تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۰۵۹۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

Worldsteel پیش‌بینی رشد تقاضای فولاد را افزایش داد

‌می‌متالز - انجمن جهانی فولاد Worldsteel پیش‌بینی کرد که تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ با رشد ۵.۸ درصدی به ۱.۸۷۴ میلیارد تن برسد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش این انجمن، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۰ فقط ۰٫۲ درصد کاهش یافت، زیرا تأثیر کلی شیوع ویروس کرونا بر بازار فولاد کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، بود.

Worldsteel پیش‌بینی کرده در سال ۲۰۲۲، تقاضای فولاد رشد ۲٫۷ درصدی را تجربه می‌کند و به ۱٫۹۲۵ میلیارد تن می‌رسد.

این بهبودی تا حد زیادی توسط چین انجام شده است که بیش از نیمی از فولاد خام جهان را تولید می‌کند. تقاضای فولاد چین در سال گذشته ۹٫۱ درصد رشد کرد، اما انتظار می‌رود با کاهش اثر بسته محرک اقتصادی سال ۲۰۲۰، این نرخ رشد به ۳ درصد در سال جاری و ۱ درصد در سال ۲۰۲۲ برسد.

آل رمیثی، رئیس کمیته اقتصاددانان Worldsteel، در بیانیه چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار فولاد جهان گفت: در بقیه جهان تقاضا در سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته و همچنان در اقتصاد‌های پیشرفته هم کمتر شده است. همه‌گیری کرونا همچنین باعث عدم اطمینان قابل توجهی برای بقیه سال ۲۰۲۱ می‌شود.

رمیثی گفت: در اقتصاد‌های پیشرفته، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ از سطح ۲۰۱۹ کمتر خواهد بود. در سال‌های آینده، هم در کشور‌های توسعه‌یافته و هم در کشور‌های در حال توسعه، تقاضای فولاد به طور محکم بهبود می‌یابد که توسط تقاضای پنهان و برنامه‌های محرک دولت‌ها پشتیبانی می‌شود. با این حال، برای اکثر اقتصاد‌های توسعه‌یافته بازگشت تقاضای فولاد به سطح قبل از همه‌گیری کرونا چند سال طول می‌کشد.

ادوین باسون مدیرکل Worldsteel هم گفت: به طور کلی احیای صنعت فولاد پس از تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی، بهتر و زودتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت، بوده است.

چشم‌انداز جدید کوتاه‌مدت Worldsteel پیش‌بینی‌های قبلی آن را در ماه اکتبر ۲۰۲۰ اصلاح می‌کند که در آن پیش‌بینی کاهش تقاضای ۲٫۴ درصد در سال ۲۰۲۰ و بهبود ۴٫۱ درصد در سال جاری و رسیدن آن به ۱٫۷۹۵ میلیارد تن شده بود.

پیش‌بینی جدید فرض می‌کند که امواج دوم یا سوم کرونا در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ تثبیت شده و پیشرفت مداوم واکسیناسیون ایجاد خواهد شد و به این ترتیب امکان بازگشت تدریجی به حالت عادی در کشور‌های بزرگ استفاده‌کننده از فولاد فراهم می‌شود.

بنا بر اعلام Worldsteel، اقتصاد چین در اواخر فوریه سال ۲۰۲۰ به سرعت از بن‌بست کرونا خارج شد و فعالیت اقتصادی کلی آن برخلاف بقیه جهان تا حد زیادی تحت تأثیر همه‌گیری کرونا قرار نگرفته است. رشد تولید ناخالص داخلی ۲٫۳ درصدی چین در سال ۲۰۲۰ ممکن است امسال به ۷٫۵ درصد برسد، در حالی که در سال ۲۰۲۲ به ۵٫۵ درصد خواهد رسید.

کار بر روی پروژه‌های جدید زیرساختی چین به دنبال بسته محرک اقتصادی پس از بحران کرونا، با حمایت از فولاد، با سرعت ادامه می‌یابد، اگرچه برای سال ۲۰۲۱ و بعد از آن، رشد سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات ممکن است به دلیل تصمیمات دولت برای کاهش رشد مسکن و تمرکز بر بخش‌های با رشد پایدارتر، کاهش یابد.

بخش خودروسازی چین که به طور معمول دومین بخش بزرگ مصرف‌کننده فولاد پس از بخش ساخت‌وساز است، در سال ۲۰۲۰ فقط ۱٫۴ درصد با کاهش تولید مواجه شد.

باسون با اشاره به قصد چین مبنی بر اینکه اقتصاد این کشور در آینده باید بیشتر توسط بازار مصرف هدایت شود تا تقاضای سرمایه‌گذاری، گفت: چین در حال ایجاد ثبات است. سیگنال‌های قدرتمندی از طرف دولت چین وجود دارد که بازار در سطحی قرار دارد که باید باشد؛ اما حتی اگر چین ۲ تا ۳ درصد هم رشد کند، بازهم تأثیر زیادی بر تقاضای فولاد دارد.

وی گفت: هیچ تغییر کلی در نقش چین در صنعت جهانی فولاد و همچنین در سطح جهانی تجارت فولاد سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تنی آن پیش‌بینی نشده است.

کشور‌های توسعه‌یافته

به نوشته Worldsteel، تقاضای فولاد در جهان توسعه‌یافته در سال ۲۰۲۰ با کاهش دورقمی ۱۲٫۷ درصدی روبرو شده است.

این انجمن افزوده است: ما در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب با رشد ۸٫۲ درصد و ۴٫۲ درصد، شاهد رشد قابل توجهی خواهیم بود، با این حال، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ هنوز از سطح ۲۰۱۹ کمتر خواهد بود.

در ایالات متحده، جایی که بودجه عمده زیرساختی توسط کنگره در حال بررسی است، بهبود تقاضای فولاد در کوتاه‌مدت با یک بازگشت ضعیف در بخش‌های غیرمسکونی ساخت‌وساز و انرژی محدود می‌شود. انتظار می‌رود بخش خودرو به شدت بهبود یابد.

در اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌شود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با توجه به بهبود در تمام بخش‌های استفاده‌کننده از فولاد، به‌ویژه خودرو و ساخت‌وساز عمومی، تقاضای فولاد بالا برود. تاکنون، روند بهبودی اتحادیه اروپا با امواج سوم کرونا از بین نرفته است، اما همچنان شکننده است.

ژاپن، جایی که همه‌گیری کرونا ضربه سختی به اقتصاد آن وارد کرد، امسال فقط شاهد بهبود متوسط تقاضای فولاد خواهد بود.

کشور‌های در حال توسعه

تقاضای فولاد در اقتصاد‌های در حال توسعه به استثنای چین در سال گذشته ۷٫۸ درصد کاهش یافته است. Worldsteel انتظار دارد این اقتصاد‌ها از جمله در هند، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آمریکای لاتین، آسه آن، ترکیه و روسیه بازگشت نسبتاً سریع در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، به ترتیب با رشد ۱۰٫۲ درصد و ۵٫۲ درصد ثبت کنند. البته انباشت بدهی‌ها، عدم بهبود در گردشگری بین‌المللی و کاهش واکسیناسیون از بهبودی سریع‌تر اقتصاد‌های در حال توسعه جلوگیری می‌کند.

بخش‌های اقتصادی

پیش‌بینی می‌شود ساخت‌وساز جهانی – بزرگترین بخش مصرف‌کننده فولاد – در سال ۲۰۲۲ دوباره به سطح سال ۲۰۱۹ خود برسد. این امر به دنبال کاهش ۳٫۹ درصدی تولید جهانی ساخت‌وساز در سال ۲۰۲۰ است که از افت ۱٫۹ درصدی ثبت شده در سال ۲۰۰۹ پس از بحران مالی جهانی هم بدتر بوده است.

به نوشته Worldsteel، در سطح جهان، صنعت خودرو عمیق‌ترین افت را در بین بخش‌های استفاده‌کننده از فولاد شاهد بوده است چراکه نزول آن دورقمی بوده است. با این حال، انتظار می‌رود بخش خودروسازی در سال ۲۰۲۱ به شدت بهبود یابد که دلیل آن تقاضای فشرده‌شده، به‌ویژه در ایالات متحده است. صنعت خودروسازی جهانی نیز باید در سال ۲۰۲۲ به سطح ۲۰۱۹ خود بازگردد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده