تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۰۵۴۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
برای نخستین بار توسط یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری البرز جهاد دانشگاهی صورت گرفت؛

روشی نوین برای استخراج صنعتی مس در دنیا

مدیرعامل یک شرکت فناور در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز از موفقیت در زمینه استخراج صنعتی مس در دنیا خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر شرکت مشغول تولید کاتد مس از سمنت (کنسانتره مس اکسیدی) برای اولین بار در دنیا می­باشد. البته هدف غایی شرکت تولید صنعتی ایزوتوپ مس (۹۹۹/۹۹ درصد) است که در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت به وقوع پیوسته است.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل یک شرکت فناور در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز از موفقیت در زمینه استخراج صنعتی مس در دنیا خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر شرکت مشغول تولید کاتد مس از سمنت (کنسانتره مس اکسیدی) برای اولین بار در دنیا می­باشد. البته هدف غایی شرکت تولید صنعتی ایزوتوپ مس (۹۹۹/۹۹ درصد) است که در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت به وقوع پیوسته است.
دکتر محمدرضا توکلی محمدی فارغ التحصیل دکتری مهندسی معدن گرایش فرآوری مواد معدنی از دانشگاه تربیت مدرس، مدیر گروه کانه آرایی و هیدرومتالورژی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی (جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس) و موسس شرکت تولیدی مهندسی فرآور پژوهان زیما با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: زمینه فعالیت شرکت مشاوره، طراحی، مهندسی، ساخت و راه اندازی کارخانجات تولید کنسانتره/ محصولات فلزی و غیر فلزی از منابع اولیه و ثانویه است. در حال حاضر شرکت مشغول تولید کاتد مس از سمنت (کنسانتره مس اکسیدی) برای اولین بار در دنیا می­ باشد. البته هدف غایی شرکت تولید صنعتی ایزوتوپ مس (۹۹۹/۹۹ درصد) است که در مقیاس آزمایشگاهی با موفقیت به وقوع پیوسته است.
وی با اشاره به اینکه از اهداف اصلی تاسیس جهاد دانشگاهی رفع خلا مابین دانشگاه و صنعت و عینیت بخشیدن ایده­های علمی دانشگاهی در صنعت است درباره ایده کارآفرینانه و فناورانه خود افزود: در جهان صنعتی امروز، تولید مس از هر دو نوع کانسنگ­ سولفیدی و اکسیدی انجام می­شود. مسیر‌های فرآوری مرسوم برای استحصال مس از کانسنگ­های سولفیدی و اکسیدی به ترتیب استفاده از روش­های متوالی فلوتاسیون/ذوب/الکتروریفاینینگ و لیچینگ/استخراج حلالی/الکترووینینگ می­ باشد. قبل از توسعه فرآیند استخراج حلالی از روش قدیمی سمنتاسیون (جانشینی آهن با مس) استفاده می­ شد که امروزه همچنان در بین فعالان تجربی کار این صنعت مورد توجه و استقبال است. مزیت این روش نیاز به تخصص و هزینه کمتر و در صورت اجرای صحیح ظرفیت تولید بالاتر است، ولی عیب آن تولید سمنت (کنسانتره مس ۵۰ تا ۹۰ درصد) به جای کاتد می­ باشد. شرکت در وحله اول، رویکرد اجرایی صحیحی را ابداع نموده که طی آن اجرای صحیح فرآیند سمنتاسیون منجر به افزایش قابل توجه ظرفیت تولید می­شود و در مرحله دوم، با بکارگیری فرآیند‌های هیدرومتالورژیکی به جای ذوب امکان استفاده از روش الکتروریفاینینگ را برای استحصال مس مستقیما از سمنت فراهم نموده است.
دکتر محمدرضا توکلی محمدی درباره ویژگی‌های این محصول توضیح داد: اولا روش توسعه یافته دوستدار محیط زیست است و مشکلات زیست محیطی عملیات ذوب را ندارد. ثانیا با جایگزینی فرآیند‌های هیدرومتالورژیکی به جای ذوب نه تنها هزینه­های عملیاتی به مراتب کم می­شود بلکه فرآیند‌های ذوب نیازمند تجهیزات پر هزینه با سرمایه گذاری اولیه بالا می­باشند که برای واحد‌های کوچک مقیاس به صرفه نیست. ثالثا استفاده از فرایند الکتروریفاینینگ به جای الکترووینینگ نیز به کیفیت عیاری به مراتب بهتر کاتد منجر خواهد شد. هر چه کاتد تولیدی خالص‌تر باشد تولید ایزوتوپ مس (۹۹۹/۹۹ درصد) که هدف اصلی شرکت است در مراحل بعدی ساده­تر خواهد بود.
این کارآفرین در ادامه درباره استقرار شرکت خود در پارک علم و فناوری البرز تصریح کرد: حضور شرکت­‌های متعدد با زمینه­‌های کاری متنوع در یک محیط کاری علاوه بر تقویت روحیه انگیزشی پرسنل گاهی به هم افزایی علمی نیز منجر می­ شود و بهره مندی از چنین شرایطی بیرون پارک مقدور نیست. این ویژگی حداقل امتیاز حضور در پارک است. البته شرکت ما تازه تاسیس بوده و با گذر زمان بیشتر در جریان امور جاری پارک قرار خواهد گرفت.
وی درباره شعار اعلامی مقام معظم رهبری، مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نیز گفت:ما گام اول یعنی تولید ملی با دانش روز را برداشته ایم تحقق پشتیبانی‌ها و مانع زدایی­ها همت جهادی مدیران بالادستی را می­ طلبد.

منبع: روزنامه بازار کار

عناوین برگزیده