تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۶۶۵
کد خبر: ۲۰۵۴۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن نمک جاجرم معطل سرمایه‌گذار/ ظرفیتی خفته برای اشتغال‌زایی

‌می‌متالز - معادن گنج‌های هر منطقه‌ای به شمار می‌آیند، اما برخی معادن به‌اندازه ارزششان موردتوجه قرار نمی‌گیرند که معدن نمک جاجرم یکی از همین معادن است که درصورتی‌که با نگاه دلسوزانه به آن توجه شود می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و صادرات این محصول را فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، نمک جاجرم همچون گنجینه‌ای در کال شور این منطقه محبوس مانده و به‌صورت سنتی استخراج و به فروش می‌رسد، حال‌آنکه بیشترین کویر و بیشترین نمک خراسان شمالی در شهرستان جاجرم واقع‌شده و تنها کارخانه تولید نمک این شهرستان نیز تعطیل است درحالی‌که کویر مملو از نمک باکیفیت، همچنان در انتظار سرمایه گزار برای عرضه این محصول به‌صورت صنعتی است.

در گذشته نمک جاجرم بزرگ‌ترین کالای تبادلی در منطقه با اشتغال‌زایی فراوان بود، اما استخراج سنتی آن از رود کال شور، بعد از گذشت سال‌های متمادی هیچ‌گونه تغییری درروند آن نداشته است.

این در حالی است که می‌توان با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی این ظرفیت ارزشمند، اشتغال‌زایی زیادی داشت امانگاه غیرتخصصی و حمایت نشدن فعالان بخش خصوصی باعث گمنام ماندن این معدن در جاجرم شده است.

مشکل این معدن زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که تنها کارخانه نمک این شهرستان نیز ۷ سال تعطیل بوده حال‌آنکه جاجرم مرغوب‌ترین نمک کشور را دارد و در چند سال گذشته به فکر راه‌اندازی کارخانه‌ای به همین نام افتادند که نمک تصفیه و بهداشتی را عرضه و در همین راستا اشتغال‌زایی شود.

معدن نمک جاجرم معطل سرمایه‌گذار/ ظرفیتی خفته برای اشتغال‌زایی

معدن نمک جاجرم به سرمایه‌گذاران شناسانده نشده است

محمدی یکی از شهروندان جاجرمی در این رابطه گفت: عدم استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باعث شده است منبع ارزشمند نمک جاجرم همچنان به‌صورت سنتی استخراج شود.

شهروندی دیگر اظهار کرد: معادن خفته جاجرم مدیران پیگیر را می‌طلبد و جاجرم حتی یک همایش سرمایه‌گذاری به خود ندیده و یک بروشور به دست کسی برای معرفی ظرفیت‌های این شهرستان داده نشده است.

رحیمی افزود: اگر سرمایه‌گذار معرفی و منبع عظیم نمک کال شور به‌صورت صنعتی استخراج شود، می‌تواند نمک موردنظر شهر‌ها و استان‌های مجاور را تأمین کند و نقش مهمی در اشتغال‌زایی داشته باشد.

یکی دیگر از شهروندان هم گفت: نمک جاجرم منبع ارزشمندی محسوب می‌شود و اگر از ظرفیت‌های آن استفاده و به‌صورت صنعتی استخراج شود زمینه اشتغال‌زایی را فراهم می‌کند.

سعیدی ادامه داد: نمک جاجرم به‌صورت سنتی استخراج می‌شود، ولی مردم بیشتر به سمت استفاده از نمک‌های یددار کشیده می‌شوند و نمک درشت را کمتر می‌پسندند.

معدن نمک جاجرم معطل سرمایه‌گذار/ ظرفیتی خفته برای اشتغال‌زایی

در حال حاضر برداشت نمک به‌صورت سنتی انجام می‌شود

در همین ارتباط، ولی اله اسماعیلی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان جاجرم گفت: در حال حاضر شرکت تعاونی کال شور برداشت نمک را انجام می‌دهند و در قالب نمک درشت به‌صورت فله‌ای به فروش می‌رسانند.

اسماعیلی افزود: به دلایلی ازجمله فصلی بودن برداشت نمک و داشتن مالک و همچنین وقوع سیلاب، باعث از بین رفتن نمک می‌شود سرمایه گزاری ورود نمی‌کند و تاکنون هم جذب نشده است.

وی ادامه داد: کارخانه نمک جاجرم هم به دلیل نبود سرمایه در گردش، تعطیل بود که این سرمایه در اختیار وی قرارگرفته و آماده فعال شدن است.

محمد سجادی مدیرعامل کارخانه نمک گردون جاجرم در رابطه با این موضوع، اظهار کرد: یکی از دلایل تعطیلی کارخانه نمک، نبود سرمایه در گردش بود که خوشبختانه در تعطیلات نوروز تأمین و تا آخر ماه شروع به کارخواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از سال ۸۵ کارخانه نمک شروع به کارکرد که در اوایل شروع فعالیت تنها بسته‌بندی نمک انجام می‌شد، اما با توجه به تأمین سرمایه در گردش برای اولین بار روند تولید نمک هم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت ۷ سال تعطیلی کارخانه نمک به کمک سرپرست امور شعب بانک ملی استان خراسان شمالی سرمایه در گردش به مبلغ ۷۰۰میلیون تومان تأمین شد که از اوایل اردیبهشت کارخانه نمک فعال و اشتغال‌زایی برای ۳۰ نفر را به همراه خواهد داشت.

معدن نمک جاجرم معطل سرمایه‌گذار/ ظرفیتی خفته برای اشتغال‌زایی

معدن نمک جاجرم، ظرفیتی برای اشتغال‌زایی

علی مهدی زاده کارشناس مسوول نظارت بر معادن استان خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در حال حاضر در منطقه کال شور دو معدن نمک‌داریم، یک معدن شرکت تعاونی کال شور و دیگری نیز کارخانه نمک گردون جاجرم که در حال حاضر نمک برداشت می‌کنند.

وی افزود: برداشت نمک از معدن جاجرم تابع میزان بارش است و مقدار تولید نمک نیز بستگی به تعداد حوضچه‌ها است که در حال حاضر از حوضچه‌های طبیعی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر از حوضچه‌های مصنوعی استفاده کنند قطعاً نمک بیشتری برداشت می‌شود، حال‌آنکه برداشت‌ها بیشتر فصلی بوده که در شهریور و مهرماه صورت می‌گیرد.

کارشناس مسئول نظارت بر معادن استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه معدن نمک ظرفیتی است که می‌تواند در اشتغال‌زایی و تأمین نیاز داخل استان مؤثر باشد اظهار داشت: بخش عمده نمک غذایی استان از سایر استان‌های دیگر تأمین می‌شود درحالی‌که با یک سرمایه گزاری می‌توانیم نیاز داخل را تأمین کنیم.

معدن نمک جاجرم، چشم‌انتظار سرمایه‌گذار

سال‌هاست که این معدن در انتظار چشیدن طعم شیرین حضور سرمایه‌گذاران است، نبود این مهم، موجب شده، برداشت از آن به شکل سنتی و دستی انجام شود حال‌آنکه با جذب سرمایه گزار و تبدیل نمک درشت به نمک تصفیه و بهداشتی، می‌توان علاوه بر تأمین نمک خراسان شمالی، به سایر استان‌ها نیز نمک صادر و امکان اشتغال برای بسیاری از جوانان این شهرستان را فراهم کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده