تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۰۹۱۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افقه:

بازار سرمایه سدی مقابل تورم است

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: تحقیقات در کشور‌های مختلف نشان داده که بازار سرمایه نه تنها تورم زا نیست، بلکه سدی در مقابل تورم است، بنابراین با استناد به چه مدارک و شواهدی گفته می‌شود که بورس عامل تورم است؟!

به گزارش می‌متالز، مرتضی افقه افزود: ریشه تورم عمیق‌تر از چیزی است که برخی اقتصادانان بیان می‌کنند، نقدینگی عاملی تورم زا است که باید در چند بند مورد بحث قرار بگیرد، نخست ریشه نقدینگی چیست؟ دوم اینکه چرا نقدینگی به بازار‌های غیر مولد تزریق می‌شود؟

وی افزود: کسری بودجه باعث رشد نقدینگی در کشور شده و البته موانعی مانند حضور انبوه نان خوران بودجه‌ای مزید بر علت است، از طرفی نبود رونق در بازار‌ها و تضعیف کسب و کار‌ها باعث شده تا نقدینگی در بازار‌های غیر مولد تزریق شود و نرخ تورم را افزایش دهد، لذا اینکه بازار سرمایه را بازار تورم زا بدانند بحثی حاشیه‌ای است که بی نتیجه می‌ماند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنده به هیچ عنوان اعتقادی به تورم زا بودن بازارسرمایه ندارم؛ چرا که بورس معلول تورم است.

افقه به وضعیت کلی اقتصاد در سال جاری اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورمان ناشی از بی تدبیری‌های ۳ دهه اخیر است؛ ما طی چند سال اخیر نتوانستیم از منابع انسانی و مالی به درستی استفاده کنیم، البته که تحریم و توقف مراودات بین المللی هم تاثیر مستقیم بر وضعیت فعلی اقتصاد دارند، اما ابتدا باید وضعیت داخلی منظم باشد تا بتوانیم بُعد خارجی را مدیریت کنیم.

وی عنوان کرد: شرایط فعلی اقتصاد نیاز به اهرم‌های قوی و تعاملات بین المللی دارد؛ به بیان ساده می‌توان گفت مراودات خارجی باید از سرگرفته شود تا اقتصاد جان دوباره‌ای بگیرد. اگر این اتفاق محقق نشود، هیچ دولتی نمی‌تواند وعده‌های خود را عملی کند و نرخ تورم باز هم افزایش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصادی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره کرد و گفت: بورس محل نقل و انتقالات پول به بخش تولید است بنابراین هر فردی که رئیس جمهور آینده شود باید ابتدا موانع تولید را از بین ببرد، چون اگر تولید رونق نداشته باشد کماکان مشکلات بازار سرمایه هم ادامه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: ضریب نفوذ بورس نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است؛ بنابراین دولت به تنهایی نمی‌تواند راهکار توسعه‌ای ارائه و اجرا کند، بلکه تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید حمایت‌های اقتصادی را آغاز کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده