تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۰۸۱۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش تاریخی قیمت جهانی فولاد، سنگ آهن را به بالاترین حد خود رساند

‌می‌متالز - بهبود تقاضای فولاد بازار ماده اولیه اصلی آن سنگ آهن را در ماه‌های اخیر بالا برده به طوری که هفته گذشته به نزدیکی ۱۹۴ دلار هم رسید. قیمت سنگ آهن ۱۲ ماه اخیر بیش از دوبرابر شده از ۸۳.۴ دلار هر تن خشک سی اف آر در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰ به سطوح بالای فعلی رسیده است. از آنجایی که دنیا به کمک بسته‌های حمایتی سعی دارد از بحران کرونا خارج شود و قیمت سایر فلزات صنعتی نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باید دید روند صعودی قیمت سنگ آهن باز هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، آنچه بازار در حال تجربه کردن است تداوم یک روند بر پایه بهبود تقاضاست که دقیقا یک سال پیش آغاز شد زمانی که چین شاهد رشد سریع فعالیت اقتصادی به دنبال خروج سریع از قرنطینه‌ها بود که با رشد قیمت فولاد نیز همراه شد.

چین بیش از ۵۵ درصد فولاد دنیا را تولید می‌کتد و بیش از نیمی از سنگ آهن تولیدی جهان را مصرف می‌نماید.

برای چند ماه، رشد چین با افت تقاضای سایر نقاط دنیا جبران شد چرا که سایر کشور‌ها هنوز درگیر قرنطینه بودند، ولی در تابستان تقاضای فولاد دنیا نیز روند بهبود به خود گرفت و این اشتیاق پیشین چین برای سنگ آهن را دو چندان کرد.

در تنها ۹ ماه قیمت ورق در امریکا بیش از سه برابر شد و در آلمان و برزیل به بیش از دوبرابر شد. این تراژدی قیمت فولاد نشان می‌دهد هنوز جا برای رشد بیشتر وجود دارد و کارشناسان معتقدند این روند مدتی ادامه خواهد داشت که تحت تاثیر توسعه زیرساخت‌ها در سطح دنیاست که بزرگترین آن بسته ۲ هزار میلیارد دلاری ریاست جمهوری جدید امریکا برای توسعه زیرساخت هاست.

از طرفی در چین نشانه چندانی از کند شدن سرعت رشد دیده نمی‌شود. این کشور در سه ماه نخست امسال، ۲۷۱ میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به سه ماه قبل تغییری نداشت. موجودی‌های فولادی همچنان کاهش یافته اند، که نشان دهنده تقاضای بالای داخلی و صادراتی است. در حالی که حاشیه سود کارخانه‌ها در سطوح بالای ۱۳۵ تا ۱۷۵ دلار در هر تن است.

با این وجود، در مورد هدف اعلام شده دولت چین برای آرام کردن بازار مسکن نگرانی‌ها در حال افزایش است و مقامات نیز اخیراً افزایش قیمت مواد اولیه را به عنوان یک نگرانی مطرح کرده اند، هرچند اقدام روشنی برای مقابله با آن نیز نداشته اند.

مقاومت قیمت سنگ آهن با محدودیت عرضه، به ویژه در سه ماه گذشته، افزایش یافته است، زیرا هر دو کشور برزیل و استرالیا کاهش تولید فصلی را تجربه کرده اند. شرکت‌های معدنی استرالیایی ریو تینتو و بی اچ پی به ترتیب ۱۱ و ۵ درصد در سه ماهه قبل کاهش تولید داشتند، در حالی که بزرگترین شرکت برزیلی واله، ۲۰ درصد افت تولید سنگ آهن را تجربه کرد. انتظار می‌رود این محدودیت‌ها در سه ماهه دوم سال کاهش یابد.

در حالی که بازار به طور کلی از رونق بالایی برخوردار است، اما برخی از بخش‌های بازار سنگ آهن قدرت ویژه‌ای از خود نشان داده اند از جمله سنگ آهن فاین خلوص بالای استرالیا و کلوخه و گندله. سیاست‌های دولت چین با هدف مهار مشکل آلودگی مجدد هوا که در ماه‌های اخیر مشاهده شده علت اصلی این روند بوده است.

بازار جهانی فولاد دوره عجیب و خارق العاده‌ای را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد که احتمالاً سنگ آهن در کنار روند بازار فولاد چین به حرکت خود ادامه دهد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده