تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۰۸۵۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حاجی‌بابایی؛

مهمترین چالش تولید اقدامات ناصحیح بانک‌هاست

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مهمترین چالش در حوزه تولید اقدامات بانک‌هاست، گفت: مجلس احکامی را برای بانک‌ها مصوب کرده، اما برخی از آن‌ها با عدم اجرای قوانین و طولانی کردن پروسه ارائه وام به تولیدگران، موجب خستگی و دلزدگی سرمایه‌گذاران برای تولید شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به بی‌توجهی بانک‌ها نسبت به اجرای قانون رفع موانع تولید و خروج از بنگاه‌داری گفت: قانون رفع موانع تولید، به عنوان یک قانون متنوع و جامع با هدف گره‌گشایی از تولید، ایجاد شتاب، رفع مشکلات حوزه بانکی و نقدینگی و کمک به سرمایه‌گذاران داخلی مصوب شد.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش در حوزه تولید اقدامات بانک‌هاست، ادامه داد: مجلس احکامی را برای بانک‌ها مصوب کرده، اما برخی از آن‌ها با عدم اجرای قوانین و طولانی کردن پروسه ارائه وام به تولیدگران، موجب خستگی و دلزدگی سرمایه‌گذاران برای تولید شده‌اند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: متاسفانه تورم افسارگسیخته هزینه کارگاه‌های تولیدی را افزایش داده و از سوی دیگر تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه خود هم دچار مشکل هستند و این مسایل در کنار بنگاه‌داری بانک‌ها و عدم اجرای قانون باعث شده تا کارگاه‌های تولیدی نتوانند به دنبال افزایش تولید خود باشند.

حاجی‌بابایی ضمن تاکید براینکه این مشکلات در حوزه تولید وجود دارد و اکنون نیاز به یک گام موثرتری برای حل مشکل بانک‌ها و تولیدکنندگان وجود دارد، بیان کرد: البته مجلس در کنار قانونگذاری برای تسهیل روند تولید و جلوگیری از ورود بانک‌ها به بنگاهداری اقدامات جانبی هم انجام داده است.

وی گفت:بانک‌ها سرمایه‌گذاری کلانی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بازار بورس داشته اند و این موضوع باعث هدایت بانک‌ها به سمت دلالی و درآمد‌های بیشتر بدون تولید شد یعنی بانک‌ها بجای شتاب در رفع موانع تولید، وارد بورس شده و درآمد بالایی کسب کردند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: پول و سرمایه بعد از ورود به بازار بورس باید به سمت افزایش تولید هدایت می‌شد که متاسفانه این موضوع هم اتفاق نیافتاد. بازار بورس به نوعی تدارک حل مشکلات دولت را در نظر گرفت و از سوی دیگر دولت هم نتوانست درآمد‌های بورسی را به سمت تولید حرکت دهد بنابراین این مشکلات باعث شد تا با وجود تمام تلاش‌ها به منظور سرمایه‌گذاری برای جهش تولید و تصویب قوانین مورد نیاز باز هم در زمینه جهش تولید موفق عمل نکنیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده