تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۰۷۸۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

صدای پای شمش فولادی ۶۰۰ دلاری / افزایش بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - قیمت شمش فولادی در تمامی بازار‌های جهانی جهش غی قابل باوری را ثبت کرده است. شمش فولادی برای ورود به نرخ ۶۰۰ دلار در هر تن خود را آماده کرده است. کمبود منابع اولیه به خصوص قراضه‌ی آهن باعث بروز این رشد قیمت در کل دنیا شده است. در بورس کالای ایران نیز معاملات فولادی در بخش شمش با وجود افت قیمت دلار با استقبال قابل توجهی همراه شده است.

به گزارش می‌متالز، روند افزایش بازار‌های جهانی فولاد در کل دنیا با التهاباتی فراوانی همراه شده است. وضعیت به نحوی تغییر کرده که ما شاهد آمادگی قیمت شمش فولادی برای ورود به مرز ۶۰۰ دلار هستیم. ارزیابی‌های متال بولتن نشان میدهد که درهفته‌ی گذشته شمش ۹ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است. ادامه‌ی ایران روند صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را با چالش‌های سنگینی همراه خواهد کرد. نرخ شمش در این روز‌ها شدیدا متاثر از رشد قیمت قراضه آهن است.

علت افزایش بازار‌های جهانی از نگاه متال بولتن

طبق گزارشات متال بولتن در خصوص تغییرات قیمت شمش فولادی مشخص شده است که منطقه CIS بیش‌ترین میزان رشد قیمت هفتگی در حوزه‌ی شمش را ثبت کرده است. قیمت شمش در منطقه CIS از مرز ۵۹۰ دلار عبور کرده و بعضا در برخی از مبادی تا ۵۹۷ دلار نیز ثبت شده است. ادامه‌ی رشد نرخ شمش فولاد در بازار جهانی بسیار محتمل است. تمامی فاکتور‌های عرضه و تقاضا به نفع رشد نرخ شمش فولاد است. از سویی فاکتور‌های زنجیره تامین و کمبود سنگ آهن و قراضه آهن از سه ماه گذشته بازار شمش فولادی را ملتهب نگه داشته است.

افزایش نرخ شمش حوزه CIS

افزایش قیمت هر تن فولاد در بازار‌های جهانی به ویژه در منطقه CIS در ابتدای هفته جاری کاملا مشهود بود؛ به گونه‌ای که آخرین قیمت پیشنهادی برای شمش در این منطقه طی هفته گذشته به سطح ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار در هر تن نیز رسید. با اعلام گزارشات متال بولتن از معاملات شمش ترکیه متوجه شدیم که این نرخ گذاری در بازار بین الملل قطعی و تثبیت شده است. با رشد سرسام آور قیمت قراضه‌ی آهن به دلیل کاهش فعالیت کوره‌های ذوب فولاد شاهد رشد قیمت شمش فولادی در بازار‌های بین المللی خواهیم بود.

صعود قیمت‌ها در بخش شمش فولاد ایران

در ایران نیز محاسبات قیمت شمش همراستا با بازار‌های جهانی حرکت می‌کند. قیمت شمش فولادی با احتساب نرخ ارز نیمایی در روز گذشته با قیمت پایه ۵۰۵ دلار به ازای هر تن در بورس کالا عرضه شده است که اگر سوبسیت بازار آزاد را در نظر بگیریم متوجه رشد قیمت تا مرز ۶۰۰ دلار خواهیم بود. لازم به توضیح است که در شرایط فعلی قیمت شمش فولادی به صورت پایه در مقایسه با قیمت‌های جهانی در حدود ۹۱ دلار به ازیا هر تن پایین‌تر است.

کم شدن خطر آربیتراتژ در بازار شمش ایران

اختلاف قیمت شمش فولادی در ایران و سایر کشور‌های منطقه به قدری نیست که بتوان تهدید آربیتراژ را در بازار ایران به وجود آورد چرا که ریسک صادرات از ایران بسیار بالا رفته است. همگرایی نرخ‌های صادراتی ایران و بازار‌های بین المللی فرصت را برای تهاتر کننده‌ها نیز سخت‌تر کرده است. اوضاع در کالا‌های مکمل و زیرمجموعه شمش فولادی نیز مشابه قیمت شمش فولادی است.. آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز ۵۷۷.۵ دلار به ازای هر تن است. گفتنی است که آخرین نرخ قراضه وارداتی ترکیه از آمریکا ۴۲۹ دلار به ازای هر تن است.

ارزیابی علل رشد قیمت شمش در بازار بین المللی

اما سوال اینجاست که چرا قیمت شمش فولادی در بازه‌ای کوتاه در تمام دنیا باید این چنین رشدی را ثبت کند؟ مهم‌ترین بازیگر تغییر دهنده‌ی نرخ فولاد در شرایط فعلی قراضه آهن است. قراضه آهن که عامل اصلی افزایش بازار‌های جهانی از جمله قیمت شمش فولاد و به طبع آن میلگرد و مفتول بوده است طی یک هفته گذشته بین ۲۴ تا ۴۰ دلار جهش قیمتی را در بازار‌های مختلف تجربه کرده است. به این شکل که قراضه وارداتی از امریکا از قیمت ۴۴۲دلار به ۴۹۱ دلار رسیده و اروپا نیز از ۴۴۵دلار به ۴۷۵ دلار رسیده و در نهایت قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز با جهش ۳۴ دلاری از ۴۶۲ دلار در هفته گذشته به ۴۸۸ دلار رسیده است.

استقبال از عرضه‌های شمش فولادی در بورس ایران

نکته‌ی جالب در معاملات روز اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ این است که خریداران شمش فولادی با علم به اینکه بازار متاثر از فاکتور‌های جهانی روند رو به رشد را در پیش گرفته اند، اما باز هم به خرید‌های این محصول رغبت نشان دادند. در بازار بی سابقه بوده که رشد قیمت کالایی با افت قیمت دلار همزمان شود و از این همزمانی استقبال شود. در روز‌های اخیر شاهد افت قیمت دلار به واسطه‌ی خبر‌های مربوط به مذاکرات برجامی بوده ایم. اما بازار نشان داده است که قیمت شمش فولادی فعلا تصمیمی برای کاهش قیمت ندارد.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده