تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۰۶۸۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بیت‌کوین باز هم سقوط کرد

ثبت سومین صعود هفتگی طلا

‌می‌متالز - طلا در آخرین روز از معاملات هفتگی رشد خفیفی داشت تا در آستانه ثبت سومین هفته صعودی قرار بگیرد؛ در حالی که طلا یکی از بدترین فصل‌های خود را در سه ماه اول سال پشت سر گذاشته بود، اما در روز‌های اخیر با توجه به عقب‌نشینی ارزش دلار آمریکا و نرخ اوراق قرضه بلند‌مدت در آمریکا اکنون توانسته است به نزدیکی مرز ۱۸۰۰ دلاری برسد.

به گزارش می‌متالز، در حالی که طلا سه هفته است به مدار صعودی بازگشته است، در سوی دیگر بازار هم شاخص دلار آمریکا و هم نرخ اوراق ۱۰ ساله در آمریکا سه هفته متوالی است که در مسیر نزولی قرار گرفته است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار هفته آینده در انتظار نشست سیاست پولی فدرال رزرو هستند تا وضعیت چشم‌انداز سیاستی بانک مرکزی آمریکا مشخص شود.

همچنین روز گذشته قیمت بیت‌کوین مجددا کاهش پیدا کرد و حتی برای ساعاتی تا کانال ۴۷ هزار دلاری کاهش قیمت داشت. بیت‌کوین در هفته‌ای که گذشت حدود ۱۷ درصد کاهش قیمت داشت. مهم‌ترین عامل افت قیمت بیت‌کوین در روز گذشته افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیم بایدن برای افزایش مالیات بر عایدی سرمایه بود. در برنامه پیشنهادی بایدن نرخ مالیات افرادی که بیش از یک میلیون دلار در دارایی از جمله رمزارز‌ها سود کسب کرده‌اند به مقدار ۶/ ۳۹ درصد خواهد رسید که تقریبا دو برابر حالت کنونی است.

فدرال رزرو در مرکز توجه

در حال حاضر مجددا تمرکز سرمایه‌گذاران به سوی اخبار مربوط به فدرال رزرو جلب شده است؛ با توجه به داده‌های پرقدرت و امیدوارکننده اقتصاد آمریکا اکنون احتمال واکنش فدرال رزرو بسیار بیشتر از ماه‌های گذشته است. در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش سطح اقدامات حمایتی فدرال رزرو در ماه‌های آینده افزایش یافته است. در حقیقت در حال حاضر می‌توان گفت که عنصر تردید در آستانه نشست فدرال رزرو در بازار‌ها حکمفرما شده است و داده‌های اقتصادی آمریکا که هر ماه وضعیت بهتری پیدا می‌کند این گمانه‌زنی‌ها را افزایش داده است. هفته گذشته تعداد افرادی که برای بیمه بیکاری در این کشور ثبت‌نام کرده‌اند به پایین‌ترین حد خود در ۱۳ ماه اخیر رسیده است. در حالی نشست فدرال رزرو روز ۲۸ آوریل به پایان خواهد رسید که همچنان تحلیلگران اقتصادی انتظار تغییری در سیاست‌های این نهاد را در این نشست ندارند و بیشتر تمرکز فعالان بازار به نظرات مقامات این نهاد است. سال گذشته اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی از جمله کاهش نرخ بهره به پایین‌ترین سطوح خود و همچنین برنامه‌های خرید اوراق در ابعادی عظیم یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار‌ها بود.

تغییر جهت نرخ سود اوراق

علاوه بر موضوع فدرال رزرو تغییر مسیر نرخ سود اوراق قرضه آمریکا نیز باعث تغییرات مهمی در بازار‌ها شده است.

در حالی که نرخ اوراق قرضه آمریکا تحت تاثیر پیشرفت سریع واکسیناسیون در این کشور و بهبود چشم‌انداز اقتصادی مسیری صعودی در پیش گرفته بود و تا نزدیکی مرز ۸/ ۱ درصدی پیشروی کرده بود، سه هفته نزولی سبب شده است که اکنون به کانال ۵/ ۱ درصدی بازگردد. نرخ سود اوراق قرضه آمریکا پس از ۴ ماه صعود متوالی، از ماه آوریل تاکنون بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از نظر کارشناسان این مساله مهم‌ترین عامل صعود طلا در هفته‌های اخیر بوده است. البته برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با ادامه ریکاوری قدرتمند اقتصاد آمریکا این نرخ‌ها مجددا روند صعودی خود را از سر بگیرند و در این صورت مجددا طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. شاخص دلار آمریکا نیز تقریبا روندی مشابه نرخ سود اوراق داشته است و پس از اینکه چهار ماه متوالی روندی صعودی داشت اکنون در حال ثبت بازدهی ماهانه منفی است. این شاخص در ماه گذشته تا میانه کانال ۹۳ واحدی پیشروی کرده بود، اما اکنون روی مرز ۹۱ واحدی در حال نوسان است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده