تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۰۸۲۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
میثم فدایی بیان کرد؛

مشکلی سر راه برگزاری مجامع نیست

‌می‌متالز - مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار: مشکلات مختلفی سر راه برگزاری مجامع آنلاین شرکت‌های سرمایه گذاری استانی وجود داشت که هم اکنون برطرف شده و جای نگرانی نیست.

به گزارش می‌متالز، میثم فدایی واحد با اشاره به برگزاری مجامع چهار استان در روز جاری بیان کرد: شرکت سپره گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سامانه دیما را راه اندازی کرد که با کمک این سامانه، قابلیت رای گیری به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

وی ادامه داد: موضوع دوم، تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران بود که در یک ماه گذشته این موضوع بررسی و مقرر شد بر اساس دستورالعمل تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار انجام شود، بنابراین در این زمینه دیگر مشکلی وجود ندارد.
فدایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا سهامداران سهام عدالت از برگزاری مجامع بی خبر هستند؟ گفت: مجمع عمومی عادی شرکت‌ها چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت‌ها برگزار می‌شود. اما مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری در موعد مقرر برگزار نشد، از همین رو شرکت‌ها باید مجمع عمومی به طور فوق العاده برگزار کنند که در دو نوبت برگزار می‌شود. در نوبت اول باید ۵۰+۱ نفر از افرادی که حق رای دارند، حضور داشته باشند. البته ممکن است در برخی از استان ها، مجمع به حدنصاب لازم نرسد. اما در نوبت دوم که با یک فاصله زمانی از نوبت اول تشکیل می‌شود با هر تعداد سهامدار، مجمع رسمیت پیدا می‌کند.


مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: توصیه اکید به سهامداران سهام عدالت، شرکت در مجامع است، زیرا در مجامع شرکت‌های استانی هیچ سهامدار عمده‌ای وجود ندارد و سهم همه سهامداران در تعیین هیات مدیره این شرکت‌ها موثر است.


فدایی واحد در خصوص نامه نگاری‌هایی مبنی بر به تعویق انداختن مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی گفت: سازمان بازرسی کل کشور چنین نامه‌ای را ابلاغ کرده بود و جوابیه‌ای در این زمینه دریافت کردیم. بند‌های متعددی در این نامه وجود داشته و مهمترین بند این نامه موضوع برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی است. در برنامه توسعه ششم این اجازه به سازمان بورس داده شده که شرکت‌هایی که تحت نظارت سازمان هستند و به عنوان ناشر یا نهاد مالی در سازمان ثبت می‌شوند، مجامع خود را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. سایر موارد عنوان شده هم بررسی و پاسخگویی لازم شد.


وی در خصوص ایرادات برگزاری مجامع بیان کرد: موضوع گستره کاندیدا‌ها و داوطلبان یکی از چالش‌های مجامع بود که طی یکماه گذشته موضوع تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران با بالاترین کیفیت برگزار شد و با سوالات پیچیده در حوزه شرکت داری، حقوقی و مالی، صلاحیت عمومی و تخصصی متقاضیان بررسی شد. از همین رو، در مجامعی که به حدنصاب برسد این داوطلبان به مردم معرفی می‌شوند و سهام داران می‌توانند به گزینه خود رای دهند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده