تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۰۷۶۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاردانو چیست؟

‌می‌متالز - تفاوت‌هایی که بین رمزارز کاردانو با سایر رمزارز‌ها وجود دارد، موجب میشود که برخی از کاربران و سرمایه‌گذاران این رمزارز را برای سرمایه‌گذاری و انجام تراکنش‌ها انتخاب کنند.

به گزارش می‌متالز، تفاوت‌هایی که بین رمزارز کاردانو با سایر رمزارز‌ها وجود دارد، موجب میشود که برخی از کاربران و سرمایه‌گذاران این رمزارز را برای سرمایه‌گذاری و انجام تراکنش‌ها انتخاب کنند. پیش‌بینی قیمت کاردانو به دلایل زیادی وابسته بوده، درواقع آینده هیچ‌کدام از رمزارز‌ها به شکل کاملا دقیقی پیش‌بینی نمی‌شود و تمام پیش‌بینی‌ها فقط در حد حدس و گمان است. پس اینجا همراه ما با این رمزارز بیشتر آشنا شوید.

رمزارز کاردانو چیست؟ باید این‌گونه پاسخ داد که بلاکچین نسل سومی است و به دنبال ایجاد امنیت برای حریم خصوصی حساب کاربران است. به همین دلیل زبان برنامه‌نویسی که برای ساخت و طراحی این رمزارز به‌کار رفته، برخلاف دیگر رمزارز‌ها به زبان Haskell است.

تاریخچه کاردانو چیست و سازنده آن

پروژه راه‌اندازی رمزارز کاردانو در ۲۰۱۵ از طریق مدیرعامل پیشین اتریوم یعنی چارلز هاسکینسون Charles Hoskinson و در سازمان IOHK طراحی و عرضه شد. اما تقریبا ۲۴ ماه طول کشید تا به‌طور کامل و رسمی عرضه شود. آغاز کار کاردانو در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ به شکل رسمی شروع شد. امروزه این رمزارز با ارزشی بالای ۳ میلیارد دلار در بازار دیجیتال فعالیت دارد و اغلب در رتبه هفتم رمزارز‌ها قرار دارد و به‌طور میانگین روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار تراکنش در کاردانو انجام می‎شود.

آینده خرید و فروش کاردانو چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

رمزارز کاردانو برای آینده برنامه‎‌های زیادی دارد و تصمیم گرفته از لایه شکل‌گیری به لایه کنترلی تغییر کند. یعنی به‌صورت یک محیط محاسباتی مورد اعتماد در برنامه‎‌های به‎‌روز همچون برنامه‎‌های شرط‎‌بندی و بازی فعالیت خواهد داشت.

از دیگر فعالیت‌‎هایی که در وب‎سایت کاردانو برای آینده این رمزارز در نظر گرفته‌شده، مدیریت هویت (یعنی ایجاد راه‌حل‎‌هایی برای تغییر و حذف)، سامانه اعتباری و دیدالوس است. با توجه به برنامه‌هایی که گروه تحقیقاتی و توسعه کاردانو در نظر گرفته و برنامه‌ریزی‌هایی که کرده ‎اند، آینده روشنی برای این رمزارز پیش‎‌بینی می‌شود.

کاردانو چیست؟

تفاوت رمزارز کاردانو با سایر رمزارز‌ها در چیست؟

هدف ساخت سازنده این رمزارز ایجاد ویژگی‌هایی همچون مقیاس‌پذیری، ثبات کار و امکان تعامل بوده است. ازجمله سازمان‎هایی که به‌صورت رسمی از این پلتفرم پشتیبانی و نگهداری می‌کنند، شامل بنیاد کاردانو، بنیاد IOHK، بنیاد Emurgo می‌شود که موجب تفاوت‌هایی با سایر رمزارز‌ها شده است.

نخستین تفاوت، بین زبان‌های برنامه‌نویسی است. همان‌طور که ابتدا خواندید، زبان برنامه‌نویسی در کاردانو Haskell است.

الگوریتمی به‌کاررفته در کاردانو الگوریتم Ouroboros است.

لایه‎‌های تشکیل‌شده در رمزارز کاردانو به ۲ قسمت لایه پرداختی CSL و لایه محاسباتی CCL تقسیم می‌‎شود، که موجب جداسازی فرآیند محاسباتی از حساب‌های توزیع‌شده می‎شود.

سرعت تراکنش‌‎ها در کاردانو بسیار بیشتر از برخی از رمزارز‌های موجود در بازار دیجیتال است، به‌گونه‌ای که به ۲۵۷ تراکنش در ثانیه می‌رسد.

تفاوت کاردانو با بیت‌کوین و اتریوم

با توجه به اینکه کاردانو خود را سومین نسل رمزارز‌ها می‌داند، می‌خواهد تمامی مشکل‌های زیرساختی ۲ رمزارز بیت‎کوین -که نسل اول رمزارز‌ها و ایده ساخت دیگر کوین‎ها است- و اتریوم -که نسل دوم رمزارز‌ها و توسعه‌دهنده قرارداد‌های هوشمند است- را حل کند. این رمزارز همچنین سودای حل تمامی مشکل‎های مرتبط با مقیاس ‎پذیری، ایجاد هماهنگی و ثبات کار در رمزارز‌های بازار دیجیتالی دارد.

نخستین عیب رمزارز‌ها کند شدن شبکه‌ها در زمان افزایش تراکنش‎‌ها و همچنین کارمزد بالا به دلیل بالا رفتن تراکنش‌ها است که کاردانو با توجه به الگوریتمی که در طراحی آن به‌کار رفته، تبدیل به راه‌حلی برای کم کردن این مشکلات شده است.

اثبات سهام و اثبات انجام کار در کاردانو چیست؟

نظریه اثبات سهام از سال ۲۰۱۲ ارائه شد، اما تاکنون کاربرد‌هایی که اثبات سهام در برخی رمزارز‌ها همچون تزوس، ایاس و کازماس داشته، نمی‎‌توان با کاربرد‌های اثبات کار در رمزارز‌های بیت‌کوین و اتریوم مقایسه کرد. رمزارز کاردانو به‌جای نصب و استفاده از سیستم اثبات سهام تصمیم دارد پلتفرم POS خود را به‌روزرسانی کند و به یک شبکه عمومی تغییر دهد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده