تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۲۰۴۵۱۱
سرویس خبر : انرژی
با هدف کاهش واردات انجام می‌شود:

ساخت یک مجتمع تولید پلی‌پروپیلن در پاکستان

‌می‌متالز - پاکستان قصد دارد به‌منظور تولید پلی‌پروپیلن و کاهش وابستگی به واردات، نخستین مجتمع هیدروژن‌زدایی از گاز پروپان را در این کشور بسازد.

به گزارش می‌متالز، شرکت اینگرو (Engro) پاکستان ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای بررسی ظرفیت ساخت کارخانه هیدروژن‌زدایی از گاز پروپان (PDH) به‌منظور تولید پلی‌پروپیلن در این کشور هزینه می‌کند.

این شرکت پاکستانی با ارسال بیانیه‌ای به بورس اوراق بهادار پاکستان اعلام کرد: تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری درباره طرح یادشده منطبق بر نتایج مطالعه و سیاست و شرایط مالی پاکستان است.

طرح پیش‌بینی شده نخستین نمونه از این نوع در پاکستان خواهد بود.

در این بیانیه به ظرفیت این طرح اشاره‌ای نشده است، اما در برآورد‌های پیشین ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن و ساخت آن در یک منطقه ساحلی و تکمیل آن تا سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ اعلام شده بود.

در جنوب آسیا هیچ کارخانه هیدروژن‌زدایی از گاز پروپان برای تولید پلی‌پروپیلن وجود ندارد و هند تنها کشور در این منطقه است که در ترکیبات و پالایشگاه‌های خود پلی‌پروپیلن تولید می‌کند.

پاکستان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰۳ هزار و ۵۷۲ تن پلی‌پروپیلن وارد کرد که ۴۸ بسته آن از عربستان سعودی، ۱۹ بسته از امارات و ۱۵ بسته از کویت بود.

این مقدار نسبت به رقم ۴۱۲ هزار و ۴۲۹ تن در سال ۲۰۱۹، ۲۲ بسته افزایش نشان می‌دهد که ۵۰ بسته از عربستان سعودی، ۱۸بسته آن از امارات متحده عربی و ۹ بسته از هند بود.

پاکستان واردکننده خالص گاز مایع (ال‌پی‌جی) است و مواد اولیه پروپان برای کارخانه برنامه‌ریزی شده سبب افزایش واردات این کشور می‌شود.

پیش بینی می‌شود امسال ۷۴۳ هزار تن گاز مایع تولید و ۳۳۰ هزار تن از این محصول را وارد کند، در حالی که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۳۱ هزار تن تولید و ۳۳۱ هزار تن وارد کرده بود.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده