تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۰۸۰۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۲۰ معدن در آذربایجان‌غربی به دلیل نبود زیرساخت‌ها راکد است

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲۰ معدن این استان به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم راکد و غیرفعال است.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا بابایی روز شنبه در بازدید از واحد‌های معدنی شهرستان سلماس اظهار داشت: با این آمار حدود ۲۷ درصد معادن این استان از مجموع ۴۵۰ معدن دارای پروانه غیرفعال هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال در نظر داریم با رفع کردن مشکلات اداری برای این تعداد از واحد‌های معدنی راکد، آن‌ها را به چرخه تولید برگردانیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: توسعه و فعال سازی معادن زمینه ساز آبادانی و رفع مشکلات زیرساختی در شهرستان‌هاست و در این راستا باید موانع استفاده از ظرفیت توسعه معادن با همکاری دستگاه‌های اجرایی برداشته شود.

بابایی بیان کرد: ذخیره قطعی معادن آذربایجان غربی بیش از یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون تن است و سالانه بیش از ۱۷ میلیون تن انواع مواد معدنی در استان استخراج و بخش زیادی از آن به صورت خام از استان خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: شهرستان سلماس نیز از نظر تولید مواد معدنی یکی از شهرستان‌های غنی و پر اهمیت استان است که با نظارت دائم از منابع معدنی و طبیعی امید است سطح بهره برداری از منابع افزایش یابد.

بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود، ولی معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده‌ای، چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.

اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین برای سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است، اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.

محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل "اشنویه – خوی"، "مریوان – مهاباد" و "شاهین دژ – ماهنشان" قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان‌غربی

عناوین برگزیده