تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۰۷۵۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دومینوی گرانی به سیمان رسید؛

طاقچه بالای طلای خاکستری برای خریداران/ دیوار‌ها کند بالا می‌روند!

‌می‌متالز - همه ما می‌دانیم بدون سیمان، آجری روی آجر چیده نمی‌شود و این روز‌ها با گران‌تر شدن قیمت این کالای استراتژیک در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، حالا دیوار‌ها هم، کند بالا می‌روند.

به گزارش می‌متالز، دومینوی گرانی در کشور طی سال جاری و هنوز از راه نرسیده، این بار به سراغ سیمان آمده و این طلای خاکستری را این روز‌ها در بازار استان از دسترس خرید مردم دورتر کرده است.

از سویی دیگر کمبود مقطعی سیمان در برخی از فصل سال در کشوری که در حال حاضر جزو هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان است و در استانی که سالانه سهم به سزایی در صادرات این کالای استراتژیک دارد؛ دور از انتظار است.

وقتی به میزان تولید سیمان در کشور و حتی استان مازندران نگاه می‌اندازیم به راحتی قانون عرف بازار که «عرضه و تقاضا، قیمت را تعیین می‌کند» را نقض می‌کند و گرانی چندین و چند باره این محصول طی یک سال را نمی‌توانیم در ذهن‌مان هضم کنیم.

بنا به گفته امیرتقی خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در در حاشیه بازدید سال گذشته وی از کارخانه سیمان استان، مازندران مهم‌ترین مبدا صادرات سیمان به کشور‌های حاشیه دریای خزر است.

طی سال‌جاری، با مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت سیمان فله و کیسه‌ای ۵۰ کیلویی افزایش یافت.

بر این اساس، قیمت تحویل درب کارخانه برای هر تن سیمان فله تیپ یک فله ۳۰۰ هزار تومان و هر تن سیمان کیسه‌ای ۴۲۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر تن سیمان تیپ ۲ و پوزولانی فله ۳۰۸ هزار تومان و نوع کیسه‌ای آن ۴۲۸ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل به نرخ سیمان اضافه خواهد شد. در عین حال، تولیدکنندگان متعهد شده‌اند که کمبود سیمان در بازار وجود نداشته باشد.

طاقچه بالای طلای خاکستری برای خریداران/ دیوار‌ها کند بالا می‌روند!

علیرضا یوسف‌نژاد با تایید خبر افزایش قیمت سیمان در بازار گفت: به تازگی، سندیکای سیمان کشور اقدام به افزایش قیمت سیمان در سال جدید کرده است.

وی افزود: قیمت سیمان به نسبت سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد گران‌تر شده است.

معاون امور صنایع سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: البته انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای ازفایش قیمت این کالا، استدلالات متعددی داشته است.

یوسف‌نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه پرسنلی یک افزایش قابل توجهی داشته است و از سوی دیگر افزایش قیمت انرژی و سایر هزینه‌های جاری نیز مزید بر علت بود.

وی تصریح کرد: البته از جنبه دیگر، اختلاف قیمت سیمان با سایر محصولات نیز بسیار زیاد بود و از این رو تقاضا برای صدور مجوز سایر فرآورده‌ها نظیر بتنی افزایش یافت؛ از این رو تولیدکنندگان معتقد بودند که قیمت سیمان در مقایسه با سایر محصولات خیلی پایین است و با سایر فرآورده‌ها و نهاده‌های آن همخوانی ندارد.

معاون امور صنایع سازمان صمت مازندران، عنوان کرد: از این رو با پیگیری و مطالبه گری سندیکای کشوری سیمان، افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان طی سال جاری اتفاق افتاد.

یوسف‌نژاد متذکر شد: بیشترین تقاضا در بازار مربوط به سیمان تیپ دو است که بنا بر اعلام نرخ جدید هر تن فله این محصول به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

حالا چند روزی بیشتر نیست که سیمان بعد از گران شدن دوباره، پا به بازار گذاشته است و افزایش چند ۱۰ درصدی آن، کاملا مردم را غافلگیر ساخته است.

جدا از کمیابی و گرانی، اما این نکته قابل تامل است که یکی از عوامل مهمی که باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود، گرانی مصالح ساختمانی و قیمت تمام شده ساختمان‌ها است و تبعات این گرانی‌ها بی شک، آرزوی صاحب‌خانه شدن را برای مردم محال‌تر می‌کند.

در کشور با وجود ظرفیت تولید سالانه نزدیک به ۹۰ میلیون تن سیمان و مازاد ۲۰ میلیون تنی این کالای ساختمانی بازهم شاهد گرانی ان هستیم و ودلیل این موضوع به روز نبودن نظام توزیع است.

با وجود اینکه برای بقای این صنعت باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها برویم و نظام توزیع را اصلاح و بروز کنیم تا از تعطیلی و رکود این صنعت جلوگیری کنیم، اما مدت‌ها است که موضوع عرضه مستقیم سیمان از کارخانه‌ها به مصرف کننده در حد حرف باقیمانده است و خبری از اجرای این طرح موثر و بازدارنده نیست.

هر چند طی سالیان اخیر به وضوح شاهد رکود در ساخت و ساز به ویژه در بخش مسکونی بودیم و حالا همین اول سالی، افزایش قیمت سیمان نوید سالی سخت‌تر از سال‌های گذشته را به مردم و معماران ساختمانی می‌دهد.

منبع: مازند اصناف

عناوین برگزیده