تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۰۸۲۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: با توجه به تامین عمده سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز، دستیابی به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد امکان‌پذیر است.

به گزارش می‌متالز، «وجیه‌الله جعفری» امروز (یکشنبه) درباره آخرین وضعیت طرح جامع فولادی کشور افزود: طبق جدیدترین پایش طرح جامع فولاد، ظرفیت‌های ایجاد شده تا پایان سال ۹۹ شامل ۳۹.۴ میلیون تن ظرفیت تولید شمش فولاد، ۳۷.۱۸ میلیون تن آهن اسفنجی، ۶۶.۷۵ میلیون تن گندله و ۶۴.۱۱ میلیون تن کنسانتره است.

وی گفت: تولید محصولات این زنجیره تا پایان سال ۹۹ مشتمل بر تولید ۳۰.۷ میلیون تن فولاد خام، ۳۱.۱۴ میلیون تن آهن اسفنجی، ۴۶.۰۶ میلیون تن گندله، ۵۰.۰۶ میلیون تن کنسانتره و ۱۰۴.۱ میلیون تن سنگ آهن بود.

جعفری خاطرنشان‌کرد: برای ایجاد توازن و تحقق برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، حدود چهار میلیارد و ۴۳۹ میلیون یورو نیاز است که تاکنون حجم قابل توجهی از این میزان سرمایه‌گذاری، تأمین اعتبار شده است؛ بنابراین دستیابی به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ امکان‌پذیر است.

تامین سرمایه در بخش معدن

وی در پاسخ به اینکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات در بخش معدن و صنایع معدنی، نیاز به سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای نوسازی ماشین‌آلات و تکمیل پروژه‌ها است و در سال ۱۴۰۰ این سرمایه‌گذاری‌ها از کدام محل قرار است تامین شود، افزود: در بخش معادن کوچک مقیاس، با استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، امکان نوسازی ماشین‌آلات معدنی فراهم شده و در برنامه سال ۱۴۰۰ این موضوع لحاظ شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: در حوزه معادن بزرگ مقیاس نیز که به‌طور عمده شرکت‌های پیمانکار در آن فعالیت می‌کنند، نوسازی ماشین آلات و تکمیل پروژه‌ها در دستور کار بوده و تامین مالی برای سرمایه‌گذاری از محل تفاهم‌نامه با ۱۲ بانک کشور مورد توجه است که ارزش آن به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

تفاهم‌نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

وی درخصوص تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین و دستاورد‌های مثبتی که برای بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: توسعه صنایع فولادی با حضور سرمایه گذاران چین موجب می‌شود تا امکان صادرات بیشتری فراهم شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه با اطمینان از بازار مناسب و مستمر نمود بهتری پیدا کند.

جعفری خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه بخش معدن پتانسیل‌های همکاری بسیاری برای سرمایه‌گذاران دارد، تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین بستر مناسبی برای حضور سرمایه گذاران را فراهم خواهد کرد و در حال حاضر با توافق‌های انجام شده در این همکاری، به نظر می‌رسد دستاورد‌های مهمی در حوزه انتقال فناوری انجام شود.

چگونگی تحقق شعار سال در بخش معدن

این مقام مسوول درباره چگونگی تحقق شعار سال در بخش معدن، افزود: به‌منظور تحقق شعار سال، مشکلات و گلوگاه‌های بخش از ابتدای زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی بررسی شده و به دنبال عملیاتی کردن راهکار‌های مربوطه هستیم.

وی گفت: بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته، در تحقق شعار رونق و جهش تولید موفق بود، به‌طوری که همه محصولات فلزات اساسی از رشد مطلوبی برخوردار بود و امیدواریم امسال نیز اهداف تولید محقق شود.

جعفری خاطرنشان‌کرد: از جمله اقدام‌های انجام شده در حوزه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، شناسایی موانع و چالش‌های حوزه اکتشاف است که برای رفع آن‌ها جلسات متعددی با ذی‌نفعان دولتی و خصوصی برگزار شده و در حال عملیاتی کردن راهکار‌های شناسایی شده هستیم.

وی ادامه‌داد: بهبود وضعیت ماشین‌آلات حفاری، آموزش نیروی متخصص، کاهش بوروکراسی و غیره، راهکار‌های مشخصی است که در حال اجرا هستند. رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان‌داشت: با توجه به حجم بالای عملیات معدن‌کاری کشور، تامین ماشین‌آلات موردنیاز معادن، یکی دیگر از چالش‌هاست که در این راستا نیز از طریق تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی اقدام‌های مناسبی انجام شده است.

افزایش ۲ برابری سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی

وی اضافه‌کرد: موضوع دیگر افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از ۵۰۰ میلیارد تومان فعلی به یک‌هزار میلیارد تومان است تا این صندوق به عنوان یک نهاد توانمندساز و پشتیبانی کننده، بتواند گام‌های بیشتری برای توسعه بخش خصوصی بردارد.

به گفته این مقام مسوول، برنامه دیگر این حوزه فراهم کردن زیربنا‌های تولید در بخش معدن و صنایع معدنی است که از طریق طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی در ایمیدرو پیگیری می‌شود و بودجه پیش‌بینی شده برای سال جاری به حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

وی گفت: اکنون تعداد قابل توجهی معادن فعال در کشور وجود دارد که به دلیل نداشتن زیربنا، با هزینه‌های تولید بالایی مواجه هستند و اجرای این طرح، منتج به افزایش بهره‌وری آن‌ها می‌شود.

جعفری پیش‌بینی‌کرد: بیش از ۴۰ معدن از این طریق منتفع شوند.

برنامه‌ریزی برای احیاء ۲۰۰ معدن کوچک تا پایان امسال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: تداوم اجرای طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک از دیگر برنامه‌های سال جاری است و برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال ۲۰۰ معدن احیا و فعال‌سازی شود.

وی گفت: ایمیدرو در حوزه فناوری‌های نوین هم پیش رفته و حمایت از استارتاپ‌ها در مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) مطابق سال گذشته انجام می‌شود که با توجه به تجربه حاصله، این مرکز در سال جاری اثربخشی بهتری خواهد داشت.

جعفری افزود: پایش مستمر طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو و رفع گلوگاه‌های تولید، پیش‌بینی ریسک‌های آتی و اقدام قبل از وقوع ریسک، از دیگر اقدام‌های ایمیدرو در سال جاری است.

وی خاطرنشان‌کرد: موضوع دیگر، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات صنعت فولاد است که با اقدام‌های انجام شده توسط ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد، سامانه بومی‌سازی فولاد راه‌اندازی شده است که گامی موثر در تامین بدون دغدغه قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های زنجیره فولاد کشور و حمایت از تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده