تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۱۲
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۰۷۵۱۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

انقلاب در تولید رادیاتور‌های خنک کننده با استفاده از آلیاژ منیزیم

‌می‌متالز - تمامی خودرو‌ها و وسایل برقی به استفاده از سیستم‌های خنک کننده نیاز دارند که بسیار سنگین و گران هستند. اما استفاده از یک آلیاژ جدید منیزیم وزن این سیستم‌ها را تا یک سوم کاهش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، سیستم‌های خنک کننده خودرو معمولا از جنس آهن، فولاد یا آلومینیوم هستند و وزن زیادی دارند. دانشمندان با استفاده از چند نوع آلیاژ منیزیم موفق شده اند تا یک سوم از وزن سیستم‌های مذکور بکاهند.

این سیستم جدید خنک کننده با همکاری شرکت ال جی و دانشگاه ملی علم و فناوری روسیه ساخته شده و با استفاده از آن می‌توان رادیاتور‌ها و ظرف‌های دفع گرمای جدیدی تولید کرد.

پیش از این هم تلاش شده بود از منیزیم بدین منظور استفاده شود. اما مشکل آن بود که هنگام گرم شدن و قرار گرفتن منیزیم در معرض هوا، این فلز مشتعل می‌شود. برای حل این مشکل ترکیباتی از کلسیم و ایتریوم به منیزیم افزوده می‌شود که احتمال اشتعال آن را کاهش دهد.

ترکیبات یادشده در مقایسه با برخی ترکیبات دیگر که معمولا به منیزیم افزوده می‌شوند، مانند نئودیمیم، لانتانیم و توریم ارزان‌تر هستند. با افزوده شدن سیلیسیم، روی و کلسیم به این مجموعه رسانایی و مقاومت آن بیشتر می‌شود. البته اگر به جای این سه ترکیب از روی، ایتریوم و زیرکونیوم در کنار منیزیم استفاده شود، رسانایی گرمایی کمی پایین‌تر می‌آید، اما استحکام کلی آلیاژ بیشتر می‌شود. هنوز برای تولید انبوه این اختراع جدید برنامه ریزی انجام نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده