تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۰۹۵۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان:

بخش خصوصی نسبت به ایمن سازی معادن مازندران کم توجه است

‌می‌متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از آنچه که «کم توجهی بهره‌برداران بخش خصوصی نسبت به ایمن سازی معادن» این استان نامید، انتقاد کرد و گفت که رفع این مشکل نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه و اصولی و اهتمام بیشتر مسئولان است.

به گزارش می‌متالز، مجتبی مرتضوی روز دوشنبه اظهار داشـت: نکات ایمنی در بیشتر معادن استان بویژه معادن زغال سنگ رعایت نمی‌شود و در صورت ادامه بی‌توجهی نسبت به این امر، شاهد بروز حوادث ناگواری در این بخش خواهیم بود.

هشدار رییس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ریزش معدن زغال سنگ در استان سمنان به مرگ دو کارگر انجامید. ١١ اردیبهشت ماه در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی در ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه‌ای رخ داد و دو کارگر پیمانکاری محبوس شده اند.

مرتضوی شمار معادن ثبت شده در مازندران را ۲۵۰ واحد اعلام کرد و با بیان اینکه از این تعداد ۱۱۰ معدن اکنون مشغول استخراج مواد معدنی هستند، گفت که از مجموع واحد‌های معدنی فعال، ۵۰ معدن در تولید استخراج زغال سنگ شناسایی شده است که از این تعداد ۲۲ معدن هم‌اکنون فعال است.

وی با بیان اینکه بنا به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه دشمنان، تنها از ۵۰ درصد ظرفیت معادن مازندران استفاده می‌شود، افزود: برابر قانون مسئول فنی و ایمنی باید در معادن به طور مستمر حضور داشته باشد که این امر در معادنی که به بهره‌برداران بخش خصوصی واگذار شده است، مورد کم توجهی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مازندران با اشاره به اینکه بهره‌برداران بخش خصوصی نسبت به ایمن سازی معادن کم توجه هستند، یکی ازدلایل اصلی این امر را قیمت بالای خرید تجهیزات ایمنی و حفاظتی برای معادن عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت دلار در چند سال اخیر باعث شده است تا بهره‌برداران بخش خصوصی برای خرید تجهیزات ایمنی ازجمله سامانه تهویه و دیگر اقلام با مشکل اساسی مواجه شوند.

مرتضوی توضیح داد: هم‌اکنون بیشتر معادن زغال‌سنگ مازندران که زیر نظر بخش خصوصی مشغول فعالیتند، فاقد دستگاه گازسنج و دستگاه تهویه مناسب هستند و در صورت وقوع انفجار، شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در معادنی که زیر نظر دولت مشغول فعالیتند، نظارت بیشتری می‌شود و نکات ایمنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برابر قانون باید از محل منابع درآمدی معادن، ۱۰ درصد صرف ایمنی شود که بهره‌برداران بخش خصوصی به این امر کم توجه هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران بر لزوم افزایش خرید، بروزرسانی تجهیزات ایمنی و همچنین ماشین‌آلات سنگین در معادن تاکید کرد و افزود: بهره‌برداری غیراصولی و غیرکارشناسی به مواد معدنی ضربه می‌زند و اگر به درستی استخراج نشود، از عمر مفید معادن نیز کاسته می‌شود.

مرتضوی، تهیه و تامین ماشین‌آلات سنگین برای بهره‌برداران بخش خصوصی را با توجه به افزایش قیمت ارز، کار سختی توصیف کرد و گفت که هم‌اکنون قیمت خرید یک جفت لاستیک لودر ۳۰۰ میلیون ریال است که این امر علاوه بر افزایش هزینه استخراج مواد معدنی از جمله شن و ماسه، باعث افزایش قیمت تمام شده برای مصرف کننده می‌شود.

بنا به اعلام سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از سه هزار و ۵۰۰ کارگر معدنی استان یکهزار و ۵۰۰ نفر در ۵۰ معدن زغال‌سنگ فعالیت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران

عناوین برگزیده