تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۲۰۸۱۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

سود آوری که فولادی‌ها در انتظارند

‌می‌متالز - شرکت‌های حوزه فلزات رشد خوبی پیش روی خود دارند. عواملی همچون قیمت جهانی فولاد، دسترسی به منابع اولیه و رکورد‌های اخیر این شرکت‌ها در تولید و فروش نشان می‌دهد که با رفع تحریم ها، سودآوری این شرکت‌ها چشم گیر خواهد بود. باتوجه به اینکه ساخت و ساز‌ها در بخش سفت کاری معمولا در فصل‌های بهار و تابستان صورت می‌پذیرد و از طرفی در شروع هر سال قیمت کالا‌ها با افزایش مواجه است. معمولا از اسفند ماه هر سال (و برخی مواقع از بهمن ماه) لغایت مردادماه سال بعد، تقاضا برای محصولات فولاد بالا رفته و به تبع آن قیمت‌ها نیز افزایش یافته و در نتیجه ارزش سهام فولادی‌ها را نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، تولید و مصرف فولاد، امروزه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی کشور‌ها و جوامع به شمار می‌آید. حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرایند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. زندگی روز مره بشر با فولاد آمیخته شده و صنایع فولاد در سازندگی، بازسازی و توسعه کشور سهم مهمی را ایفا می‌نمایند. با توجه به کاربرد بسیار زیاد محصولات فولادی در صنعت ساختمان، احداث و تداوم فعالیت سایر کارخانه ها، راه‌های ارتباطی، انتقال انرژی و…، کلا” رابطه مصرف و تولید فولاد خام و تاثیرشگرف این صنعت بر رشد و شکوفایی اقتصادی کشور و همچنین امکان صادرات و ارز آفرینی این صنعت برای کشور، سرمایه گذاری و رشد صنعت در کشور، اقتصادی و منطقی به نظر می‌آید؛ مشروط بر اینکه محل احداث، فرایند تولید، تامین منابع طبیعی و انرژی و مدیریت پروژه درست و منطقی انتخاب شده باشد؛ بنابراین میتوان گفت که سهام برخی شرکت‌ها از جمله صنعت فولاد و زنجیره تولید آن بویژه معادن سنگ آهن، ارزش آن را دارند که بتوان روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. در شرایط فعلی بازار بورس که ریسک بسیاری از نماد‌ها بالا است، این نماد‌ها با ریسک پایین و انتظارات بازدهی بالا می‌توانند بسیار جذاب باشند.

بنا به گفته رضا اعتدال مدیرعامل شرکت تحلیل سرمایه اروین صنعت فولاد ایران تحت تاثیر متغیر‌های متعددی است که یکی از آن‌ها دسترسی آسان به منابع اولیه است، بسیاری از کشور‌های مانند چین برای تولید فولاد مجبورند تا هزینه‌های بالایی را برای تامین سنگ آهن پرداخت کنند.

از شرکت‌های شاخص این حوزه صنعت می‌توان به فولاد مبارکه اشاره نمود که زنجیره کاملی از تولید فولاد از معدن تا طیف وسیع و متنوعی از ورق‌های فولادی برای مصارف نهایی و همچنین محصولات نیمه نهایی که برای تولید محصولات نهایی در سایر کارخانجات تولیدی داخل کشور استفاده می‌گردد را دارا می‌باشد. سایر کارخانجات فولادی تولید کننده محصولات میانی فولاد (شامل شمش و تختال فولادی) بویژه فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب نیز حایز اهمیت می‌باشند و مجموع این صنعت اثرات مثبتی را بر اقتصاد کشور داشته و دارد.

ریسک‌های پیش روی صنعت فولاد

از ریسک‌های پیش روی فولاد، نگرانی از آثار تحریم‌ها بویژه در زمینه مشکلات ایجاد شده در رابطه با صادرات محصولات آن‌ها به بازار جهانی است؛ هرچند تجربه سال‌های اخیر نشان داده که در سخت‌ترین شرایط تحریم، صادرات کشور از جمله در بخش فولاد متوقف نشده است و تحریم‌ها صرفا” هزینه‌ها را افزایش داده است که تبعا” اگر تحریم‌ها وجود نداشت وضعیت موجود بهتر می‌شد. صنعت فولاد کشور طی سالیان اخیر، علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور، توانسته است محصولات متنوعی را به بازار‌های جهانی از جمله بازار اروپا صادر و مشتریان زیادی را جذب نماید لذا ا ارزآوری صنعت فولاد برای کشور قابل توجه و حایز اهمیت بوده و می‌باشد. تکنولوژی صنعت فولاد کشور بویژه در خصوص کارخانجات بزرگ و شرکت‌های یاد شده حایز فن آوری روز و پیشرفته دنیا می‌باشد و تولید فولاد در ایران به لحاظ وجود معادن سنگ آهن، انرژی در دسترس و ارزان بویژه گاز طبیعی و همچنین وجود نیروی متخصص دارای مزیت نسبی است.

ارزش سهام فولاد

بنا به گفته محمود الهی فرد مدیرعامل کارگزاری سی ولکس در خصوص ارزش سهام فولادی‌ها و اهمیت این سهام به صورت خلاصه باید گفت «فولاد» سهمی کم‌ریسک با نقدشوندگی بالا است که شاید در حالت‌های مختلف می‌تواند سودآوری شخص سرمایه گذار را تضمین کند. این در حالی است که اعتدال مدیرعامل شرکت تحلیل سرمایه اروین این ارزشمندی را در رکورد‌های چشمگیر فروش می‌داند. به گفته او شرکت‌های فولادی کشور رکود‌های چشمگیری در فروش و تولید فولاد داشته اند، در حال حاضر، سهام شرکت‌های فولادی در بازار سرمایه، با توجه به ریزش‌های اخیر، اصلاح شده است و سودآوری عملکردی این شرکت‌ها در سال ۹۹ نسبت به P به E آن‌ها بیشتر است؛ در نتیجه این سهام نسبت به سهم‌های دیگر بازارا سرمایه جذابیت بیشتری دارد.

صنایع مربوط به فلزات نیز رشد خوبی خواهند داشت. به عنوان مثال قیمت جهانی مس، نرخ ۹۴۰۰ دلاری را تجربه کرد و پیش بینی می‌شود که سایر فلزات نیز با افزایش قیمت جهانی همراه باشند و روند صعودی آن‌ها ادامه داشته باشد.

به گفته اعتدال در حال حاضر این شرکت‌ها ظرفیت‌های تولیدی خوبی دارند و هر یک از آن‌ها ماهانه رکورد جدیدی در میزان تولید و فروش خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر روند صعودی خوبی در فروش خود داشته است و با افزایش نرخ نیز، رکود‌های خوبی در مبلغ فروش خود به ثبت رسانده است. سایر شرکت‌های فولادی مانند ارفع نیز رشد خوبی به ثبت رسانده اند. شرکت‌های سنگ آهن نیز روند صعودی در سال‌های اخیر داشته اند و پیش بینی می‌شود این روند صعودی در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته باشد. همه موارد ذکر شده تاثیر زیادی بر P به E شرکت‌ها داشته و سهام آن‌ها را به یک گزینه جذاب در بازار سرمایه تبدیل کرده است. سهامداران با تزریق منابع می‌توانند از این فرصت مناسب استفاده کنند.

به گفته الهی فرد؛ باتوجه به اینکه ساخت و ساز‌ها در بخش سفت کاری معمولا” در فصل‌های بهار و تابستان صورت می‌پذیرد و از طرفی در شروع هر سال قیمت کالا‌ها با افزایش مواجه است لذا معمولا از اسفند ماه هر سال (و برخی مواقع از بهمن ماه) لغایت مردادماه سال بعد، تقاضا برای محصولات فولاد بالا رفته و به تبع آن قیمت‌ها نیز افزایش یافته و در نتیجه روی ارزش سهام فولادی‌ها نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. خارج از عرف معمول سالانه، همچنین هرگاه قیمت محصولات فولادی به دلیل پیش بینی افزایش قیمت‌های جهانی و یا تورم داخلی روند صعودی را شروع نماید، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش می‌یابد که در نتیجه آن قیمت‌ها افزایش یافته و‌درآمد تولیدکنندگان نیز بالا خواهد رفت که در نتیجه آن ارزش سهام فولادی نیز بالا خواهد رفت.

اعتدال علاوه برفروش نتایج برجام را عامل سرنوشت ساز دیگری میداند. در صورتی که نتایج کمیسیون مشترک برجام و ایران مطلوب باشد، گشایش‌های خوبی در حوزه صادرات فولاد خواهیم داشت. تحریم‌های دولت ترامپ منجر شده بود که هزینه‌های صادرات برای شرکت‌های فولادی گزاف شود، زیرا شرکت‌های فولادی علاوه بر ارائه تخفیف‌های سنگین، مجبور بودند برای دریافت پول خود، هزینه‌های زیادی را متحمل شود. حال با برداشته شدن تحریم‌ها این هزینه‌ها رفع شده و صادرات این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت تحلیل سرمایه اروین معتقد است که شرکت‌های حوزه فلزات رشد خوبی پیش روی خود دارند. عواملی همچون قیمت جهانی فولاد، دسترسی به منابع اولیه و رکورد‌های اخیر این شرکت‌ها در تولید و فروش نشان می‌دهد که با رفع تحریم ها، سودآوری این شرکت‌ها چشم گیر خواهد بود.

به گفته اعتدال در حال حاضر قیمت فولاد به نزدیکی ۶۰۰ دلار رسیده است؛ در نتیجه صنعت فولاد دارای جذابیت زیادی شده است. نرخ‌های داخلی نیز تابعی از قیمت‌های جهانی و دلار است و با وجود اینکه نرخ نیمایی کاهش یافته، اما رشد قیمت‌های جهانی رقم بیشتری بود و به جذابیت این صنعت افزوده است.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده