تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۲۰۸۴۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه اعلام کرد

صرفه‌جویی ۲۶۱۶ میلیاردی فولاد مبارکه با بومی‌سازی قطعات

‌می‌متالز - رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه، با بیان اینکه اجرای فرآیند بومی سازی در فولاد مبارکه باعث بی اثر کردن تحریم‌ها و جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است، گفت: سال گذشته فرآیند حاصل از ساخت قطعات داخل در فولاد مبارکه موجب صرفه جویی ۲۶۱۶ میلیارد تومان شده است.

به گزارش می‌متالز، مهدی شهیدی در خصوص آخرین وضعیت بومی سازی در مجموعه بزرگ فولاد مبارکه، اظهار کرد: باید یادآور شویم که سابقه بومی سازی در فولاد مبارکه منحصر به دوران تحریم نیست و با راه اندازی نواحی مختلف تولیدی، تدبیر مدیران و کارکنان فولاد مبارکه بر این امر قرار گرفت که ساخت داخل قطعات فولاد مبارکه را به منظور برآورده ساختن نیاز‌های خطوط، انتقال تکنولوژی و پرورش سازندگان توانمند نهادینه کنند.

وی افزود: در این راستا قطعات با نقشه‌های موجود به شرکت‌های سازنده ارجاع شد و پس از ساخت در خطوط تولیدی استفاده می‌شد.

رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه توضیح داد: با نتایج مطلوب و صرفه جویی اقتصادی که از این فرایند حاصل شد در سال ۱۳۸۰ مجموعه فولاد مبارکه اقدام به ایجاد واحد‌های ساخت داخل شامل مهندسی معکوس، برنامه ریزی ساخت و کنترل کیفیت ساخت قطعات یدکی در مدیریت دفتر فنی تعمیرات کرد که ایجاد این ساختار باعث افزایش کمیت و کیفیت قطعات ساخت داخل شد.

شهیدی تصریح کرد: ساخت داخل قطعات با فرایند جدید باعث ارتقاء فنی و تکنولوژیک سازندگان مرتبط با فولادمبارکه جدید شده و بسیاری از سازندگان در رابطه با مهندسی معکوس، بهینه سازی و طراحی قطعات و تجهیزات به بلوغ کافی رسیدند.

وی اضافه کرد: به منظور بهره گیری از این توانمندی ایجاد شده که حاصل کار تیمی مجموعه‌های مهندسی بهره برداری و بازرگانی فولادمبارکه و شرکت‌های سازنده بود، علاوه بر فرایند‌های موجود، در سال ۱۳۹۰ فولاد مبارکه اقدام به تشکیل واحد بومی سازی کرد.

رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه با اشاره به اینکه تشکیل این واحد باعث هم افزایی تجربیات و دانش فنی این مجموعه‌ها شد، اظهار کرد: نتیجه آن تسریع بیش از پیش و کیفی شدن فرایند بومی سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات مورد نیاز شد و در ادامه این کار نیاز‌های استراتژیک فراوانی از فولاد مبارکه مرتفع شد.

شهیدی تصریح کرد: عملکرد موفق این فرایند باعث الگوبرداری از این فرایند توسط شرکت‌های فولادساز دیگر شد و فولاد مبارکه به عنوان پیشرو در این عرصه اقدام به انتقال تجربیات به دست آمده به منظور نشر دانش بومی سازی کرد.

وی با اشاره به آثار و نتایج این حرکت بزرگ و آینده نگری مجموعه فولاد مبارکه علاوه بر بی اثر کردن تحریم‌ها و جلوگیری از خروج ارز از کشور، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ نسبت تعداد قطعات و تجهیزات تهیه شده از داخل به کل قطعات خریداری شده توسط فولاد مبارکه ۹۱ درصد بود، همچنین سال گذشته تعداد ۱۵۸۹ قطعه و تجهیز برای نخستین بار از طریق این فرایند، بومی سازی شد.

رئیس بومی سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه صرفه جویی حاصل از ساخت قطعات داخل در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۶۱۶ میلیارد تومان بود، خاطرنشان کرد: مجموعه فولاد مبارکه در تلاش برای بهبود مستمر و توسعه کمی و کیفی فرایند بومی سازی در مجموعه خود است.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده