تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۰۸۰۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جعفری خبر داد:

احیا و فعال سازی ۲۵۳ معدن کوچک و متوسط در سال ۹۹

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: در سال گذشته ۲۵۳ معدن کوچک و متوسط در کشور، احیا و فعال شد. به گفته جعفری، عملکرد این بخش، ۲۶ درصد از اهداف پیش بینی شده فراتر رفت.

به گزارش می‌متالز، وجیه الله جعفری با یادآوری اینکه برنامه فوق به رغم همه گیری بیماری کرونا و دشواری‌های مربوطه اجرایی و محقق شد، تصریح کرد: از این تعداد ۱۷۰ معدن با اجرای "طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط"، وارد چرخه تولید شدند و ۸۳ معدن نیز با اجرای پروژه‌های زیرساختی، به فعالیت تولیدی بازگشتند. این در حالی است که برای سال ۹۹، احیا و فعال سازی ۲۰۰ معدن پیش بینی شده بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، با تاکید بر اینکه اهداف فوق با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان‌های صمت استان ها، خانه معدن و شرکت‌های بخش خصوصی محقق شده است، یادآور شد: بدین ترتیب کل تعداد معادن احیا و فعال شده از ابتدای سال ۹۸ تا پایان سال قبل به حدود ۴۰۰ معدن رسید.


۳۱۲۸ شغل

وی مجموع اشتغال حاصل از احیا و فعال سازی معادن را ۳۱۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین سهم اشتغال با ۱۰۴۸ نفر به گروه معادن فلزی اختصاص داشت و پس از آن معادن غیرفلزی با ۸۵۴ شغل، در جایگاه دوم قرار گرفت. به گفته وی، گروه‌های سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی هر کدام با ۶۱۳ شغل در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

افزایش ۹ میلیون تن ظرفیت تولید

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین درباره اثر احیا و فعال سازی این معادن در ایجاد ظرفیت تولید، اظهار داشت: در سال گذشته با اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن، بیش از ۹ میلیون تن ظرفیت تولید در چهار گروه فوق ایجاد شد که به ترتیب بیشترین سهم متعلق به گروه مصالح ساختمانی و سپس گروه‌های فلزی، غیرفلزی و سنگ تزئینی بود.

سرمایه گذاری ۲۶۲۵ میلیارد ریالی

وی درباره سرمایه گذاری‌های انجام شده در سال قبل گفت: برای احیا و فعال سازی معادن کوچک در چهار گروه فوق، بیش از ۲۶۲۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد که بیشترین سهم به ترتیب به معادن فلزی (بیش از ۱۳۰۴ میلیارد ریال)، معادن غیرفلزی (۷۶۲ میلیارد ریال)، مصالح ساختمانی (۳۱۱ میلیارد ریال) و سنگ تزئینی (۲۴۵ میلیارد ریال) اختصاص داشت. وی گفت: علاوه بر این برای زیرساخت معادن کوچک و متوسط نیز سرمایه گذاری شده است.
وی همچنین گفت: شناسایی و اولویت بندی بر روی ۳۱۲۰ معدن انجام شده و برای ۱۴۶۳ معدن، اقدام کلینیکی انجام شده است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره برنامه امسال گفت: طبق برنامه ریزی به عمل آمده، برای سال ۱۴۰۰ نیز احیا و فعال سازی ۲۰۰ معدن در ۳۱ استان کشور پیش بینی شده است.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده