تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۶
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۰۴۶۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن معادن زغال سنگ البرز مرکزی را توسعه می‌دهد

‌می‌متالز - با واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ سواد کوه به ذوب آهن این شرکت معادن زغال سنگ البرز مرکزی را توسعه می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی یزدخواستی عضو هیأت مدیره ذوب آهن در مراسم رسمی واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ سوادکوه (البرز مرکزی) به ذوب آهن گفت: این شرکت به عنوان مادر صنعت فولاد، پیشگام اکتشاف معادن بود و معادن البرز مرکزی هم توسط "ذوب" راه‌اندازی شد. ذوب آهن تجربه موفقی نیز در امر مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ البرز شرقی دارد که از آن می‌توان در معادن سوادکوه بهره برد.

دوران طلایی البرز مرکزی با بازگشت ذوب آهن

عین اله طالبی فرماندار سواد کوه نیز گفت: ذوب آهن از دهه ۵۰ در این معادن حضور داشته و در آن زمان، رفاه و توسعه اقتصادی را برای منطقه به همراه آورد. دوره‌ای که بهره برداری از معادن زغال سنگ سواد کوه توسط ذوب آهن انجام می‌شد، دوران طلایی بود که برای ۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد، اما پس از آن متاسفانه با واگذاری به بخش خصوصی، وارد رکود شدند.

وی افزود: احیا و توسعه معادن، افزایش تولید، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی، توجه به صنایع تبدیلی، آموزش تخصصی و ... از جمله مواردی است که امید می‌رود با بازگشت ذوب آهن و مدیریت دوباره این معادن، مورد توجه قرار گیرد و دوباره دوران طلایی البرز مرکزی بازگردد.

ظرفیت تولید ۳۰۰ هزارتنی معادن زغال سنگ سواد کوه

محمدجعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن هم در نشست خبری پیش از مراسم گفت: اکنون در ایران ۱.۷ میلیون تن زغال سنگ تولید می‌شود در حالی که نیاز حدود ۳ میلیون تن و نیاز ذوب آهن حدود ۱.۸ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ است لذا باید ۱.۳ میلیون تن زغال سنگ وارد کرد. البته زغال داخلی کیفیت لازم را ندارد و الزاماً باید ۲۰ تا ۳۰ درصد زغال مصرفی از واردات تامین شود.

وی افزود: تولید معادن زغال سنگ سواد کوه در سال حدود ۱۰۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ است در حالی که ظرفیت تولید ۳۰۰ هزارتنی دارد بنابراین توسعه استخراج بسیار ضروری است. زغال این معادن از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌تواند میزان واردات را کاهش دهد. البته هدف دستیابی به حداکثر استخراج در سریع‌ترین زمان ممکن است که اشتغال زایی و توسعه اقتصادی برای این منطقه به همراه دارد.

افشین مختاری مدیرعامل شرکت پیشرو معادن سواد کوه نیز گفت: مطالعات خرید این معادن از سال گذشته آغاز شد و در نهایت ۵ معدن زغال سنگ و یک گواهی کشف به انضمام دارایی‌های این معادن خریداری شد. اکنون در این معادن حدود هزار نفر مشغول به کار هستند که امید می‌رود با توسعه معادن، اشتغال زایی مناسب برای این منطقه بوقوع بپیوندد. برای توسعه فعالیت این معادن به زیرساخت‌هایی نیاز است که این ملزومات در حال مهیا شدن است.

وی افزود: از تجربه بیش از نیم قرنی ذوب آهن جهت اصلاح ساختار سازمانی و تجهیزاتی این معادن بهره گرفته و قطعاً شاهد توسعه آن‌ها خواهیم بود. ذوب آهن تنها تولید کننده ریل و آرک معدن نیز است و تجربه بسیار گران بهایی در مدیریت معادن دارد که این امر در معادن البرز شرقی نیز متبلور شده است. با تاسیس شرکت پیشرو معادن سوادکوه توسط ذوب آهن، عواید اقتصادی و اشتغالزایی حاصل از توسعه این معادن به این منطقه می‌رسد و ذوب آهن، توسعه مالکیت معادن در استان‌ها را مدنظر ندارد بلکه تنها، تامین پایدار مواد اولیه است.

اقدامات لازم برای ورود ۶ زیرمجموعه "ذوب" به بورس

روح اله فاضل پور مدیر امور مجامع و شرکت‌های ذوب آهن هم گفت: این مجتمع عظیم صنعتی ۱۰ شرکت زیرمجموعه دارد که دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و بر اساس سیاست‌های سهامدار عمده، عمل می‌کنند. هدف اصلی برای هر ۱۰ شرکت، ورود به بورس است که نیاز به زیرساخت، شفاف سازی و دیگر ملزومات دارد. خوشبختانه اقدامات لازم برای ورود ۶ شرکت به بورس انجام شده و برای شرکت پیشرو معادن سوادکوه نیز در نظر است بعد از گذشت ۲ تا ۳ سال مالی، اقدامات لازم انجام شود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده