تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۲۰۷۲۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش سودآوری فولادی‌ها نسبت به p/e

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تحلیل سرمایه آروین گفت: در حال حاضر، سهام شرکت‌های فولادی در بازار سرمایه، با توجه به ریزش‌های اخیر، اصلاح شده است و سودآوری عملکردی این شرکت‌ها در سال ۹۹ نسبت به P به E آن‌ها بیشتر است؛ در نتیجه این سهام نسبت به سهم‌های دیگر بازارا سرمایه جذابیت بیشتری دارد.

به گزارش می‌متالز، رضا اعتدال با اشاره به متغیر‌های مختلف در صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد ایران تحت تاثیر متغیر‌های متعددی است که یکی از آن‌ها دسترسی آسان به منابع اولیه است، بسیاری از کشور‌ها مانند چین برای تولید فولاد مجبورند تا هزینه‌های بالایی را برای تامین سنگ آهن پرداخت کنند.

وی افزود: خوشبختانه کشورما منابع خدادادی زیادی در این حوزه دارد که می‌توان به خوبی از آن‌ها استفاده کرد.

افزایش جذابیت صنعت فولاد با افزایش قیمت‌های جهانی

مدیرعامل شرکت تحلیل سرمایه اروین با اشاره به افزایش قیمت جهانی فولاد طی ماه‌های اخیر گفت: در حال حاضر قیمت فولاد به نزدیکی ۶۰۰ دلار رسیده است؛ در نتیجه صنعت فولاد دارای جذابیت زیادی شده است. نرخ‌های داخلی نیز تابعی از قیمت‌های جهانی و دلار است و با وجود اینکه نرخ نیمایی کاهش یافته، اما رشد قیمت‌های جهانی رقم بیشتری بود و به جذابیت این صنعت افزوده است.

اعتدال با بیان اینکه شرکت‌های فولادی کشور رکود‌های چشمگیری در فروش و تولید فولاد داشته اند، اضافه کرد: در حال حاضر، سهام شرکت‌های فولادی در بازار سرمایه، با توجه به ریزش‌های اخیر، اصلاح شده است و سودآوری عملکردی این شرکت‌ها در سال ۹۹ نسبت به P به E آن‌ها بیشتر است؛ در نتیجه این سهام نسبت به سهم‌های دیگر بازارا سرمایه جذابیت بیشتری دارد.

وی در ادامه توضیح داد: صنایع مربوط به فلزات نیز رشد خوبی خواهند داشت. به عنوان مثال قیمت جهانی مس، نرخ ۹۴۰۰ دلاری را تجربه کرد و پیش بینی می‌شود که سایر فلزات نیز با افزایش قیمت جهانی همراه باشند و روند صعودی آن‌ها ادامه داشته باشد.

تاثیرات مثبت نشست کمیسیون مشترک برجام بر صادرات فولاد

مدیرعامل شرکت تحلیل سرمایه اروین با اشاره به نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام، تصریح کرد: در صورتی که نتایج کمیسیون مشترک برجام و ایران مطلوب باشد، گشایش‌های خوبی در حوزه صادرات فولاد خواهیم داشت. تحریم‌های دولت ترامپ منجر شده بود که هزینه‌های صادرات برای شرکت‌های فولادی گزاف شود، زیرا شرکت‌های فولادی علاوه بر ارائه تخفیف‌های سنگین، مجبور بودند برای دریافت پول خود، هزینه‌های زیادی را متحمل شود. حال با برداشته شدن تحریم‌ها این هزینه‌ها رفع شده و صادرات این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

اعتدال با تاکید بر اینکه شرایط تولید و فروش شرکت‌های فولادی پایدار است، بیان کرد: در حال حاضر این شرکت‌ها ظرفیت‌های تولیدی خوبی دارند و هر یک از آن‌ها ماهانه رکورد جدیدی در میزان تولید و فروش خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر روند صعودی خوبی در فروش خود داشته است و با افزایش نرخ نیز، رکود‌های خوبی در مبلغ فروش خود به ثبت رسانده است. سایر شرکت‌های فولادی مانند ارفع نیز رشد خوبی به ثبت رسانده اند. شرکت‌های سنگ آهن نیز روند صعودی در سال‌های اخیر داشته اند و پیش بینی می‌شود این روند صعودی در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته باشد.

وی در پایان یادآوری کرد: همه موارد ذکر شده تاثیر زیادی بر P به E شرکت‌ها داشته و سهام آن‌ها را به یک گزینه جذاب در بازار سرمایه تبدیل کرده است. سهامداران با تزریق منابع می‌توانند از این فرصت مناسب استفاده کنند. امیدواریم این مشکلات در سال جاری حل شود و رشد خوبی را در سهام شرکت‌ها شاهد باشیم.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده