تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۰۷۹۱۸
سرویس خبر : انرژی

روز ملی «خلیج فارس» گرامی باد

‌می‌متالز - نام زیبای «خلیج همیشه فارس» در تاریخ کهن تمدن این سرزمین با نام ایران گره خورده و هر سال در روز دهم اردیبهشت ماه، این نام عزیز را گرامی می‌داریم و به خاطر می‌سپاریم که در طول هزاران سال چه جان‌های عزیزی هدیه شده اند و چه خون دل‌ها که خورده اند فرزندان این خاک تا ایران، ایران بماند و خلیج فارس، «خلیج همیشه فارس».

کسی که عاشق خاک تو باشد خوب می‌داند
‎که دنیا می‌شناسد با خلیج فارس، ایران را

‎هزاران ریشه در این خاک باقی ماند و می‌ماند
‎اگر چه باد پاییزی بیندازد درختان را

و ما جوانان وطن در این روز عهد می‌بندیم که تا همیشه دوران، با دانشی که به کار بسته ایم و چاشنی همت و غیرت که به آن آمیخته ایم، پاس دار عزت این خاک و آب‌های نیلگون «خلیج همیشه فارس» باشیم.

خلیج فارس و مترادف‌های آن در سایر زبان‌ها، اصیل‌ترین نام و نامی است بر جای مانده از کهن‌ترین منابع، که از سده‌های پیش از میلاد به‌طور مستمر در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی استفاده شده‌است و با پارس، فارس، ایران و عجم ـ نام‌های ایران ـ و معادل‌های آن در سایر زبان‌ها گره خورده‌است.

گرچه این آبراهه در همه متون تاریخی و جغرافیایی عربی خلیج فارس و بحر فارس نامیده شده‌است با این حال، این نام‌گذاری از دهه ۱۳۳۰ خورشیدی از سوی ملی‌گرایان عرب مورد چالش واقع شده‌است. کشور‌های عربی، از دهه ۱۹۶۰ میلادی و با گسترش اندیشه‌های پان عربی توسط جمال عبدالناصر از نام جعلی خلیج عربی استفاده می‌کنند. این مطلب طی یک بخشنامه از طرف اتحادیه عرب به همه کشور‌های عربی رسماً ابلاغ شده‌است. اما سایر کشور‌های جهان و سازمان‌های بین‌المللی همچنان از نام اصلی و کهن خلیج فارس به صورت رسمی استفاده می‌کنند و گاهی اوقات ممکن است در مکاتبات غیررسمی برای سادگی یا تحت نفوذ مالی عربی عبارت خلیج را بکار برند.

در سال‌های اخیر بسیاری از دانشمندان غربی و عربی و مسلمان در خصوص قدمت نام خلیج فارس یا علت تحریف نام خلیج فارس، اظهار نظر‌های مستندی داشته‌اند که مجموعه این اعترافات در کتاب اسناد نام خلیج فارس، میراثی کهن و جاودان نوشته محمد عجم و در وب سایت مرکز مطالعات خلیج فارس و دریای پارس جمع‌آوری شده‌است. تا پیش از دهه ۶۰ قرن بیستم میلادی، تمامی کشور‌های عربی از «عبارت الخلیج الفارسی» در مکاتبات رسمی خود استفاده می‌کردند.

منبع: شرکت گسترش فناوری خوارزمی

عناوین برگزیده