تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۰۸۱۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فهیمی در مراسم آغاز ششمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت خبر داد؛

ثبت نام ۷۵ درصدی در سجام/ خرید و فروش سهام عدالت تابع شرایط بازار است

‌می‌متالز - ششمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت امروز ١١ اردیبهشت ١۴٠٠ با برنامه ریزی برای برگزاری مجمع چهار شرکت سرمایه گذاری استانی کلید خورد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل سمات در نشست خبری برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: قرار است امروز مجامع ۴ شرکت استانی شامل «قزوین، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان» برگزار شود و مجامع سایر شرکت‌ها نیز در اسرع وقت برگزار خواهد شد.

حسین فهیمی افزود: انتخابات مجامع استانی، ششمین مرحله از آزادسازی سهام عدالت است که در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری انجام می‌شود؛ البته دو مرحله دیگر هم در آینده خواهیم داشت تا مراحل اجرایی این طرح بزرگ تاریخی که در واقع نمایش یک مشارکت جمعی باشکوه برای یک هدف اقتصادی مشترک است، کامل شود.

وی از آمادگی تمام دستگاه‌های اجرایی در قوای سه گانه برای اجرای کار خبر داد و افزود: استان قزوین اولین استانی است که مجمع آن برگزار می‌شود و منتظر خواهیم ماند که اعضای هیات رئیسه، تا پایان وقت امروز نصاب یا عدم نصاب آن را اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اظهار داشت: چنانچه برگزاری مجامع در نوبت اول به حد نصاب نرسد، ۱۰روز دیگر بدون اینکه به حضور حدنصاب سهامداران یعنی ۵۰ درصد به اضافه یک نیاز باشد، انتخابات برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه اطلاعات برگزاری انتخابات هر شرکت در سامانه دیما درج شده است، اظهار کرد: هر سهامدار باید با ورود به این سامانه در زمان مقرر برای اعمال رای خود اقدام کند. به این ترتیب، سهامداران شرکت‌های سرمایه گذاری قزوین، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان تا پایان امروز می‌توانند با وارد شدن به سامانه "دیما" اعمال رای کنند.

خراسان رضوی بیشترین و سمنان کمترین تعداد سهامدار را دارند

به گفته مدیر عامل سمات، در بین استان‌ها استان خراسان رضوی با ۲ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۲۶ سهامدار، بیشترین تعداد سهامدار و استان سمنان با ۲۲۰ هزار و ۷۹ سهامدار، کوچکترین شرکت را از حیث تعداد سهامدار دارند.

فهیمی افزود: تاکنون بیش از ۶۰ درصد از ۳۰ میلیون نفری که تصور می‌شد، سهامداران خاموشند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان ثبت نام کرده اند. اگر در این آمار تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از سهامداران متوفی یا افراد زیر ۱۸ سال و همچنین مجنونین هم لحاظ شوند، در واقع ۷۵ درصد افراد پای کار آمده و در سجام ثبت نام کرده اند.

وی تصریح کرد: به موجب متن ابلاغیه مقام معظم رهبری که مصوبات شورای عالی بورس هم بر اساس آن تنظیم شده، مالکیت و مدیریت-هر دو- باید به مردم منتقل شود؛ بنابراین مدیریت سهام عدالت نباید به بخش عمومی، بخش دولتی یا تعاونی‌ها واگذار شود و مدیریت این سهام صرفا باید در اختیار مردم باشد.

فهیمی تاکید کرد: در راستای تسهیل در آزادسازی سهام عدالت و انتقال مالکیت به سهامداران، تنها مرجعی که صلاحیت تصمیم گیری و مقررات گذاری دارد، شورای عالی بورس و اوراق بهادار است.

مدیرعامل سمات توضیح داد: این شورا به درستی برای تسهیل فرایند‌ها و جلوگیری از سردرگمی سهامداران، هیات رئیسه شرکت‌های استانی را برای برگزاری مجمع انتخاب کرد. برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، نیز جزو ششمین مرحله از اجرای این طرح است که در این مرحله هیات مدیره شرکت‌ها با رای مردم انتخاب خواهند شد.

حضور ۲ هزار کاندیدا برای عضویت در هیات مدیره شرکت‌های استانی

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ نفر کاندیدای عضویت در هیات مدیره شرکت‌ها شده اند، گفت: از این میان بیش از ۷۰۰ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.

فهیمی همچنین با بیان اینکه به سهامداران از طریق ارسال پیامک درمورد زمان برگزاری مجمع هر استان اطلاع رسانی می‌شود، افزود: سهامداران درحال حاضر مدیر و مالک سهام خود هستند؛ لذا وظیفه دارند که به صورت مستمر پیگیر اطلاعیه‌های شرکت باشند.

آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت چه زمانی انجام می‌شود؟

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه، آخرین وضعیت واریز بخش دوم سود سهام عدالت را تشریح کرد و گفت: به محض اینکه شرکت‌ها سود را واریز کنند، به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

فهیمی با بیان اینکه هنوز پنج شرکت سود سهام‌داران را واریز نکرده‌اند، گفت: فرصت این شرکت‌ها تمام شده است و اگر اقدام نکنند اسامی آن‌ها اعلام عمومی خواهد شد.

وی افزود: البته این اعلام عمومی علاوه برپیگیری‌ها و جریمه‌های قانون توسعه است و ضمانت اجرایی قوی دارد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص آزادسازی ۴۰ درصد باقی مانده سهام عدالت نیز توضیح داد: امکان خرید و فروش سهام عدالت تابعی از شرایط بازار است؛ اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که امکان فروش برای همه متقاضیان فراهم شود، مابقی سهام نیز آزاد خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده