تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۰۵۱۰۴
سرویس خبر : انرژی

نوسان زیگزاگی قیمت‌های پایه پتروشیمیایی‌ها

می متالز - قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی برای سومین هفته معاملاتی بورس کالا در سال جدید، در حالی اعلام شدند که قیمت مبنای دلار در معادله کشف نرخ با رشد ۴۷/ ۰درصدی نسبت به ۱۵ فروردین، به میزان ۲۲ هزار و ۶۲۰ تومان لحاظ شد. بررسی قیمت‌های پایه اعلامی از ابتدای سال تا هفته جاری به وضوح رفتار زیگزاگی نرخ را به تصویر می‌کشد.

به گزارش می‌متالز، اینکه برخی از گرید‌ها که هفته گذشته با رشد نرخ همراه بودند، در قیمت‌های اعلامی هفته جاری تغییرات کاهشی را تجربه کردند، گواه خوبی بر این ادعاست. در مجموع می‌توان گفت مجموعه محصولات پلیمری و شیمیایی افزایش و کاهش نرخ پایه را همزمان در قیمت‌های پایه ۲۲‌فروردین تجربه کردند که در کنار رشد اندک میانگین هفتگی بهای دلار، تنها برای برخی از گرید‌ها قیمت‌های جهانی افزایش محدود را تجربه کردند و برای سایر محصولات، قیمت‌های جهانی کاهشی بود.

بیشترین افزایش نرخ پایه در بین محصولات پلیمری مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن (PE ۸۰) بود و در هفته معاملاتی جاری با قیمت پایه ۲۷هزار و ۸۱۷تومان عرضه خواهد شد که رشدی نزدیک به ۴درصد را تجربه کرد. از بین پلیمر‌های جذاب بورس کالا، پلی وینیل کلراید (PVC) ۴۸/ ۰درصد افزایش در نرخ پایه نسبت به هفته ماقبل داشت. اما برای پلی پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی که از جمله گروه‌های کالایی پراهمیت به شمار می‌روند، با وجود آنکه هفته گذشته را با رشد نرخ پایه سپری کردند، اما در هفته جاری نه تنها خبری از افزایش قیمت آن‌ها نبود، بلکه افت قیمت نزدیک به ۲درصدی را نیز به خود دیده‌اند. پلی‌اتیلن ترفتالات‌های بطری، استایرن بوتادین رابر روشن و پلی‌اتیلن سنگین دورانی، تزریقی، سبک و سنگین فیلم از دیگر گرید‌های کاهشی پیلمر‌ها به شمار می‌روند. در گروه شیمیایی‌ها، اما نوسان قیمت پایه با پراکندگی بیشتری همراه شد به‌طوری‌که رشد نرخ پایه برای اوره پریل به نزدیکی ۱۵درصد رسید و در هفته جاری با قیمت ۵هزار و ۴۵۸تومان در بورس کالا عرضه می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده