تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۰۸۰۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

نگاهی به عملکرد ذوب آهن اصفهان در سالی که گذشت

‌می‌متالز - شرکت ذوب آهن اصفهان که در سال گذشته ۲.۲ میلیون تن تولید داشت در اولین ماه از سال جاری تولید ۲۰۱ هزار تنی داشته است.

به گزارش می‌متالز، فـروش ذوب در سال ۹۹ برابر با ۲.۲ میلیون تن با میانگین ماهانه ۱۸۷ هزار تن بوده و در فروردین سال جاری فـروش ۱۵۸ هزار تنی را گزارش کرده است. مبلغ فـروش این فولادساز در سال گذشته برابر با ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که میانگین ماهانه‌ای برابر با ۱،۶۷۰ میلیارد تومان داشته است. در سال جاری نیز ذوب فـروش ۲،۳۱۴ میلیارد تومانی را برای فروردین ماه گزارش کرده است و نرخ فـروش تیرآهن این شرکت نسبت به ماه گذشته افت ۱ درصدی داشته و به ۱۱۹،۷۶۰ ریال/کیلو رسیده و نرخ فـروش شمش با ۸ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته برابر ۱۲۰،۳۵۸ ریال/کیلو است.
درآمد ماهیانه شرکت ذوب آهن اصفهان در فرودین ماه امسال ۲۳،۱۳۹،۸۱۸ میلیون ریال بوده که نسبت به اسفند ماه ۹۹ کاهش ۶ درصدی داشته است. مقایسه فروش شرکت در فروردین ماه ۱۴۰۰ با فروردین ماه در سال ۹۹ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۲۲۳.۵% افزایش یافته است. مقدار ۵۳% از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۴۷% از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای فروردین ماه ۱۴۰۰ در مجموع مبلغ ۲۳،۱۳۹،۸۱۸ میلیون ریال فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۲۲۳.۵% داشته است.
ذوب آهن اصفهان در اسفند تولید ۱۷۵ هزار تنی داشته است. فـروش ذوب در بهمن ماه برابر با ۱۸۴ هزار تن بود و در اسفند نیز فـروش ۱۹۰ هزار تنی را گزارش کرده است بعلاوه اینکه فـروش شرکت در ۱۲ ماهه به ۲،۲۴۶ هزار تن رسیده است. مبلغ فـروش این فولادساز در بهمن ماه برابر با ۲،۳۹۱ میلیارد تومان بود که در اسفند فـروش ۲،۴۶۳ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. فـروش شرکت در ۱۲ ماهه به ۲۰،۰۳۵ میلیارد تومان رسیده است و همچنین نرخ فـروش تیرآهن نسبت به ماه گذشته افزایش ۵ درصدی داشته و به ۱۲۰،۸۰۹ ریال/کیلو رسیده و نرخ فـروش شمش با ۳ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته برابر ۱۱۱،۹۲۹ ریال/کیلو است.
درآمد ماهیانه شرکت در اسفند ماه امسال ۲۴۶۳ میلیارد تومان بوده است که نسبت به بهمن ماه ۹۹ افزایش ۳% داشته است. مقایسه فروش شرکت در اسفند ماه ۹۹ با ماه مشابه در سال ۹۸ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۱۱۶% افزایش یافته است. درآمد اسفند ماه شرکت ۴۷% بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ بوده است. مقدار ۳۸% از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۶۲% از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ماه ۹۹ در مجموع مبلغ ۲۰۰۳۸ میلیارد فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸ رشد ۸۴% داشته است.
این شرکت در دی تولید ۱۷۴ هزار تنی داشته است و در دی فـروش ۱۶۷ هزار تنی را گزارش کرده است و میانگین فـروش شرکت در هر ماه به ۱۸۷ هزار تن رسیده است. مبلغ فـروش این فولادساز در آذر ماه برابر با ۱،۸۴۶ میلیارد تومان بود که در دی فـروش ۱،۹۴۱ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. فـروش شرکت در ۱۰ ماهه به ۱۵،۱۸۱ میلیارد تومان رسیده است و همچنین نرخ فـروش تیرآهن نسبت به ماه گذشته رشد ۷ درصدی داشته و به ۱۱۹،۶۱۱ ریال/کیلو رسیده و نرخ فـروش شمش نیز بدون تغییر محسوس نسبت به ماه گذشته برابر ۱۰۰،۸۶۳ ریال/کیلو است.
شرکت ذوب آهن اصفهان در فصل اول و دوم ۳،۲۹۴ و ۴،۲۷۲ میلیارد تومان فروش داشته که در فصل سوم نسبت به فصل گذشته با ۳۳ درصد رشد همراه بوده و فـروش ۵،۶۷۸ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. ذوب در نه ماهه ۱۴۸ میلیارد تومان خالص هزینه‌های غیرعملیاتی داشته که عمدتا ناشی از زیان تسعیر ارز دارایی و بدهی‌های غیرعملیاتی و کاهش درآمد حاصل از فروش دارایی‌های مازاد است. حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص به ترتیب ۲۳، ۱۴ و ۸ درصد بوده که بطور متوسط رشد ۵ درصدی را نسبت به فصل گذشته داشته اند. شرکت که در شش ماهه ۹۰ ریال سود به ازای هر سهم کسب کرده بود و در پاییز با سود ۷۴ ریال، سود نه ماهه خود را به ۱۶۴ ریال رسانده است.
درآمد‌های عملیاتی شرکت در این دوره نه ماهه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به میزان (+۷۳%) رشد داشته و از مبلغ ۷۶،۷۴۹،۰۲۲ میلیون ریال به مبلغ ۱۳۲،۴۳۹،۲۷۰ میلیون ریال رسیده است. سود (زیان) خالص شرکت نیز در این دوره نه ماهه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به میزان (+۱۱۸%) رشد داشته و از مبلغ ۴،۶۲۷،۲۰۸ میلیون ریال به مبلغ ۱۰،۰۶۴،۳۸۶ میلیون ریال رسیده است و همچنین سود (زیان) خالص هر سهم با (+۱۱۹%) رشد سبب تحقق سود ۱۶۴ ریالی به ازاء هر سهم بوده است.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده