تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۰۷۴۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون طرح و برنامه وزارت صمت در آیین امضای تفاهم نامه طرح تام خبر داد:

هدفگذاری برای تامین حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق طرح تام در سال ۱۴۰۰/ انتشار ۸۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط واحد‌های صنعتی در سال ۹۹

‌می‌متالز - معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدفگذاری برای تامین حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق طرح تامین مالی واحد‌ها و پروژه‌های دارای اولویت (تام) در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سعید زرندی در آیین امضای تفاهم نامه تامین مالی واحد‌ها و پروژه‌های دارای اولویت (طرح تام) که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: تامین مالی در بخش صمت از ارکان و لازمه‌های حوزه تولید است و کلیدی‌ترین عنصر در رونق تولید محسوب می‌شود که جهت‌گیری‌های خوبی برای تامین مالی در وزارت صمت نیز شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۳ منبع مشخص مالی که سیاست‌ها و وظایف قانونی دولت برای حمایت از بخش صمت بوده است در سال ۱۳۹۹ مورد استفاده قرار گرفت، گفت: از طریق بند (الف) تبصره (۱۸) حدود ۹ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان به واحد‌های تولیدی تزریق شد، همچنین میزان تزریق تسهیلات به واحد‌های تولیدی از طریق ابلاغیه رونق تولید ۲۷ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت از پرداخت تسهیلات به واحد‌های صادراتی از سال گذشته به عنوان سرمایه در گردش خبر داد و اضافه کرد: در این راستا نیز ۳ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان به واحد‌های تولیدی با مزیت صادراتی پرداخت شده است.

تزریق ۴۰ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید از ۳ منبع قانونی دولت

زرندی میزان کل تسهیلات پرداختی از این ۳ طریق به واحد‌های تولیدی را ۴۰ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد.

زمینه سازی برای ورود ۴۲۲ واحد تولیدی جدید به بازار سرمایه برای تأمین مالی در سال ۹۹

وی در بخش دیگری از سخنان خود تامین مالی از طریق بازار سرمایه را به عنوان استراتژی جدید وزارت صمت دانست و گفت: در سال گذشته فرایند ورود ۴۲۲ واحد جدید را به بازار سرمایه برای تأمین مالی فراهم کردیم که ۲۲۴ شرکت قرارداد‌های لازم را منعقد نمودند و ۸۶ شرکت در مرحله پذیرش می‌باشند.

انتشار ۸۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط واحد‌های صنعتی

معاون طرح و برنامه وزارت صمت همچنین انتشار اوراق مشارکت توسط واحد‌های صنعتی را از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه دانست که سال گذشته شروع شد و در این راستا ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق انجام گرفته است.

زرندی ۸۰ درصد ارزش معاملات فیزیکی بورس کالا را متعلق به بخش صمت دانست و گفت: سهم بخش صمت و پتروشیمی ۷۲ درصد اوراق منتشر شده بوده است.

وی پیگیری تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه را برای استفاده از سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی‌های موجود در جامعه از دیگر محور‌های کاری وزارت صمت دانست.

هدفگذاری برای تأمین ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری با ۱۰۰ شرکت برتر

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود به نگاه جدید وزارت صمت برای سرمایه گذاری و تامین مالی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های بزرگ و توانمند اشاره کرد و گفت: در این راستا سال گذشته ۱۰۰ شرکت برتر شناسایی شده است و تفاهم نامه‌هایی نیز با ۵ شرکت به امضا رسید و در این راستا می‌خواهیم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان موضوع برای سرمایه گذاری تعریف نماییم.

زرندی، حمایت شرکت‌های بزرگ از واحد‌های کوچک را به عنوان اقدام دوم در راستای این نگاه جدید وزارت صمت دانست و ادامه داد: شرکت‌های صنایع معدنی راهبری و حمایت از واحد‌های کوچک را بر عهده گرفتند و در این راستا به عنوان نمونه اسفندماه سال گذشته تفاهم‌نامه بانک صنعت و معدن با ایمیدرو به امضا رسید و یک هزار میلیارد تومان از طریق ایمیدرو در این بانک سرمایه گذاری شد.

ابلاغ برنامه راهبردی وزارت صمت در سال ۱۴۰۰ با هفت محور

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ابلاغ برنامه راهبردی این وزارتخانه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این برنامه راهبردی در حرف ۷ محور و ۴۰ پروژه ابلاغ شده است که تکمیل ظرفیت‌های خالی واحدها، راه اندازی واحد‌های راکد و نیمه راکد و تعمیق ساخت داخل در این راستا دنبال می‌شود.

زرندی همچنین به بسته وزارت صمت برای استان‌های کمتر توسعه یافته از لحاظ صنعتی اشاره کرد و گفت: این برنامه در ۱۲ استان کمتر برخوردار در حال انجام است و ۱۴۴ واحد با هماهنگی بانک صنعت و معدن آماده فرآیند پرداخت شده اند.
گفتنی است که در آیینی با حضور علیرضا رزم حسینی «وزیر صمت» تفاهم نامه تامین مالی واحد‌ها و پروژه‌های دارای اولویت (طرح تام) میان ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صمت و بانک تجارت (به عنوان بانک عامل) به امضا رسید.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده