تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۵۳
بازدید: ۵۰۷
کد خبر: ۲۰۵۱۲۵
معاون سازمان بنادر خبر داد:

افزایش موجودی کالای اساسی در بنادر

‌می‌متالز - معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از مجموع موجودی ۵.۲ میلیون تن کالای اساسی در انبار‌های بنادر و کشتی‌های پای اسکله و کشتی‌های موجود در لنگرگاه‌ها خبر داد.

به گزارش می‌متالز، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از مجموع موجودی ۵.۲ میلیون تن کالای اساسی در انبار‌های بنادر و کشتی‌های پای اسکله و کشتی‌های موجود در لنگرگاه‌ها خبر داد.

فرهاد منتصر کوهساری، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره موجودی کالا‌های اساسی در انبار‌های بنادر گفت: در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشور وجود دارد.

وی افزود: ۱۸ فروند کشتی هم پای اسکله با ۵۵۰ هزار تن و ۱۸ فروند کشتی دیگر در لنگرگاه با ۵۶۲ هزار تن کالای اساسی منتظر پهلوگیری و تخلیه بار هستند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: مجموع کالا‌های اساسی وارد شده به کشور (اعم از موجودی انبار‌های بنادر یا آماده تخلیه از کشتی‌ها) به ۵ میلیون و ۲۵۳ هزار تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه روند پُر و تخلیه شدن انبار‌های بنادر مستمرا اتفاق می‌افتد؛ اکثر کالا‌های اساسی جایگزین شده است؛ بنابراین اینکه فکر کنیم موجودی انبار‌های بندری ناگهان به صفر یا حتی به نصف موجودی فعلی کاهش یابد، برداشت اشتباهی است.

ماندگاری کالا‌های اساسی در انبار‌های بنادر، طبیعی است

منتصر کوهساری افزود: صاحبان کالا وقتی کالا‌های خود را وارد می‌کنند، از زمان ورود به بند تا زمان ترخیص کالا، فرآیندی طی می‌شود، کمی طول می‌کشد که این ماندگاری کالا در انبارها، طبیعی است. البته اینکه میزان موجودی انبار‌های بنادر رشد داشته، صحت دارد که به شرایط کرونایی برمی‌گردد؛ همچنین تعطیلاتی که داشتیم، در رشد موجودی کالا‌های بندری بی تأثیر نیست.

وی یادآور شد: قطعاً روند کاهش اتفاق می‌افتد و به زودی به متوسط موجودی ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون تن در انبار‌های بندری برمی‌گردیم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره موجودی کلی انبار‌های بنادر اعم از کالا‌های اساسی و سایر کالا‌های وارداتی گفت: موجودی کالا‌های انبار‌های این سازمان ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که حدود ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تن آن، سایر کالا‌ها غیر از کالا‌های اساسی است.

حجم کالا‌های متروکه در بنادر

وی درباره آخرین وضعیت کالا‌های رسوبی در انبار‌های بنادر بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی، لیست کالا‌هایی که از زمان تحویل آن به انبار، بیش از ۳ ماه می‌گذرد، به گمرک و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی معرفی می‌کنیم؛ در بعضی موارد، گمرک این لیست را اصلاح می‌کند.

منتصر کوهساری گفت: به طوری کلی ۱۷ هزار TEU کالای کانتینری کالای رسوبی به گمرک و تملیکی اعلام کرده‌ایم؛ ۷۰۰ هزار تن هم کالای متروکه فله (غیر کانتینری) است که در بنادر وجود دارند؛ اما ممکن است گمرک درصدی از این مقدار را کم کند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده