تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۴۱
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۲۰۸۰۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پالادیم همچنان پیشتاز

‌می‌متالز - هر انس پالادیوم در معاملات روز جمعه تا مرز ۳ هزار و ۷ دلار و ۷۳ سنت پیش رفت و آخرین بار در ۲ هزار و ۹۵۲ دلار و ۶۹ سنت ایستاد.

به گزارش می‌متالز، هر انس پالادیم در معاملات روز جمعه تا مرز ۳۰۰۷ دلار و ۷۳ سنت پیش رفت و آخرین بار در ۲۹۵۲ دلار و ۶۹ سنت ایستاد.

قیمت این فلز از ۱۶ مارس که شرکت نورنیکل روسیه از آبگرفتگی دو معدن و کاهش تولیدش خبر داد، بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است.

جفری کریستین از گروه CPM اظهار کرد: صنعت خودروسازی و صنعت محصولات الکترونیکی پالادیم بیشتری خریداری می‌کنند و بنابراین بازار دچار کمبود عرضه شده است. وی در ادامه افزود: افزایش تقاضا ماهیت سفته بازی دارد و بنابراین می‌تواند قیمت‌ها را برای مدت طولانی بالا نگه دارد.

تقاضا از سوی صنعت خودروسازی با تسهیل کمبود تراشه در اواخر امسال ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند.

کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک اظهار کرد قیمت‌ها بعید است بالای ۳۰۰۰ دلار بمانند و کاهش پیدا خواهند کرد، زیرا خودروسازان به جای پالادیم به استفاده از پلاتین روی می‌آورند که فلز ارزانتری است. در چنین سطح قیمتی، خودروسازان بیشتری به فکر جایگزین برای پالادیم می‌افتند.

مقررات محیط زیستی سخت گیرانه خودروسازان را مجبور کرده است طی سال‌های گذشته از پالادیم بیشتری در موتور‌های بنزینی استفاده کنند، اما استفاده از پلاتین و تغییر گرایش به سمت خودرو‌های برقی احتمالا تقاضا برای پالادیم را ضعیفتر خواهد کرد.

مصرف اصلی پالادیم و پلاتین در مبدل‌های کاتالیزوری است. پالادیم در موتور‌های بنزینی بازار چین و آمریکا که اولین و دومین بازار‌های بزرگ جهان هستند محبوب است و پلاتین در خودرو‌های دیزلی که در اروپا محبوب هستند به کار می‌رود.

بر اساس گزارش رویترز، در معاملات روز جمعه، هر انس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۶۹ دلار و ۸۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر انس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۶۷ دلار و ۷۰ سنت ایستاد.

هر انس نقره برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۸۸ سنت ایستاد، اما در آوریل شش درصد افزایش نشان داد که بزرگترین رشد ماهانه از دسامبر بود. هر انس پلاتین ثابت بود و ۱۱۹۸ دلار معامله شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده