تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۴۹۶
کد خبر: ۲۰۷۱۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود سیمان در بازار آذربایجان شرقی؛ پروژه‌های ساخت‌وساز وارد رکود می‌شود

‌می‌متالز - بعداز کمبود مرغ، روغن و گوشت در آذربایجان شرقی حالا نوبت سیمان شده تا در بازار تبریز و بیشتر شهرستان‌های استان کمیاب و حتی نایاب شود.

به گزارش می‌متالز، کمبود سیمان در آذربایجان شرقی این روز‌ها به موضوعی پرچالش تبدیل شده که نه تنها پروژه‌های عمرانی، بلکه ساخت و ساز‌های شخصی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در شهر‌های مختلف استان از جمله تبریز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای ساخت و ساز و افزایش نیاز به سیمان در ماه‌های فصل بهار، این مسأله نمود بیشتری پیدا کرده و حساسیت بیشتری در بین مردم و مسوولین استان ایجاد کرده است.

این روز‌ها در بازار تبریز سیمان نایاب شده و شهروندان و پیمانکاران نیز از نبود سیمان در استان گلایه می‌کنند.

این استان با داشتن جمعیت چهار میلیون نفری که پروژه‌های عمرانی متعددی در حال اجرا است فقط یک کارخانه تولید سیمان دارد. کارخانه سیمان صوفیان با اینکه بزرگترین کارخانه سیمان شمال غرب است، ولی تنها کارخانه سیمان در استان آذربایجان شرقی بوده که تولید روزانه بیش از هفت هزار تن در تیپ‌های مختلف کفاف نیاز‌ها را نمی‌کند.

کمیاب شدن سیمان قیمت مسکن را افزایش می‌دهد

پیمانکار بخش خصوصی که پروژه‌های ساخت و ساز در شهر تبریز اجرا می‌کند در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص کمبود سیمان در استان گفت: با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا موسم ساخت و ساز‌ها هم رونق می‌گیرد، گویا این بار نوبت سیمان است که بازار را دچار اختلال کرده و شاهد رونق بازار سیاه در عرضه این کالای استراتژیک باشیم.

این روز‌ها در بازار تبریز شاهد کمبود سیمان هستیم که علاوه بر رشد قیمت این کالای مهم، در پروژه‌های ساخت و ساز نیز مشکلاتی ایجاد کرده است

رضا صفی پور ادامه داد: این روز‌ها در بازار تبریز شاهد کمبود سیمان هستیم که علاوه بر رشد قیمت این کالای مهم، در پروژه‌های ساخت و ساز نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع قیمت مسکن را افزایش می‌دهد، گفت: یکی از عوامل مهمی که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود، گرانی مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده ساختمان‌ها است.

وی افزود: این روز‌ها اگر راهتان به بازار مصالح ساخت و ساز در تبریز بخورد، کافیست طی دو روز، قیمت یک کالا را جویا شوید، متاسفانه متوجه تغییرات عجیب روزانه قیمت خواهید شد. ادعای فروشندگان نیز چنین است که قیمت تمام شده امروز سیمان، از قیمت فروش روز گذشته بیشتر شده است.

صفی پور ابراز داشت: امروز در بازار تبریز، قطعات فولاد که از کیلویی ۹،۰۰۰ تومان به ۳۰،۰۰۰ تومان رسیده، با قیمت ۳۵،۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد یا سیمان که از پاکتی ۸،۰۰۰ تومان به ۵۰،۰۰۰ تومان رسیده بود، امروز با قیمت ۶۵،۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

تولیدات سیمان صوفیان جوابگوی نیاز‌های استان نیست

مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان از افزایش تولید سیمان به ۲ میلیون تُن در آذربایجان‌شرقی خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: بازار پیش‌روی سیمان در آذربایجان‌شرقی با کمبود مواجه می‌شود.

ولی الله اخلاقی‌فرد با اشاره به این‌که شرکت سیمان صوفیان در سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن تولید سیمان داشته است، افزود: ظرفیت اسمی کارخانه سیمان صوفیان؛ تولید سالانه ۲ میلیون تُن سیمان در آذربایجان‌شرقی است.

مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان گفت: با تأمین قطعات و تجهیزات و جایگزین با قطعات فرسوده؛ ظرفیت تولید سیمان صوفیان در سال به ۲ میلیون تُن افزایش می‌دهیم، این در حالی است که شرایط بازار فروش سیمان در آذربایجان‌شرقی بسیار فراهم است.

کمبود سیمان در بازار آذربایجان شرقی؛ پروژه‌های ساخت‌وساز وارد رکود می‌شود

آشفته‌تر شدن بازار سیمان در آذربایجان شرقی طی ماه‌های آینده

وی با ذکر این‌که سیمان صوفیان تنها تولیدکننده سیمان در استان آذربایجان‌شرقی است، ادامه داد: افزایش کرایه حمل بار سیمان باعث شده تا رغبت برای حمل سیمان به آذربایجان‌شرقی کمتر شود و زمزمه‌هایی برای افزایش نرخ کرایه نیز به گوش می‌رسد و همین امر موجب شده تا کمبود سیمان در آذربایجان‌شرقی احساس شود؛ هرچند پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده نه چندان دور بازار سیمان در استان آشفته‌تر می‌شود.

افزایش کرایه حمل بار سیمان باعث شده تا رغبت برای حمل سیمان به آذربایجان‌شرقی کمتر شود و زمزمه‌هایی برای افزایش نرخ کرایه نیز به گوش می‌رسد و همین امر موجب شده تا کمبود سیمان در آذربایجان‌شرقی احساس شود؛ هرچند پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده نه چندان دور بازار سیمان در استان آشفته‌تر می‌شود

اخلاقی‌فرد تصریح کرد: اگر از سایر استان‌ها سیمان به آذربایجان‌شرقی حمل و توزیع نشود؛ تولیدات سیمان صوفیان جوابگوی نیاز‌های استان نخواهد بود و با افزایش کرایه حمل، سیمان با قیمت بالایی به دست مردم خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان بابیان این‌که به ازای هر تن سیمان تولید شده؛ ۳ تا ۳.۵ درصد سنگ آهن مصرف می‌شود، گفت: تنها منبع تأمین سنگ آهن شرکت کارخانجات سیمان صوفیان از معدن سنگ آهن شهرستان اهر است و در ازای آن حقوق دولتی را تمام و کمال پرداخت می‌کنیم و در عین حال تاکنون شرکت سیمان صوفیان به تعهدات اجتماعی خود عمل‌کرده است.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان

وی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت مصوب سیمان با تصمیم وزارت صمت و انجمن صنفی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: قیمت تصویب شده سیمان در وزارت صمت؛ افزایش ۴۰ درصدی دارد که از روز گذشته در آذربایجان‌شرقی اعمال شده است.

قیمت تصویب شده سیمان در وزارت صمت؛ افزایش ۴۰ درصدی دارد که از روز گذشته در آذربایجان‌شرقی اعمال شده است.

اخلاقی‌فرد با تأکید بر این‌که ۳۰ درصد قطعات کارخانه سیمان صوفیان باید واردات شود، ابراز داشت: تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز اصلی‌ترین عامل در عدم دسترسی به قطعات وارداتی است، به طوری‌که قطعات وارداتی در صورت دورزدن تحریم‌ها و خریداری از دلالان با ۱۰ برابر قیمت به شرکت سیمان صوفیان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان بیان کرد: شرکت سیمان صوفیان روزانه در حدود ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تُن سیمان تولید می‌کند، اما افزایش سرسام‌آور هزینه‌های مواد اولیه به نفع تولیدکننده نیست به طوری‌که سیمان صوفیان به بهای از بین رفتن ماشین‌آلات و دستگاه‌ها در شرایط فعلی تولید می‌کند این در حالیست که نزدیک به ۷۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از شرکت و تولیدات آن ارتزاق می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که شرکت سیمان صوفیان تولیدات خود را به دلالان نمی‌فروشد، اضافه کرد: این شرکت سیمان تولیدی را به عاملین شناخته شده تحویل می‌دهد تا در شهرستان‌ها توزیع کنند به طوری‌که در اسفندماه بیش از ۷۰۰۰ تُن در فروردین‌ماه سال‌جاری ۲۵۴۶ تُن سیمان صوفیان از طریق ۲۸ عامل فروش در شهرستان اهر توزیع شده است.

کمبود سیمان در بازار آذربایجان شرقی؛ پروژه‌های ساخت‌وساز وارد رکود می‌شود

کمبود سیمان در بازار پروژه‌های عمرانی را دچار چالش می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آماده حمایت از تولیدکنندگان سیمان در مجلس هستیم، گفت: کمبود سیمان در بازار، پروژه‌های عمرانی را دچار چالش می‌کند.

احمد محرم‌زاده بر لزوم مدیریت بازار سیمان و کنترل قیمت تأکید کرد و گفت: سوءمدیریت در بهره‌برداری از منابع خدادادی به نفع اشتغال و معیشت مردم مشهود است.

سیمان در صنعت ساخت‌وساز حیاتی‌ترین مصالح است، دومین نیاز مردم بعد از خوراک و پوشاک به مسکن است که اگر سیمان نباشد قطعاً این نیاز حیاتی مردم تأمین نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که سیمان در صنعت ساخت‌وساز حیاتی‌ترین مصالح است، اظهار داشت: دومین نیاز مردم بعد از خوراک و پوشاک به مسکن است که اگر سیمان نباشد قطعاً این نیاز حیاتی مردم تأمین نمی‌شود.

محرم زاده بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی از حوزه تولید تأکید کرد و افزود: بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به منظور خودکفایی و قطع وابستگی‌ها از تولیدکنندگان حمایت می‌کنم.

طی سال‌های گذشته شاهد ورود سیمان از استان‌های همجوار به آذربایجان شرقی بودیم، ولی اکنون به دلیل افزایش کرایه حمل سیمان در این خصوص مشکلاتی ایجاد شده و دیگر سیمان همچون گذشته وارد این استان نمی‌شود و باعث نایاب شدن این کالای استراتژیک شده که نیاز است مسوولان امر با تدابیر لازم آشفته بازار سیمان را قبل از آنکه مشکلات جدی در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز ایجاد شود، مدیریت کنند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده