تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۰۵۲۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
موانع تولید در بخش فولاد

مشکلات چندگانه بازار فولاد به واسطه ارز چند نرخی

‌می‌متالز - دبیر کمیته فنی و بازرگانی فولاد سیرجان گفت: چند نرخی بودن ارز باعث ایجاد مشکلاتی در بازار فولاد شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، یونس عسکرپور افزود: راه اندازی و پابرجا ماندن کارخانه‌های تولید نیازمند قطعات و مواد اولیه‌ای هستند که از طریق واردات تامین می‌شوند. علاوه بر موانع مختلفی که بر سر راه واردات وجود دارد، نا هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی عامل متوقف کننده روند تامین نیاز کارخانه‌ها می‌باشد. با رفع این موانع مطمئنا ۸۰ درصد از مشکلات تولیدکننده‌ها بر طرف خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیار ازموارد تجهیزات و قطعات یا مواد اولیه مورد نیاز صنعت در گمرک ماه‌ها می‌ماند و صاحب کالا بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد سرگردان می‌شود؛ این موضوع هزینه‌های واردات را هم به شدت افزایش داده است.

عسگرپور نوسانات ارزی را یکی دیگر از موانع تولیدکنندگان دانست و تصریح کرد:با وجود نوسانات ارزی اقلب شرکت‌ها و سازنده‌ها دچار مشکل می‌شوند. قانونی وجود دارد که شرکت‌های دولتی را ملزم به استفاده از ارز ریال و سنا می‌کند که سبب میشود تغییرات مالی هماهنگی خود را از دست بدهند و شرکت‌های طرف قرار داد برای ادامه مشارکت کناره گیری کنند.

وی تاکید کرد: چند نرخی بودن نرخ ارز علاوه بر قراداد‌های خرید و فروش و پیمانکاری مشکلات زیادی را در بخش مالیات ایجاد کرده است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده