تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۲
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۰۵۱۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به همت اتاق کرج

همایش تجاری بازرگانان البرز و استونی برگزار شد

‌می‌متالز - همایش تجاری بازرگانان البرز و استونی با حضور ۲۵ شرکت از استونی و ۱۵ شرکت ایرانی با طرح راهکار‌های توسعه همکاری در زمینه‌های صنایع پلاستیک، شمش آلومینیوم و صنایع دارویی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، همایش تجاری بازرگانان البرز با بازرگانان استونی به همت اتاق کرج و با حضور ۲۵ شرکت استونیایی و ۱۵ شرکت ایرانی برگزار شد. در این همایش تجاری، اعضای اتاق‌های البرز و استونی در زمینه‌های صنایع پلاستیک، شمش آلومینیوم و صنایع دارویی به بررسی راه‌های توسعه همکاری پرداختند.

سفیر ایران در هلسینکی در این همایش، با استناد به روابط تجاری که ایران با کشور‌های اروپایی دارد به توسعه روابط با استونی تأکید کرد.

فروزنده ودیعتی، همچنین بهره‌مندی از یادداشت‌های تفاهمی امضاء شده میان دو طرف را ابزار مناسبی برای توسعه همکاری‌های آینده دانست.

او از شرکت‌های ایرانی برای داشتن فعالیت مؤثر در عرصه‌های بین‌المللی علی‌رغم محدودیت‌های ایجاد شده تقدیر کرد.

در این همایش، دبیر کل اتاق کرج نیز با تأکید بر این موضوع که علیرغم مشکلات سیاسی اخیر، روابط خوب میان ایران و استونی تداوم داشته است بر تمایل صنعتگران البرزی برای انجام مراودات اقتصادی با استونی تأکید کرد.

سید فراز جبلی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی صادرات این استان بیان شد که باقی استان‌ها تنها رشد ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی را در سال گذشته تجربه کرده‌اند.

او در این نشست با معرفی توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلفی ازجمله تولیدی و صنعتی از امضای تفاهم‌نامه میان اتاق‌های بازرگانی ایران و استونی در جریان سفر پیشین هیاتی از این کشور سخن گفت.

در بخشی از این همایش تجاری مجازی، موضوع دعوت از هیات تجاری استونی برای حضور در استان البرز و برقراری ارتباطاتی مؤثرتر در حوزه گسترش مراودات تجاری از سوی دبیر کل اتاق کرج مطرح شد.

در بخش دیگری از این جلسه بی‌توبی آنلاین، میت پالتز رئیس اتاق بازرگانی استونی هم با ابراز تمایل به برقراری ارتباط مؤثر با تاجران ایرانی به تولید ناخالص داخلی ۶۰۰٫۲۱ یورویی کشور استونی در سال ۲۰۱۹ اشاره و بیان کرد که این کشور در سال ۲۰۲۰ صادرات ۳٫۱۴ میلیارد یورویی به دیگر نقاط دنیا انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی استونی در ادامه بیشترین کالا‌های صادراتی از این کشور را تجهیزات الکتریکی، سوخت‌های معدنی، چوب و مصنوعات برشمرد که برخی از این موارد به ایران نیز صادر شده است و در مقابل کالا‌هایی مانند میوه، خشکبار، پوست مرکبات و صیفی‌جات، محصولات سنگی و سرامیکی، گچ و یا پنبه نسوز از ایران به استونی صادر شده است.

در ادامه این همایش مجازی، مارگوس راوا مدیر توسعه تجارت وزارت امور خارجه استونی هم با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات آنلاین با توجه به شیوع کرونا بر توسعه روابط میان ایران و استونی از طریق اتاق‌های بازرگانی ازجمله البرز تأکید کرد.

مدیر توسعه تجارت وزارت امور خارجه استونی با اشاره به پتانسیل‌های بالای ایران در زمینه صادرات محصولات صنایع‌دستی، صنایع غذایی، راه‌سازی جاده‌ای و صنایع انرژی پاک از ظرفیت‌های خوب البرز در برخی از این بخش‌ها سخن گفت.

او تصریح کرد: خوشبختانه فعالان بخش خصوصی در ایران علیرغم تبلیغات رسانه‌ای و تحریم‌های اعمال شده، به‌خوبی توانسته‌اند در آمار‌های تجارت ایران تأثیرگذار باشند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده