تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۰۸۶۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه پارسال تولید خودرو برای امسال

‌می‌متالز - براساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گویا قرار است این سازمان وعده یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۳۹۹ را برای امسال محقق کند. در اهم برنامه‌های وزارت صمت برای تولید این تعداد خودرو سواری و وانت و همچنین افزایش ۷۹ درصدی تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون هدفگذاری شده است.

به گزارش می‌متالز، برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری در هفت محور توسعه، تولید و تعمیق ساخت داخل با ۱۳ برنامه، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی با شش برنامه، توسعه معادن و صنایع معدنی با تاکید بر نقشه راه معدن با چهار برنامه، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان با چهار برنامه، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری با پنج برنامه، بهبود فضای کسب و کار و مانع زدایی از فرایند تولید به سه برنامه و تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری با پنج برنامه تقسیم شده است.

طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" هدف‌گذاری شده است که امسال میزان تولید انواع سواری وانت از ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید شده طی سال ۱۳۹۹ فراتر رود و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد. چنانچه این وعده طی سال جاری محقق شود، ۲۵ درصد رشد تولید در این حوزه رقم خواهد خورد.

این در حالی است که وزارت صمت از خودروسازان توقع داشت در سال ۱۳۹۹ به ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسند، اما همانطور که آمار نشان می‌دهد، در سالی که شعار جهش تولید را پیش می‌کشید، تعداد خودرو‌های سواری به یک میلیون دستگاه هم نرسید؛ لذا وزارت صمت چندان توقع خود را از خودروسازان بالا نبرده و همچنان به همان وعده ۱.۲ میلیون دستگاهی سال گذشته راضی است.

همچنین برای سال جاری (۱۴۰۰) وزارتخانه مذکور برنامه‌ریزی کرده است که جهش ۷۹ درصدی را در تولید انواع اتوبوس، مینی‌بوس و ون رقم بزند و میزان تولید آن‌ها را از ۱۸۷۳ دستگاه در سال گذشته به ۸۹۶۸ هزار دستگاه برساند.

روند کاهشی تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها

لازم به ذکر است که آمار‌های موجود از عملکرد خودروسازان در تولید انواع خودرو‌ها طی سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با سال ۱۳۹۸، نشان می‌دهد که تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها نسبت به آمار تولید آن‌ها در سال ۱۳۹۸، افت ۷.۸ درصدی داشته است.

علاوه بر این، در حوزه صنایع مرتبط با صنعت خودروسازی کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد که میزان تولید لاستیک خودرو‌ها را از ۲۷۸ هزار و ۲۰۰ تن تولید شده در سال ۱۳۹۹ به ۳۳۰ هزار تن برساند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده