تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۱
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۰۸۱۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا دولت، مجلس و بانک مرکزی به بورس کمک نمی‌کنند؟

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر دولت، مجلس و بانک مرکزی می‌خواستند به بازار سرمایه کمک کنند اکنون نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان منابع آزاد و قابل مدیریت داریم که صحبتی از آن نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تخفیف ۵۰ درصدی مالیات شرکت‌ها به شرط خرید سهم‌های زیر مجموعه خود یا دیگر سهم‌های شرکت‌ها، اظهار کرد: اگر چه بعضی از تصمیماتی که در قالب ۳+۷ گرفته شد خوب و به نفع بازار سرمایه بود، اما موضوعات اساسی چندانی را در بر نداشت، به طور مثال می‌توان به شروط سازمان بورس برای تخفیف مالیاتی به شرکت‌هایی که سهام زیر مجموعه خود یا دیگر شرکت‌ها را خریداری کنند، اشاره کرد.

او افزود: تصمیم مذکور یک اشتباه اساسی دارد که باید اصلاح شود، به طور مثال ما نمی‌توانیم یک شرکت تولیدی را که به منظور تقویت تولیدش به بورس وارد شده است را ملزم کنیم که اگر در سایر سهم‌ها سرمایه گذاری کند مشمول تخفیف مالیاتی خواهد شد، شاید چنین تصمیماتی در بازه کوتاه زمانی مفید واقع شود، اما در بلند مدت به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر دولت، مجلس و بانک مرکزی می‌خواستند که به بازار سرمایه کمک کنند اکنون ما نزدیک دو هزار میلیارد تومان منابع آزاد و قابل مدیریت داریم که اگر فقط صد هزار هزار میلیارد تومان آن به بازار سرمایه برسد می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر شاخص‌های بازار بگذارد. اما متاسفانه در مصوبات اخیر شاهدیم که در این رابطه صحبتی به میان نیامده است.

حقانی نسب گفت: به طور حتم می‌توان گفت اگر مصوبه مالیات پنجاه درصدی شرکت‌ها به شرط خرید سهام زیر مجموعه خود یا سایر سهم‌ها تصویب شود بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد، اما نه آنقدر زیاد که بورس مثبت شود، چرا که اکنون بازار ما در شرایطی قرار دارد که اکثر سهم‌ها به کف رسیده اند به گونه‌ای که بر میزان حجم نقدینگی در بازار سرمایه نیز اثر گذاشته است.

او گفت: به نظر می‌رسد که مصوبه مذکور تا حدودی بر خلاف شعار سال است، چون شرکت‌های تولیدی اکنون نیاز به تامین سرمایه دارند، اما ممکن است به سبب آنکه معافیت از مالیات شامل حالشان شود سرمایه‌های خود را از سمت تولید فاصله دهند و در بازار سرمایه سرمایه گذارند که خب این مسئله با افزایش سطح تولیدات در اقتصاد مغایرت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: امیدواریم که هرچه سریع‌تر تصمیماتی کارشناسی شده‌ای که به جلسه سران قوا ارجاع داده شد، مورد بررسی قرار گیرد تا اوضاع بازار سرمایه کمی بهبود یابد به گونه‌ای که نقدینگی خارج شده باز هم به بازار سرمایه جایی که می‌تواند در بحث تولید مفید باشد، بازگردانده شود.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده