تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۰۸۸۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

الزام تولیدکنندگان جهت تحویل سیمان به عاملان مجوزدار/ چرخه عرضه در مسیر ساماندهی قرار می‌گیرد؟

‌می‌متالز - به دنبال افت و خیز بازار سیمان طی هفته‌های اخیر، اینک تولیدکنندگان ملزم شدند که سیمان را فقط به عاملین مجوزدار تحویل دهند تا از این طریق ساماندهی شوند.

به گزارش می‌متالز، نوسانات بازار سیمان طی هفته‌های اخیر، سردرگمی مردم و توزیع‌کنندگان را به دنبال داشت و موجب اعتراض‌های بسیاری در فضای مجازی شد.

افرادی که بنایی را در دست احداث داشتند یا به هر طریقی نیازمند تهیه سیمان بودند، با مشکل جدی مواجه شده و عدم توازن در بازار، روند عرضه و تقاضا را دچار اختلال کرد.

با وجود این وضعیت بازار سیاه و دلالی داغ شد و عده‌ای از سودجویان تا توانستند هیزم به آتش ریخته و آن را شعله‌ور ساختند.

تا اینکه هفته گذشته، رئیس سازمان صنعت و معدن استان فارس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که بازار سیمان به ثبات رسیده و مشکل رخ داده، ناشی از عدم تولید کارخانه‌های سیمان در زمستان سال گذشته همچنین قطع حامل‌های انرژی در کارخانه‌های سیمان بوده است.

استان فارس با وجود ۱۰ کارخانه تولید سیمان، از استان‌های مولد در امر این محصول ساختمانی به شمار می‌رود، اما طی یک ماه اخیر وضعیت بازار به نحوی بود که در شهرستان‌هایی نظیر شیراز و داراب مولد سیمان محسوب می‌شوند، این محصول کمیاب شده یا به قیمتی گزاف عرضه میشد.

لزوم یکسان‌سازی قیمت سیمان در نقاط مختلف استان

یکی از توزیع کنندگان سیمان می‌گوید: در حال حاضر وضعیت بهتر از یک ماه قبل شده است و طی مدت اخیر، شرایط ناهنجاری بر بازار حاکم بود، اما اکنون این روند به ثبات رسیده است.

صمدی‌نیا ادامه می‌دهد: سهمیه سیمان ما، پیش از این ۵۰ تن بود و اکنون نیز به همان میزان دریافت و توزیع می‌کنیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان، بیان می‌کند: قیمت هر تن سیمان ۳۴۰ هزار تومان بود که از ابتدای اردیبهشت ماه این میزان به ۴۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.

اما توزیع‌کننده دیگر نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید: وضعیت بازار همچنان نامناسب است و مشکلات پا برجا است.

این توزیع‌کننده اضافه می‌کند: سهمیه ما نیز بسیار کم شده به طوری که از ۴۰۰ تن به ۵۰ تن تقلیل یافته است.

در حالی که مسوولان صنعت و معدن استان، وضعیت بازار سیمان را مثبت ارزیابی می‌کنند، به نظر می‌رسد هنوز توزیع و یکسان‌سازی قیمت در برخی نقاط وضعیت مطلوبی ندارد.

ساماندهی توزیع‌کنندگان؛ راهی جهت کاهش تخلفات

از سوی دیگر احتکار و گران‌فروشی طی این مدت بر اختلال بازار دامن زده و بر شدت آن افزوده است که به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت فارس، تعداد پرونده‌های متخلف در سطح استان از ابتدای سال جاری ۸۹ مورد به ارزش ۵۶ میلیارد و ۸۰۴ میلیون ریال بوده است.

مهدی حسنی ادامه می‌دهد: برخورد با تخلفات گران‌فروشی و احتکار ادامه دارد و سطح تخلفات اکنون کاهش یافته است.

وی همچنین از ساماندهی روند عرضه و توزیع خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: تولیدکنندگان ملزم شدند که سیمان را فقط به عاملین مجوزدار تحویل دهند و با همین روند ساماندهی می‌شوند.

حسنی بیان می‌کند: با توجه به سیر صعودی تولید و همکاری کارخانه‌های استان که در روز‌های تعطیل نیز به تولید سیمان می‌پردازند، روند تولید افزایش یافته و با توجه به تعطیلی کارخانه‌ها در ابتدای سال طبیعی است که روند مناسبی وجود نداشته، اما اکنون وضعیت مطلوب گشته و نیاز بازار مرتفع شده است این در حالی است که تا پیش از این، سیمان از استان‌های دیگر نیز وارد می‌شد.

با توجه به اینکه کمبود یا نبود کالا و محصولی در بازار، هجوم دلالان و محتکران را به دنبال دارد و از آنجا که در برخی از مواقع این افراد به صورت شبکه‌ای عمل کرده و بازار را تحت‌الشعاع مقاصد سودجویانه خود می‌کنند، نیاز است که این معضل اقتصادی به طور ریشه‌ای حل شود چرا که با کمبود هر محصول یا کالا به ویژه کالا‌های اساسی، این موضوع بار‌ها و بار‌ها تکرار شده و به یک دور تسلسل باطل تبدیل گشته است.

در این میان ضروری است که نظارت و پیشگیری در حوزه تولید، توزیع و عرضه بیش از پیش گسترش یابد تا کمتر شاهد این روند باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده