۱۲ درصد رشد نسبت به رکورد قبلی که به سال ۱۳۹۸ مربوط می‌شد، ارتقای تولید اتفاق افتاده است. میزان تولید کاتد در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۵۰ هزار تن بود. در بخش تولید آند نیز در سال گذشته با ۱۶.۸ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۸ یک رکورد جدید را به ثبت رساندیم و ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن آند تولید شد.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در شرکت مس اتفاق افتاده که این موضوع یک رقم بی‌نظیری بوده که شکل گرفته است. در تولید کنسانتره نیز به اعداد و ارقام درخشانی دست یافتیم و در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره مس تولید شد و رکورد قبلی که به سال ۱۳۹۸ مربوط می‌شود و یک میلیون و ۱۸ هزار تن بود را جابه‌جا کردیم. در تولید لجن آندی که حاوی فلزات گران‌بها است نیز عملکرد خوبی داشتیم و نسبت به سال ۱۳۹۸، حدود ۵ درصد افزایش تولید داشتیم و با ۷۹۷ تن لجن به رکورد جدیدی دست یافتیم.

سال گذشته ۲۰۲ هزار تن مس در بورس عرضه شد

سعدمحمدی عنوان کرد: در اسفند ماه فروش هفت هزار و هفت میلیارد تومانی را به ثبت رساندیم. مجموع فروش سال گذشته نیز ۴۱ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۰ درصد رشد داشتیم. در سال گذشته موفق به فروش ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ تن کاتد مس شدیم که در طول تاریخ مس یک رکورد محسوب می‌شود. در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۴۸ هزار تن کاتد مورد معامله قرار گرفت و به وضوح روشن است که قسمتی از افزایش درآمد مربوط به عملکرد شرکت مس و بخش دیگر آن ناشی از تسعیر نرخ ارز است. سال گذشته ۲۰۲ هزار تن مس در بورس عرضه شد و ۱۵۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت؛ بنابراین میزان عرضه به حدی بود که هیچ رقابتی در بورس کالا صورت نگرفت و برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها فضا کاملا کنترل شده و رشد قیمت مس فقط ناشی از افزایش جهانی قیمت مس بود.

وی ادامه داد: موضوعی که برای سال ۱۴۰۰ روی آن تمرکز کرده‌ایم و در خصوص آن برنامه‌ریزی انجام شده، محور توسعه است. سه طرح معدن و کارخانه کنسانتره دره‌آلو و دره‌زا و کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های سرچشمه در سال جاری افتتاح خواهد شد که با این سه طرح، بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره مس کشور افزوده و حداقل ۸۰۰ میلیون دلار به درآمد شرکت مس اضافه خواهد شد. در قالب ۲۹ پروژه ۲.۴ میلیارد یورو به علاوه ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح تعریف کرده‌ایم. ظرفیت فعلی کارخانه‌های کنسانتره یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن برآورد شده است و با برنامه و طرح‌های مطرح شده طی چهار سال آینده، ظرفیت تولید کنسانتره ما به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید. طرح‌های کنسانتره در مس سونگون، فاز ۳ کارخانه ۳۰۰ هزار تنی سرچشمه، اکتشافاتی که در سریدون در حال انجام است، فاز ۲ میدوک در شهر بابک با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن، فاز جدید کارخانه کنسانتره ۱۰۰ هزار تنی حاصل از خاک‌های کم عیار در میدوک، کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های ذوب خاتون‌آباد، کارخانه‌های کنسانتره در نوچون ازجمله مواردی هستند که با سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیتی که شکل گرفته ظرفیت تولید کنسانتره ما را افزایش چشمگیری دهد.

رتبه اول را در بازدهی سهام در بین شرکت‌های هم‌گروه خود داریم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: در سال جاری امیدوار هستیم میزان تولید کاتد مس را با توجه به ظرفیت‌های مجتمع مس سونگون، سرچشمه و خاتون‌آباد به ۶۰۰ هزار تن ارتقا دهیم که ۵۵۰ هزار تن آن حاصل از ذوب و باقی مربوط به روش‌های لیچینگ و سایر روش‌ها است تا در چهار سال آینده بتوانیم شرایط خود را از رتبه کنونی که حدود دو میلیارد دلار ارزش درآمدی شرکت است، به ۴.۵ میلیارد دلار برسانیم. در حال حاضر، شرکت مس می‌داند در چه مسیری حرکت می‌کند و به کجا می‌خواهد برسد، در واقع هدف خود را می‌داند و این موضوع موجب می‌شود جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار بگیریم. شرکت مس در پایان سال ۱۳۹۸ سومین شرکت بورسی کشور بود و در پایان سال ۱۳۹۹ به رتبه دوم شرکت‌های بورسی رسید.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا پایان سال جاری با راه‌اندازی کارخانه‌ها در رتبه نخست شرکت‌های بورسی جایگاه خود را تثبیت کنیم. میزان بازدهی سهم شرکت مس در سال ۱۳۹۹، ۲۸۲ درصد بود و این بیانگر آن است که ما رتبه اول را در بازدهی سهام در بین شرکت‌های هم‌گروه خود داریم. با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و خرید تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید و دستگاه‌های حفاری و استفاده از نرم‌افزار‌های روز حوزه اکتشافات معدنی و همچنین استفاده از سیستم‌های ابر الکترونیکی برای ارزیابی ذخایر و پتانسیل‌های جدید، استان‌های جدیدی را در جرگه تولیدات معدنی مس قرار می‌دهیم که این استان‌ها یزد، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، اردبیل و خراسان رضوی هستند.

شرکت مس همسو با نگاه بین‌المللی حرکت می‌کند

سعدمحمدی تاکید کرد: در فضای بین‌المللی و در شرایط روز حدود ۳۹ درصد انرژی دنیا از نفت تامین می‌شود و فقط ۱۹ درصد سهم الکتریسیته است که برآورد می‌شود تا سال ۲۰۵۰ با اضافه شدن حدود ۱.۳ میلیارد نفر به جمعیت جهان، میزان سرانه مصرف مس از ۳.۲ کیلوگرم به ازای هر نفر به پنج کیلوگرم به ازای هر نفر افزایش یابد که در این بین ایران می‌تواند بخشی از میزان عرضه مس را به خود اختصاص دهد. در واقع تا ۳۰۰ سال آینده ۱۳ درصد انرژی از نفت تامین می‌شود و ۴۹ درصد حاصل از الکتریسیته است. انرژی‌های دیگری همچون ذغال سنگ و سیستم‌های هسته‌ای باقی انرژی را تامین می‌کنند که مهم‌ترین عنصر در ایجاد این زمینه به دلیل خاصیت الکتریکی فلز مس است. در ۱۰ سال آینده ۳۵ درصد خودرو‌های جهان برقی خواهند شد، با توجه به اینکه در ساخت خودرو‌های فعلی حدود چهار تا هفت کیلوگرم مس مصرف می‌شود و خودرو‌های برقی حدود ۸۹ کیلوگرم مصرف مس دارند، بازار مناسبی را برای ما فراهم می‌کند.

وی در ادامه گفت: فلز سرخ یک عنصر استراژیک است و شرکت مس همسو با نگاه بین‌المللی تعریف سرمایه‌گذاری را به لحاظ اقتصادی و عملیاتی تدوین کرده و امیدوار هستیم با توجه به کیفیت بسیار خوب مس ایران که به ۵-۹ در دنیا معروف است و عیار ۹۹.۹۹ درصد دارد، بتوانیم شرایط ایجاد یک بنگاه بزرگ را از نظر اقتصادی برای کور فراهم کنیم و شرکت مس بتواند به وظایف خود به نحو احسن عمل کند.

در مسیر مانع‌زدایی گام برمی‌داریم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به سوال برنامه شرکت در رابطه با مقابله با خودتحریمی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، تصریح کرد: اولین برنامه شرکت مس در خصوص خودتحریمی در حوزه اکتشافات خرید ۱۵ دستگاه ماشین حفاری است که در ۶ ماه ابتدایی سال وارد کشور خواهد شد و حدود وتا عمق دو هزار و ۵۰۰ متر حفاری انجام می‌شود و همچنین سرعت اکتشاف افزایش خواهد یافت. خرید کامیون و شامل، افزایش ارتفاع پله‌ها، خرید تجهیزات انفجار و افزایش سرمایه‌گذاری برای ارتقا عملکرد شرکت در دستور کار قرار گرفته است. هوشمندسازی، طراحی و آموزش نوین ازجمله دیگر برنامه‌های شرکت مس در راستای شعار مانع‌زدایی است.

وی اضافه کرد: شرکت مس در بحث مسئولیت‌های اجتماعی در کنار مردم است و خواهد بود. حاضر هستیم با تمام نخبه‌های دانشگاهی و دارای ایده، همکاری داشته باشیم. شرکت مس در ابعاد مختلف، مسیر رشد را شناسایی کرده و در حال پیمودن آن است. شرکت مس خود را در قبال افرادی که در ابتدا و انتهای سال در بورس حضور دارند، متعهد می‌داند و در بازه یک ساله سهامداران را حمایت می‌کند. در طولانی مدت سهام فملی سودده خواهد بود و می‌توان به عنوان اندوخته به آن نگاه کرد. کیفیت محصولات شرکت مس به حدی است که مشتری خاص خود را دارد و با برنامه‌های توسعه‌ای بخش اعظم بازار دنیا را به خود اختصاص خواهیم داد. یکی از برنامه‌های شرکت مس، ارتقای علم کارکنان است و باید به صورت مستمر در این مسیر حرکت کنیم و از تکنولوژی روز دنیا بهره ببریم.

سعدمحمدی عنوان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در قالب ۲۹ پروژه با سرمایه‌گذاری دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی و ۳۰ هزار میلیارد تومانی تعریف شده است. حقوق دولتی معادن در دنیا بین ۰.۴ تا ۴ درصد بوده، اما حقوق دولتی شرکت مس با اینکه از ۱۲ درصد به ۹ درصد کاهش یافته، اما همچنان این عدد برای این صنعت سنگین است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده