تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۰۸۶۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۰ قلم کالای مهم وارداتی ایران در سال ۹۹

می متالز - آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته ذرت دامی، گوشی تلفن همراه و برنج نیمه سفید شده در صدر فهرست واردات کشور قرار داشته و ۳۰ قلم نخست این فهرست، ۳۶.۵ درصد از مجموع واردات ۳۹ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، آمار‌های منتشر شده توسط گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۴ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۳۹ میلیارد دلار وارد کشور شده که در مقایسه با سال قبل از آن، به ترتیب افت حدود ۶ درصدی و ۱۲ درصدی داشته است.

در سال گذشته همچنین حدود ۱۱۳.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۳۵ میلیارد دلار از ایران صادر شده که از لحاظ ارزشی با کاهش ۱۴.۶ درصدی و از لحاظ وزنی با کاهش حدود ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ همراه بوده است.

براساس آمار‌های منتشر شده توسط گمرک ایران، در سال ۱۳۹۹ در میان اقلام وارداتی ایران، ارزش واردات «ذرت دامی» با کد تعرفه ۱۰۰۵۹۰۱۰ حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده که با سهم حدود ۶.۵ درصدی بیشترین سهم از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است. متوسط قیمت واردات این محصول برابر با ۲۵۴ دلار به ازای هر تن بوده است.

پس از این محصول، «گوشی تلفن همراه» و «برنج نیمه سفید شده» با سهم ۶.۳ درصدی (حدود ۲.۴ میلیارد دلار) و ۲.۴ درصد (حدود ۹۲۵ میلیون دلار) در جایگاه دوم و سوم فهرست کالا‌های وارد شده ایران قرار داشته‌اند.

متوسط قیمت واردات این محصول در سال گذشته، به ترتیب ۴۶۳ هزار و ۲۲۳ دلار و ۲۵۴ دلار به ازای هر تن بوده است.

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهند که ۳۰ کالای عمده وارداتی کشور در سال ۹۹، ارزشی معادل ۱۴.۱ میلیارد دلار داشته که در مجموع ۳۶.۵ درصد از ارزش کل واردات ایران را شامل می‌شده است.

کنجاله و سایر آخال‌های جامد؛ دانه سویا تراریخته؛ سایر مخلوط‌های گندم؛ روغن دانه آفتابگردان؛ جو به استثنای بذر؛ شکر تصفیه نشده؛ محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج؛ روغن پالم؛ ماژول نمایشگر متشکل از صفحه LCD یا LED پلاسما؛ لوبیای سویا؛ چای سیاه و ... در فهرست کالا‌های عمده وارداتی ایران قرار داشته‌اند.

جدول زیر نشان دهنده این ۳۰ قلم کالا به اضافه میانگین قیمت دلاری و سهم از کل ارزش واردات کشور است:

۳۰ قلم کالای مهم وارداتی ایران در سال ۹۹

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده