تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۰۸۵۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بانک جهانی وضعیت کنونی و چشم‌انداز بازار فلزات گرانبها را بررسی کرد؛

سراشیبی طلا؛ رکوردزنی نقره

‌می‌متالز - تغییر شرایط اقتصاد جهان و چشم‌انداز پیش رو، استراتژی سرمایه‌گذاران را تغییر داده است. درحالی‌که بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران در دوران پاندمی کرونا به سمت بازار طلا رفته بودند، اما تحولات اخیر این بازار، نشان می‌دهد درخشش این فلز گرانبها برای سرمایه‌گذاران کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش اخیر بانک جهانی، در اولین فصل سال ۲۰۲۱، شاخص قیمت فلزات گرانبها، در مقایسه با آخرین فصل سال گذشته میلادی، ۲ درصد کاهش یافته است. بانک جهانی بالاترین سهم را در این افت قیمت، متعلق به کاهش استقبال از طلا می‌داند به‌طوری‌که قیمت فلز زرد در بازار‌های جهانی طی فصل اول سال جاری، ۴ درصد افت کرده است. در این فصل بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری در آمریکا رشد و امید به احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به وضعیت قبل از همه‌گیری کرونا را بیشتر کرد.

اما در همین بازار، رقبای طلا با افزایش قیمت همراه شده‌اند. در این فصل قیمت نقره و پلاتین به دلیل رشد تقاضای صنعتی آن‌ها، هم‌زمان با کاهش عرضه این فلزات به بازار، رو به صعود گذاشته است.

انتظارمی رود به دلیل مصرف زیاد پلاتین و نقره در صنعت، قیمت این دو فلز گرانبها در سال جاری روند افزایشی داشته باشد، درحالی‌که قیمت طلا سیر نزولی خود را ادامه خواهد داد.

نقره رکورد زد

در فصل اول امسال قیمت نقره در جهان ۸ درصد نسبت به آخرین فصل سال قبل رشد کرد و به بالاترین سطح طی ۸ سال اخیر رسید. نرخ رشد قیمت نقره در این فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد بود.

بخش زیادی از نقره دنیا از معادن موجود در کشور‌های آمریکای لاتین تأمین می‌شود و اختلال در فعالیت این معادن، به علت همه‌گیری کرونا باعث شد تا عرضه نقره تنزل یابد.

پیش‌بینی می‌شود در سال جاری قیمت نقره در بازار جهانی ۲۲ درصد رشد کند، ولی در سال ۲۰۲۲ افت ۷ درصدی را شاهد خواهیم بود.

در فصل اول امسال قیمت پلاتین هم با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به فصل آخر سال قبل، همراه بود.
۲۰۲۲، ورق برمی‌گردد.

اما در مورد قیمت این فلزات در سال ۲۰۲۲ هم پیش‌بینی‌های زیادی ارائه شده است. برآورد‌ها نشان می‌دهد قیمت فلزات گرانبها در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند که اصلی‌ترین دلیل آن کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار طلا خواهد بود.

در سال ۲۰۲۲ افزایش ارزش دلار آمریکا، واکسینه شدن بخش زیادی از ساکنان کشور‌های صنعتی و شروع واکسیناسیون در بسیاری از کشور‌های فقیر دنیا زمینه را برای کاهش قیمت طلا فراهم خواهد کرد و دیگر سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به این بازار هجوم نمی‌برند.

در سال ۲۰۲۲ قیمت طلا در بازار جهانی با افت ۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه خواهد بود و هر اونس طلا با قیمتی کمتر از ۱۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده