تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۰۷۸۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی سود ۳۲هزار میلیارد تومانی برای «شستا»

می متالز - سود خالص شرکت اصلی شستا از ۱۲۵۵میلیارد تومان در ۳۱خرداد ۱۳۹۷ به ۱۹هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان در ۳۱خرداد ۱۳۹۹افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، این ارقام نشان می‌دهد سود این شرکت طی دو سال، قریب به ۱۵ برابر شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود سود خالص شستا در پایان سال مالی منتهی به ۳۱خرداد ۱۴۰۰ به رقمی قریب به ۳۲هزار میلیارد تومان برسد. مدیرعامل شستا با اشاره به جهش سودآوری در شستا و شرکت‌های تابعه، گفت: اجرای مجموعه اقدامات ساماندهی با هدف بهینه‌سازی پرتفوی، بهبود زنجیره ارزش و کنترل و کاهش هزینه‌ها از مهم‌ترین عوامل در راستای افزایش سودآوری شستا بود.

در همین راستا عرضه اولیه ۱۶ شرکت، ادغام بیش از ۲۰ شرکت، انحلال ۶ شرکت و واگذاری ۷ شرکت از اهم اقدامات صورت پذیرفته در حوزه ساماندهی شرکت‌های تابعه شستا است. محمد رضوانی‌فر، بورسی کردن شستا و طراحی، راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های مدیریتی را از دستاورد‌های سال‌های اخیر در شستا بیان و اظهار کرد: این امر با هدف ارتقای شفافیت و صیانت از حقوق بیمه‌شدگان و همچنین نظارت بهینه بر عملکرد شرکت‌های تابعه صورت گرفته که تا امروز توانسته نتایج خوبی را به همراه داشته باشد. ایفای کامل تعهدات ارزی در سامانه نیما به میزان ۱۰۸ درصد در سال ۹۸ و نیز ۱۰۶ درصد در سال ۹۹، از دیگر نکات مورد اشاره رضوانی‌فر بود، و در ادامه گفت: ساماندهی و شتاب‌دهی به اجرای پروژه‌ها که با شتاب‌دهی به اجرای نزدیک ۲۵۰ پروژه با ارزشی بالغ بر ۴۳ هزار میلیارد تومان همراه بود از دیگر دستاورد‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی در دوسال و نیم گذشته است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی با اشاره به سرمایه‌گذاری در شتاب‌دهنده‌های تخصصی گفت: تمرکز بر حمایت از محصولات دانش‌بنیان و جدید از دیگر اقدامات شستا در سال‌های اخیر است که ماحصل آن رونمایی از ۱۰۰ محصول جدید دارویی که قریب به ۳۰ محصول آن برای اولین بار در کشور تولید شده است. مدیرعامل شستا تصریح کرد: ساماندهی و پیگیری وصول مطالبات و پرونده‌های حقوقی با وصول و تامین اموال حدود یک هزار میلیارد تومان از مطالبات شستا، ساماندهی و کاهش شرکت‌های زیان‌ده با کاهش تعداد شرکت‌های زیان‌ده و سودآورکردن آن‌ها که شامل کاهش شرکت‌های زیان‌ده از ۴۰ شرکت در سال ۱۳۹۶ به ۱۴ شرکت در سال ۹۸ و نیز ۶ شرکت در ۶ ماه سال ۹۹ از دیگر دستاورد‌های شستا است که می‌تواند مورد توجه قرارگیرد.

رضوانی‌فر در ادامه کاهش و کنترل هزینه‌ها در شرکت‌های تابعه شستا را از طریق شفاف‌سازی و سالم‌سازی خرید‌ها، متنوع‌سازی منابع خرید، خرید از طریق مناقصه و کاهش هزینه‌های عملیاتی بخش دیگری از دستاورد‌های بزرگ شستا در دوسال و نیم‌اخیر دانست و تشریح کرد: ماحصل این دستاورد کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه دارویی تامین از ۷۷درصد در سال ۹۷ به ۷۴درصد در سال ۹۸، کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه سیمان تامین از ۷۳ درصد در سال ۹۷ به ۶۰درصد در سال ۹۸ و کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش گروه صدر تامین از ۶۷درصد در سال ۹۷ به ۵۵درصد در سال ۹۸ است.

وی با اشاره به انتقال دفاتر مرکزی با تمرکز بر بومی‌گزینی گفت: در سال ۹۸ و ۹۹، دفاتر ۴۴ شرکت در تهران تجمیع، کوچک‌سازی و جمع‌آوری شده و به مراکز کارخانه‌ها منتقل شده است. این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های غیرعملیاتی، استقرار و به‌کارگیری درصد بالاتری از مدیران بومی را به‌دنبال داشته است.

مدیرعامل شستا با اشاره به افزایش حاشیه سود خالص شرکت‌ها، افزود: با مجموعه اقدامات و سیاست‌های اصلاحی در جهت کاهش بهای تمام شده، کاهش تخفیفات فروش، کاهش هزینه‌های مالی و هزینه‌های اداری و فروش، حاشیه سود خالص در مجموعه‌ها بهبود و ارتقا یافته است. رضوانی‌فر در تبیین دیگر دستاورد‌های شستا با اشاره به افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه همراه با اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها و اجرای پروژه‌ها اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون در ۸۱ شرکت تابعه به میزان تقریبی ۱۶/ ۱ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه با تهیه گزارش توجیهی، اخذ تاییدیه حسابرس، مجوز بورس و برگزاری مجامع مربوطه عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: در دو سال و نیم گذشته شفاف‌سازی حساب‌ها و گزارش‌های مالی شرکت‌های تابعه با جدیت در دستور کار قرار گرفت و نتایج مطلوبی در این خصوص حاصل شده است. از جمله مهم‌ترین نتایج حاصله می‌توان به رشد ۳۰ درصدی گزارش‌های مقبول حسابرسی در سال ۹۸ و تبدیل ۱۰۹ گزارش مقبول سال ۹۷ به ۱۴۲ گزارش مقبول در پایان سال ۹۸ و نیز اخذ گزارش مقبول نسبت به صورت‌های مالی شرکت اصلی و تلفیقی شستا پس از ۲۲ سال اشاره کرد. اصلاح نظام تدوین برنامه و بودجه از دیگر اقدامات انجام شده در شستا بود و محمد رضوانی‌فر با اشاره به آن گفت: جهش تولید، افزایش سهم بازار، تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد، کنترل بهای تمام شده و افزایش سودآوری از نتایج حاصل از این اقدام در مجموعه شستا است و این امر موجب شده شستا بتواند سودآوری در شرایط تحریم را محقق کند. رضوانی‌فر به اقدامات انجام شده در حوزه بازارگردانی و حمایت مجموعه شستا از سهام زیرمجموعه اشاره و تشریح کرد: همزمان با شروع دوره افول بازار سرمایه از ۱۹ مرداد ۹۹ و به تبع آن تکلیف سازمان بورس به انعقاد قرارداد‌های بازارگردانی، شستا اقدام به ایجاد صندوق بازارگردانی صباگستر و عقد قرارداد در ۷۱ شرکت بورسی زیرمجموعه شستا و ۳ مجموعه بیرونی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کرد. وی افزود: درحال‌حاضر، مجموع ارزش بازار شرکت‌های موضوع بازارگردانی صندوق صبا‌گستر بالغ بر ۶۰۰هزار میلیارد تومان است که این مبلغ بالغ بر ۱۰درصد ارزش بازار سرمایه کشور است (تا تاریخ ۳۰/ ۱۲/ ۹۹). مازاد خرید (تفاوت کل خرید‌ها و فروش‌ها) قریب به ۵، ۲۴۰میلیارد تومان سهام زیرمجموعه گروه شستا توسط صندوق بازارگردانی صباگستر در ۶ ماه منتهی به اسفند ۹۹ انجام شده که نشان‌دهنده حمایت مجموعه شستا از سهام زیرمجموعه است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده