تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۰۵۱۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تشکیل کمیته صیانت از نهضت ساخت داخل در دستورکار کمیسیون صنایع قرار می‌گیرد

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از تشکیل این کمیته، مدیریت واردات با همکاری وزارت صمت است تا در صورت لغو تحریم‌ها تولید داخلی کشور لطمه نبیند.

به گزارش می‌متالز، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از تشکیل این کمیته، مدیریت واردات با همکاری وزارت صمت است تا در صورت لغو تحریم‌ها تولید داخلی کشور لطمه نبیند.

علی جدی اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های مجلس این است که در صورت لغو تحریم‌ها با سیل عظیم ورود کالا‌های وارداتی به داخل کشور مواجه شویم که این موضوع، عملا موجب ورود آسیب به تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.

وی در همین خصوص از تصمیم کمیسیون صنایع مبنی بر تشکیل کمیته‌ای به منظور بررسی این موضوع با همکاری وزارت صمت خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته، مدیریت و پیش‌بینی این موضوع با همکاری وزارت صمت است تا در صورت لغو تحریم‌ها و باز شدن در‌های واردات، تولید داخلی کشور لطمه نبیند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از وقوع تحریم‌ها، تولیدکنندگان داخلی در حوزه لوازم خانگی، کاهش واردات را جبران کرده و در پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان موفق بوده‌اند. حال اگر با لغو تحریم‌ها، کالا‌های کشور‌های کره و چین که در زمان فشار تحریم‌ها، تولیدکنندگان داخلی را رها کردند، مجال ورود به داخل بیابند، جبران آن مشکل خواهد بود.

جدی در ادامه تصریح کرد: به احتمال قوی در جلسه امروز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه، این موضوع در دستور کار جلسات آتی کمیسیون قرار می‌گیرد.

وی در خصوص نواقص و ضعف‌های نهضت ساخت داخل و وضعیت زیرساختی داخلی سازی قطعات در کشور بیان کرد: به دلیل انواع رانت‌هایی که در حوزه واردات وجود دارد، پس از لغو تحریم‌ها، رانت جویان وارد فضای کسب و کار می‌شوند، بنابراین داخلی‌سازی می‌بایست به سمتی هدایت شود که رانت‌ها حذف شده و نهضت ساخت داخل شکل بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تجربیات گذشته حاکی از این است که کشور همواره در زمان بروز محدودیت‌ها و فشارها، در راستای ارتقای تولید در صنایع متعدد از جمله در صنعت خودرو حرکت کرده است.

جدی با اشاره به اینکه در صنعت خودرو نیز با روی آوردن تحریم‌ها، داخلی‌سازی در دستور کار قرار گرفت، هر چند برخی از قطعات تولیدی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، تاکید کرد: می‌بایست شیوه‌های برنامه‌ریزی به شکلی باشد که حتی در صورتی که کشور با هیچ گونه تحریمی مواجه نیست، با پیش‌بینی برخی مزایا، نهضت ساخت داخل همچنان تداوم داشته باشد.

وی با توجه به اینکه یکی از راهکار‌های ارزان سازی، بومی سازی خودرو و قطعات آن است، گفت: این موضوع در صنعت خودرو، لوازم خانگی، نساجی و پتروشیمی حائز اهمیت بسیار است که این موضوع در کمیته‌ای که در آینده تشکیل خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مزایای تولید قطعات با قابلیت‌های صادراتی تاکید کرد: می‌بایست برای تولیدات صادرات محور مزایایی تعریف شود، زیرا در صورتی که صنعت داخلی مجال فعالیت در بازار‌های جهانی بیابد، به طور قطع در بازار داخلی نیز موفق بیشتری حاصل می‌کند و افت و خیز‌های ناشی از تحریم و حتی واردات، فعالیت این صنایع را مختل نمی‌کند.

جدی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه انحصاری به مصرف داخلی، موجب زمین‌گیری صنعت خودرو و قطعه خواهد شد. صادرات نیز نیاز به مشوق‌هایی دارد که در این باره، معافیت مالیاتی و واردات مواد اولیه به ازای صادرات راهکار‌هایی است که می‌توان ارائه داد.

منبع: خبر خودرو

عناوین برگزیده