تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۰۸۴۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دعوا ادامه دارد!/ بسته ۷+۳ تورم زاست یا تاثیر گذار؟

‌می‌متالز - فضای کنونی بازار سرمایه فضای بی اعتمادی است و تزریق نقدینگی به همراه اجرای چندین بسته حمایتی باید اجرا شود.

به گزارش می‌متالز، تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی، بسته ۳+۷ و بسته حمایتی مطرح شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار بازخورد‌های مثبت و منفی زیادی داشته است.

علیرضا عسکری مارانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه از جمله کسانی است که معتقد است، بازار سرمایه تورم زا نیست و بازاری که بسته است مانند بازار ثانویه بورس‌های اوراق بهادار به هیچ عنوان تاثیری در تورم نخواهد داشت.

اظهار نظر این کارشناس ارشد در جواب تحلیل‌های منفی کارشناسان بازار سرمایه از جمله کامران ندری، کارشناس پولی و بانکی است که معتقدند حمایت از بورس تورم زاست.

تزریق پول تورم زاست

ندری معتقد است تزریق یک درصد منابع صندوق توسعه ملی ارز‌های غیرقابل دسترس صندوق را به ریال تبدیل کند که نتیجه آن چیزی جز چاپ پول پر قدرت و تشدید آثار تورمی نیست و تنها راه حمایت از مالباختگان بازار سرمایه این است که درآمد حاصل از نقل و انتقال سهام را به سهامداران خرد به عنوان یارانه جبران ضرر پرداخت شود.

پاسخ تند مارانی به فرضیه تورم زا بودن بورس

مارانی در واکنشی تند نسبت به فرضیه تورم زا بودن بورس گفت: بازار سهام به عنوان یک بازار ثانویه، آیینه تمام نمای اقتصاد است. هر کسی ادعا کند بازار سهام باعث ایجاد تورم بوده، هیچ دانشی از Finance و کارکرد بازار متشکل ندارد.

سرعت گردش نقدینگی تورم را مشخص می‌کند

مجید شکر اللهی، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین در ارتباط با تورم در بازار سرمایه در گفتگو با صدای بورس اظهار کرد: سرعت گردش نقدینگی با شرایط فعلی تورم زا نیست. اگر فعالیت بورس به شکلی باشد که گردش نقدینگی سرعت بیشتری به خود بگیرد (همچنان که در تیر و مرداد ۹۹ رخ داد) ممکن است عامل تورم شود.

وی افزود: در تیر و مرداد ۹۹ بازار‌های دیگر موازی بازار سرمایه خود صعودی بودند و هیچ برنامه خاصی از سمت دولت برای مدیریت بازار‌هایی همچون خودرو و مسکن وجود نداشت

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین مصوبه ۷+۳ سازمان بورس و اوراق بهادار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده در ۳+ ۷ باید استمرار داشته باشد و بیش از یک ماه اجرایی شود. این برنامه‌ها باید آلترناتیو نیز داشته باشد که اگر برنامه‌ای اجرایی نشد یا با اجرای آن با مشکل مواجه شد، برنامه‌ای جایگزین شود و مسئولین نیز به طور جدی در صحنه حضور داشته باشند.

تزریق نقدینگی و تاثیر آن بر بازار سرمایه

شکراللهی در ارتباط با تزریق نقدینگی و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: یک درصد صندوق توسعه ملی بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد و می‌تواند بازار را به طور مقطعی مثبت کند، اما امکان بهبود یک سرطان با قرص سردرد امکان پذیر نیست. فضای کنونی بازار سرمایه فضای بی اعتمادی است و تزریق نقدینگی به همراه اجرای چندین بسته حمایتی باید اجرا شود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده