تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۹۴۲
کد خبر: ۲۰۹۲۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن در سال ۹۹ چقدر بود؟

‌می‌متالز - براساس آخرین آمار اعلامی مرکز آمار کشور، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولات خود در داخل کشور (تورم قیمت تولیدکننده بخش معدن) در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۷۹.۸ درصد رشد داشت.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار آخرین شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن (نرخ تورم تولید) در سال گذشته را منتشر کرد. براساس این گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال ١٣٩٩ به ۵۳۱.۹ رسید که در مقایسه با همین اطلاع در سال ١٣٩٨، ۲۳۶ واحد افزایش داشته است.

شاخص مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل ۵۰۲.۷، استخراج کانه‌­های فلزی ٥٩٥.٤ و استخراج سایر معادن ٢٨٠.٩ می­باشد. شاخص هر سه گروه عمده در بخش معدن در مقایسه با سال ١٣٩٨ افزایش داشته است.

نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن نسبت به سال قبل (تورم سالانه) در سال ١٣٩٩ به ۷۹.۸ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در سال قبل، ٢٩.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور، در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٨، ٧٩.٨ درصد افزایش دارد. تورم سالانه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل ٧٢.٧ درصد، استخراج کانه‌­های فلزی ٨٤.١ درصد و استخراج سایر معادن ٥١.١ درصد است.

بررسی آمار‌های منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده رشد تولید ۹ کالا از بین ۱۱ محصول منتخب و اصلی بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۹ است.

فولاد خام، محصولات فولادی، کاتد مس، شمش آلومینیوم خالص، کنسانتره زغال‌سنگ، سیمان، همچنین کاشی و سرامیک، شیشه جام و ظروف شیشه‌ای، کالا‌هایی بودند که در مقایسه با سال ۹۸ با رشد تولید مواجه شدند.

ایران از نظر ذخایر شناسایی شده که سابقه آن مربوط به نیم قرن گذشته است، در بین ۱۵ کشور شاخص جهان جای دارد و نزدیک به ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است، شاخصی که به عنوان یک کشور معدنی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده